چشم اردوغان به نفت سوریه؟

کدخبر: 2348949

ترکیه که به بهانه مقابله با گروه های تروریستی و دورکردن آنان از مرزهایش، نیروی نظامی به استان ادلب در شمال غرب سوریه اعزام کرده است، اما عملا از تروریست های تکفیری در مقابل ارتش سوریه حمایت می کند، گویا این بار به فکر برداشت غیر قانونی از منابع نفتی سوریه افتاده است.

منابع نفتی سوریه که باید برای سوری ها باشد و مردم این کشور منتفع آن باشند، در طول ۱۰ سال گذشته و با آغاز بحران این کشور به دست بیگانگان از جمله گروه تروریستی داعش و آمریکایی ها افتاده و در روزهای اخیر نیز دولت ترکیه تمایل خود را برای دستیابی به این منابع علنی کرده است.

با شکست گروه تروریستی داعش در آذرماه ۱۳۹۶ و اعلام آن از سوی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمان فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، آمریکایی ها به سرعت نیروهای خود را جایگزین تروریست های داعش در میادین نفتی سوریه در استان دیرالزور و الرقه کردند و به جای داعش سرقت نفت مردم سوریه را ادامه دادند، اقدامی که از همان ابتدا با اعتراض شدید دولت دمشق مواجه شد.

تا پیش از آن تروریست های داعشی نفت میادین سوریه را استخراج و از طریق دلالان ترکیه ای آن را به صهیونیست ها و دیگر متقاضیان دیگر می فروختند و با پول آن قسمتی از تجهیزات مورد نیازشان را تامین می کردند.

هرچند آمریکایی ها نیز برای انتقال و فروش نفت خود به دلالان ترک نیاز دارند، اما این بار ترک ها چشم خود را مستقیما به چاه های نفت سوریه دوخته اند تا بتوانند درآمد بیشتری از این راه کسب کنند؛ در همین راستا «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه روز گذشته (سه شنبه) در سخنانی اعلام کرد که از «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود خواسته است تا مسکو با مشارکت آنکارا اداره چاه های نفت سوریه در منطقه دیرالزور واقع در شرق و شمال شرق این کشور را به دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان که برای مذاکره و گفت وگو با اتحادیه اروپا در خصوص حوادث سوریه به بروکسل سفر کرده بود، در راه بازگشت به کشورش به خبرنگاران گفت که به جای بهره برداری «تروریست ها» (شبه نظامیان کرد در شمال شرق سوریه) از چاه های نفت این کشور، من از رییس جمهور پوتین خواستم با مشارکت هم اداره چاه های نفت سوریه را به دست بگیریم.

اردوغان مدعی شد که اگر ترکیه اداره چاه های نفت سوریه را به دست بگیرد می تواند از سود حاصل از آن به بازسازی سوریه کمک کند!

رییس جمهوری ترکیه همچنین برای پوشش ایده غیرقانونی خود مدعی شد که روسیه درحال بررسی این پیشنهاد است و افزود که امکان ارائه این پیشنهاد به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز وجود دارد، اقدامی که از سوی روس ها هنوز تایید نشده و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه هرگز تایید نخواهد شد.

به دنبال سخنان اردوغان، «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه نیز اعلام کرد که واشنگتن با همکاری همپیمانان خود در پیمان نظامی ناتو همه راه های ممکن برای کمک به ترکیه در سوریه را بررسی می کند و تمامی گزینه ها روی میز است.

با شکست گروه تروریستی داعش در دو سال گذشته توسط جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در این کشور، نیروهای کرد سوریه و آمریکایی ها به دلیل حضور کم رنگ نیروهای ارتش سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند. سوریه قبل از بحران این کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) ۳۸۷ هزار بشکه در روز از این منطقه نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن صادر می‌شد.

حکومت دمشق به دلیل آسیب های فراوان از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی - عربی - عبری در سال های اخیر، به درآمدهای نفتی برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده نیاز جدی دارد و در مقابل آمریکایی ها و ترک ها این قضیه را به خوبی دریافته اند و برای جلوگیری از دستیابی دولت و مردم سوریه به این درآمد، اقدام به محاصره این میادین نفتی کرده اند؛ اقدامی که پیش از آن گروه تروریستی داعش انجام داده بود.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، یکی از درآمدهای اصلی کشور ترکیه از صنعت توریسم می باشد و با توجه به فراگیری ویروس کرونا در سطح جهان این صنعت دچار مشکل و رکود شدید شده است و ترکیه ای ها به رغم کتمان فراگیری آن در کشور خود، در یک ماه گذشته با کمبود شدید توریسم مواجه شده اند، اقدامی که موجب رکود در تمامی بخش های ترکیه شده است؛ از این رو آنها به دنبال منابع جدید درآمدی برای جایگزینی در این زمینه می باشند، حال می خواهد این منابع از راه حلال باشد یا حرام، می خواهد با سرقت نفت مردم سوریه تامین شود و یا هر منبع دیگری.

تحلیل گران معتقدند که راهی که حزب عدالت و توسعه در سوریه پیش گرفته فقط دشمنی ها را میان مردم دو کشور که سابقه دیرینه همگرایی داشته اند، افزایش می دهد و این اقدام فقط به نفع صهیونیست ها می باشد؛ آنها معتقدند دست برداشتن حکومت آنکارا از حمایت از تروریست ها و خروج نیروهای نظامی ترکیه از شمال سوریه تنها راه بازگشت آرامش به این کشور می باشد، کشوری که ۱۰ سال است مردم آن با جنایت و کشتار تکفیری ها دست و پنجه نرم می کنند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: