انتقاد شدید اردوغان از رفتار غیرانسانی یونان با آوارگان سوری

کدخبر: 2348953

اردوغان رئیس جمهور ترکیه با محکوم کردن رفتار مأموران یونانی با آوارگان سوری گفت آنکارا قصد ندارد مرزهایش با اروپا را برای جلوگیری از ورود مهاجران ببندد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه رفتار مأموران مرزی یونان با آوارگان سوری را به رفتار «نازی‌ها» تشبیه کرد و گفت مرزهای ترکیه برای خروج این پناه‌جویان باز خواهد ماند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اردوغان روز چهارشنبه در حالی که ویدئویی از برخورد یونانی‌ها با مهاجران سوری را در پارلمان ترکیه نشان می‌داد گفت: «گشودن آتش بر روی مردم بی‌گناه و رفتارهای غیر انسانی با آن‌ها به معنای واقعی کلمه بربریت است. هیچ فرقی بین تصاویری که از مرزهای یونان منتشر می‌شود و آنچه نازی‌ها انجام می‌دادند وجود ندارد».

وی افزود: «چرا مانع از ورود آن‌ها می‌شوید و شکنجه‌های نازی‌ها را بر آن‌ها اعمال می‌کنید؟»

ترکیه پیشتر نیز نیروهای امنیتی یونان را به کشتن چهار پناه‌جوی سوری متهم کرده بود، اما آتن آن را «اخبار جعلی» نامید و اعلام کرد وظیفه دارد از مرزهای اروپا محافظت کند.

روز چهارشنبه نیز «استلیوس پتساس» سخنگوی دولت یونان در واکنش به سخنان اردوغان گفت: «او مدام در تلاش است با چنین اظهاراتی فضا را متشنج کند».

پتساس افزود: «ما به همه می‌گوییم که نباید از پنجره ورود پیدا کنند. دری هم وجود دارد. هرکس خواهان دریافت محافظت [از سوی اروپا] است باید در بزند و طبق قوانین بین‌المللی این محافظت را دریافت کند».

سخنگوی دولت یونان همچنین گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» در خصوص وجود «تأسیسات تاریک» در یونان برای نگه‌داشتن مهاجران غیرقانونی و عدم دسترسی آن‌ها به وکیل و درخواست پناهنگی را رد کرد.

منابع حاضر در مرز یونان با ترکیه نیز می‌گویند پلیس و نیروهای امنیتی یونانی از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا برای متفرق کردن پناهجویان که قصد عبور از مرز را دارند، استفاده می‌کنند.

وزارت کشور ترکیه چند روز پیش با بیان اینکه نمی‌تواند مانع پناهجویانی شود که قصد سفر به اروپا را دارند، از استقرار هزار نظامی در مرز با یونان برای ممانعت از بازگرداندن پناهجویان به داخل ترکیه خبر داده بود.

در پی رسیدن اخبار مختلف از بدرفتاری مأموران مرزی یونان با پناه‌جویان سوری، «اورسولا فن‌ در‌ لاین» رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه به آتن می‌رود تا به وضعیت مرزهای اروپا و ترکیه رسیدگی کند.

فن در لاین روز (دوشنبه) به ترکیه هشدار داده بود هرچه سریع‌تر گذرگاه‌های مرزی به سمت اروپا را به روی پناهجویان ببندد و مانع ورود آنها به این قاره شود.

وی توضیح داد اضطراری‌ترین مسئله‌ای که باید حل شود، اطمینان حاصل کردن از حق اعطای پناهندگی و جابجا کردن مردم مخصوصا کودکان از مرزهای یونان به داخل اروپا و همچنین ارائه کمک به ترکیه و یونان است.

اردوغان پیشتر درباره باز کردن گذرگاه‌ها برای ورود پناهجویان به اروپا گفته بود:‌ «بعد از حمله‌ای که منجر به کشته شدن ۳۶ سرباز ما شد، گذرگاه‌ها را برای پناهجویانی که می‌خواستند به اروپا بروند گشودیم، و این کاملا با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد. اینکه اروپایی‌ها مرزهای خود را به روی پناهجویان می‌بندند و قایق‌های آنها را غرق می‌کنند، با اعلامیه جهانی حقوق بشر منافات دارد».

در پی بالا گرفتن تنش بین آتن و آنکارا امروز (چهارشنبه) یونان سفیر ترکیه را احضار کرد و در خصوص درگیر شدن دو قایق گشت‌زنی دو کشور از او توضیح خواست.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: