لرز و ترس در آمریکا

کدخبر: 2348694

آمار تلفات کرونا در آمریکا در چند روز گذشته باز هم بیشتر شد و بر اساس ادعای دولت آمریکا تا ظهر دیروز یکشنبه به عدد ۴۴۷ مبتلا و ۱۹ فوت شده رسید.

آمار تلفات کرونا در آمریکا در چند روز گذشته باز هم بیشتر شد و بر اساس ادعای دولت آمریکا تا ظهر دیروز یکشنبه به عدد ۴۴۷ مبتلا و ۱۹ فوت شده رسید. همچنین در برخی ایالت‌های آمریکا حالت فوق‌العاده اعلام شده که ایالت نیویورک یکی از مهم‌ترین آنهاست. در پی رشد چشمگیر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت نیویورک آمریکا، اندرو کوئومو، فرماندار این ایالت روز شنبه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. دولت ترامپ در چند هفته گذشته تلاش زیادی برای لاپوشانی آمار واقعی تلفات کرونا در آمریکا کرده بود ولی حالا آمار و ارقام مجموعه‌های علمی این کشور، برآوردهای وحشتناکی از اوضاع ارائه می‌کند. در همین ارتباط، انجمن بیمارستان‌های آمریکا درباره گستردگی شیوع کرونا و تعداد تلفات این ویروس تخمین زده است که در سراسر آمریکا 96 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شوند. بر اساس برآورد انجمن بیمارستان‌های آمریکا، از این تعداد 6/4 میلیون نفر بستری خواهند شد که در حدود 9/1 میلیون نفر در‌ آی‌سی‌یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار خواهند گرفت. این انجمن تعداد کسانی را که در آمریکا احتمالا بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد، 480 هزار نفر برآورد کرده که بر وحشت عمومی آمریکایی‌ها از اوضاع در کنار ساده‌انگاری موضوع توسط کاخ سفید افزوده است.
معاون ترامپ: کیت کافی نداریم
ترامپ چندی پیش ادعا کرده بود کشورش مصونیت کافی در قبال کرونا دارد و حتی حاضر است به دیگر کشورها کمک کند. اتفاق عجیب این روزها این بود که مایک پنس، معاون وی که رئیس ستاد مقابله با کرونای آمریکا هم هست روز پنجشنبه هفته پیش اعتراف کرد کیت آزمایش کافی برای تأمین تقاضای موجود در دسترس نیست. این در حالی است که او قبلا مدعی شده بود همه آمریکایی‌ها می‌توانند تست این بیماری مرگبار را بدهند. پنس در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما در حال حاضر کیت آزمایش کافی برای حجم تقاضای فزاینده‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم نداریم. پنس همچنین به آمریکایی‌ها گفت که لازم نیست ماسک بخرند، مگر اینکه واقعا بیمار باشند. کمبود ماسک یکی از بحران‌های این روزهای آمریکاست، به‌گونه‌ای که چند روز پیش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور هم گفته بود ماسک نخرید تا برای کادر درمانی آمریکا بماند.
ترامپ: هرکس دلش می‌خواهد آزمایش دهد
هنوز چند ساعتی از سخنان معاون ترامپ درباره کمبود کیت‌های تشخیص کرونا در این کشور نگذشته بود که دونالد ترامپ با حضور در مرکز کنترل بیماری‌های این کشور در آتلانتا، مدعی شد: تست بیماری کرونا برای هرکس که بخواهد امکانپذیر است. ترامپ که حالا می‌کوشد همه مشکلات را سیاسی‌کاری دموکرات‌ها و منتقدانش بویژه در رسانه‌ها جلوه دهد، در ادامه بازدید از این مرکز علمی به حمله علیه دموکرات‌ها و رسانه‌هایی نظیر سی‌ان‌ان پرداخت و آنها را به دروغ‌پراکنی درباره آمار مبتلایان به کرونا متهم کرد. ترامپ در ادامه خود را دارای نبوغ در پزشکی(!) دانست و گفت: من عاشق این چیزها هستم. من واقعا علوم را می‌فهمم. دیگران از اینکه مسائل علمی و پزشکی را می‌فهمم تعجب می‌کنند. هرکدام از این دکترها به من می‌گویند چطور این‌همه در این‌باره وارد هستی؟ شاید من توانایی ذاتی دارم. شاید باید به‌جای رئیس‌جمهور شدن این‌کاره می‌شدم.
هراس نمایندگان مجلس آمریکا از کرونا
اینگونه به نظر می‌رسد که نمایندگان و قانونگذاران آمریکایی بیش از سایر اقشار این کشور از وخامت اوضاع کرونا در این کشور نگرانند به گونه‌ای که فاکس‌نیوز گزارش داد به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا کمیته اداری مجلس نمایندگان در حال تدارک اقداماتی است تا به اعضا و کارمندان مجلس اجازه دهد از دور کار خود را انجام دهند. این اقدام مجلس نمایندگان پس از آن انجام می‌شود که لابی صهیونیستی آیپک جمعه اعلام کرد آزمایش کرونای 2 نفر که اخیرا در نشست این گروه در آمریکا شرکت کرده بودند مثبت تشخیص داده شده است. چندین قانونگذار و مقام دولتی عالیرتبه از جمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و میچ مک‌کانل رئیس حزب جمهوری‌خواه در این نشست شرکت کرده بودند.
فایننشال‌تایمز: آمریکا در برابر کرونا بسیار آسیب‌پذیر است
روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت آمریکا بنا به دلایل متعدد از جمله تعداد بالای افراد بیمه نشده و لاپوشانی اولیه بنا به دلایل سیاسی، در برابر شیوع سریع ویروس کرونا بسیار آسیب‌پذیر است.
در پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال‌تایمز آمده است: تعداد بالای افراد بیمه‌نشده در آمریکا به این معناست که ویروس کرونا ممکن است با سرعت بیشتری در آمریکا نسبت به سایر کشورها شیوع پیدا کند. به نوشته این روزنامه، مقامات حوزه سلامت عمومی و دانشگاهیان آمریکا نگران این هستند که تعداد بالای افراد بیمه‌نشده، عدم مرخصی‌های استعلاجی با حقوق و وجود یک طبقه سیاسی که این تهدید را کوچک‌نمایی کرده می‌تواند به این معنا باشد که سرعت انتشار ویروس کرونا در آمریکا ممکن است بیش از هر کشور دیگری باشد.
در حالی که ادعا می‌شود داروسازان آمریکایی در وضعیت خوبی برای یافتن راه درمان و واکسن این بیماری قرار دارند، برخی معتقدند آمریکا همچنان یکی از کشورهایی است که بیشترین تأثیر را از این بیماری همه‌گیر خواهد گرفت.
بر اساس اعلام «بنیاد خانواده کایسر» که از سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه مراقبت‌های سلامت در آمریکاست، شیوع ویروس کرونا ممکن است به خاطر تمایل نداشتن بیماران برای مراجعه به مراکز درمانی به خاطر هزینه نظام مراقبت‌های حوزه سلامت در آمریکا، تشدید شود. بیش از 800 کارشناس نیز طی نامه‌ای از سیاست‌گذاران آمریکایی درخواست کردند به کسانی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند کمک کنند اما تاکنون هیچ طرحی از طرف دولت فدرال برای کمک اعلام نشده است. سوآمی ساها، مدیر ارشد برنامه مدافع فعالان در «ائتلاف پریمیر» که متشکل از 4 هزار بیمارستان است نیز اعلام کرد پزشکان درمان بیماران بیمه شده را در اولویت قرار می‌دهند.
«روزنامه وطن امروز»
ارسال نظر: