کرونا را با توئیت زدن نمی‌توان شکست داد آقای رئیس‌جمهور!

کدخبر: 2348888

برنامه‌ریزی برای مواجهه با چنین ویروس خطرناکی، به یک چالش جدی در رهبری تبدیل شده است.

نسیم آنلاین: محمد رستم‌پور: نیویورک تایمز در گزارشی به حاشیه‌ سخنان ترامپ درباره کرونا پرداخت و نوشت: دونالد ترامپ در جریان بازدید از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در پاسخ به انتقادات به نحوه مدیریت او در مبارزه با ویروس کرونا به گفتن این جمله بسنده کرد: «چه کسی فکرش را می‌کرد روزی ما چنین داستانی داشته باشیم؟» در واقع هیچکس جز معدودی از مقامات کاخ سفید چنین فکری نمی‌کرد. آنها تصور می‌کردند بیماری اپیدمیک شماره یک ایالات متحده، آنفلوآنزا باشد. برای رئیس‌جمهوری که در لحظه زندگی می‌کند، برنامه‌ریزی برای مواجهه با چنین مسئله‌ای، به یک چالش جدی در رهبری تبدیل شده است. ویروسی که ملّت آمریکا را در بر گرفته، با ابزارهای مورد علاقه ترامپ قابل کنترل نیست: کرونا با پست‌های توئیتر نمی‌میرد، نمی‌توان آن را با پهپادها سرنگون کرد، نمی‌توان با اتحاد حزبی آن را از پای درآورد، نمی‌توان آن را با مانور انتخاباتی و مارش تبلیغاتی به عقب راند.

به نظر می‌رسد ترامپ که وقتی دشمنی انسانی داشته باشد، در جایگاه سیاسی بالایی قرار می‌گیرد؛ اینک در مبارزه با یک قاتل نامرئی غیرمطمئن عمل می‌کند. ترامپ می‌گوید کرونا با گرم شدن هوا به شکل معجزه‌آسایی از بین می‌رود یا واکسن ضدکرونا به زودی قابل دسترس خواهد بود. حرف‌هایی که همگی نادرست و اغراق‌آمیز هستند. او بحران کرونا را مثل یک جنگ پارتیزانی می‌بیند و باز همان کلاه قرمز انتخاباتی خود را پوشیده و فرماندار ایالتی که بیشترین تلفات کرونا در امریکا را داشته است، «مار» خوانده است.

سناتور کریستوفر مورفی می‌گوید آنچه به طور بالقوه باعث وحشت در آمریکا می‌شود، نه ویروس کرونا بلکه دولتی است که در مورد وسعت این بیماری همه‌گیر و ابعاد و پیامدهای آن با مردم شفاف نیست. دکتر جاناتان راینر، متخصص قلب و عروق و پزشک دیک چنی، معاون جورج بوش می‌گوید کاخ سفید نتوانسته پس از شیوع کرونا در چین تمهیدات لازم برای مقابله این ویروس را فراهم کند و ابعاد این تهدید را شناسایی کند: «وقتی ماجرا به پایان برسد، خواهیم فهمید که زندگی ده‌ها هزار آمریکایی به خاطر تصمیم سیاسی رئیس‌جمهور به خطر افتاده است».

آخر هفته پیش، ترامپ که در عمارت تفریحی مارئه‌لاگو به سر می‌برد و به گلف‌بازی مشغول بود، انتقادات را نپذیرفت و محدودیت در مرزها را برای جلوگیری از انتشار کرونا کافی دانست. او در پاسخ به پرسشی در مورد امکان سرایت عفونت به کاخ سفید گفته است «من به هیچ عنوان نگران نیستم» اما همچنان تجمع‌ها، کمپین‌های انتخاباتی و همایش‌های اجتماعی را لغو نکرده است. ترامپ سپس در همان عمارت میزبان مالک قبلی فاکس‌نیوز شد و به دنبال آماده‌سازی مقدمات جشن تولد 50 سالگی ملانیا رفت.

در واقع، ویروس کرونا همان طور که خود ترامپ گفت من نمی‌دانستم سالانه هزاران نفر از آنفلوآنزا می‌میرند، برای او جنبه آموزشی داشته است. اما او خود را به شکلی غریزی، صاحب دانش می‌داند و می‌گوید «شاید من به جای کاندیداتوری برای ریاست جمهوری باید پزشک می‌شدم!». ترامپ همچنین کیت‌های آلوده به کرونا را هم رد کرده و گفته کیت‌ها مثل تماس تلفنی‌اش با رئیس جمهور اوکراین که به استیضاحش منجر شد، درست بوده‌اند. ترامپ آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را هم زیر سؤال برده است، اما مقامات بهداشتی و درمانی آمریکا تأکید دارند مقابله با کرونا به مسؤولیت‌پذیری و مدیریت نیاز دارد.

ارسال نظر: