پیمان همکاری سه ساله اوپک و روسیه شکست خورد

کدخبر: 2348754

اعضای اوپک نتوانستند در نشست روز جمعه خود با تولیدکنندگان غیر عضو به توافقی بر سر کاهش میزان کنونی عرضه جهانی نفت برسند.

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک اظهار داشت: اعضای اوپک نتوانستند در نشست روز جمعه خود با تولیدکنندگان غیر عضو به توافقی بر سر کاهش میزان کنونی عرضه جهانی نفت برسند. در واقع میزان کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای با همکاری روسیه توافق شده بود اما در این میان غیر اوپکی‌ها مخالفت کردند. به دنبال این تصمیم قیمت نفت به حالت رها شده در آمده است.

وی بیان کرد: روسیه در شرایط کنونی بازار جهانی نفت، بین قیمت و سهم بازار به سمت سهم بازار متمایل است بنابراین رغبت چندانی در ادامه مسیر با سازمان اوپک از خود نشان نمی‌دهد و این برای عربستان و سازمان اوپک نگران کننده است.

خطیبی افزود: کشور‌های عضو اوپک امیدوار بودند تا کاهش بیشتر تولید نفت مورد توافق همه قرار بگیرد تا بازار به تثبیت برسد. در این بین، اما روس‌ها با مخالفت خود از این توافق جلوگیری کردند تا هم پیمان همکاری سه ساله میان اوپک و روسیه شکست بخورد و هم قیمت نفت به حوالی ۴۵ دلار برسد. این در حالی است که غالب پیش بینی‌ها برای قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ چشم اندازی بیش از ۷۰ دلار را نشان می‌داد.

ارسال نظر: