روش مراقبت از بیمار مشکوک به کرونا در خانه چگونه است؟

کدخبر: 2348641

کمبود تجهیزات در بیمارستان‌ها بویژه در استان مازندران ، تبدیل همگان را به یک پرستار آماده برای مراقبت خانگی از افراد مبتلا به کرونا را گویا ضروری‌تر از هر اقدام دیگری کرده است.

از زمان ورود و شیوع ویروس غریبه کووید - ۱۹ به کشور که در میان عموم به ویروس کرونا معروف است، ابتلا به این ویروس در کمترین زمان ممکن به یگانه استرس و نگرانی مشترک همگانی تبدیل شده است. ترس از ابتلا به کرونا ، وسواس " مبتلا شدم " را برای خیلی ها ایجاد کرده است و این وضعیت به اعتقاد متخصصان علم پزشکی و روان شناسی ناخودآگاه به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند.

در هفته دوم پیک شیوع ویروس کرونا در مازندران به موازات حجم انبوه هشدارهای بهداشتی و البته قدم به قدم جدی تر شدن رعایت این توصیه ها جهت مقابله با شیوع ، آنچه که اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد ، آموزش و اطلاع رسانی شیوه های مقابله با ابتلای به ویروس هنگام پرستاری از یک بیمار کرونایی است.

این ضرورت از آنجایی ضرورت بیشتری بویژه برای مازندرانی ها پیدا می کند که بر اساس اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی تا ۹۰ درصد از فعالیت های بیمارستانی مازندران به اشغال کرونا در آمده و بسیاری از بیماران مشکوک توسط پزشکان به خانه هایشان هدایت می شوند تا در قرنطینه خانگی دوران نقاهت را بگذرانند و در صورتی که به مشکل تنفسی جدی برخورد کردند در مراکز بیمارستانی بستری می شوند.

کارشناسان بهداشتی همواره تاکید دارند که ابتلا به این ویروس به راحتی با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است ، اما در عین حال که با رعایت توصیه های بهداشتی امید می رود شیوع کمتر شود اما در صورت سهل انگاری و ابتلا بهتر است اکنون بدانیم چگونه با شرایط پس از ابتلا به بهترین شکل برخورد کنیم.

به منظور اطلاع رسانی به پرستاران خانگی بیماران مشکوک کرونایی ، گفت وگویی با دکتر محمد صادق رضایی متخصص بیماری های عفونی به شرح زیر انجام شده است.

آیا قرنطینه خانگی راه حل مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا است؟

دکتر رضایی: به دلیل اینکه بیماری کووید-۱۹ یا کرونا از خانواده بیماری های عفونی و ویروسی است همواره استراحت و قرنطینه خانگی یکی از روش های طی کردن دوره این نوع بیماری ها محسوب می شود. اما به دلیل خاص بودن و خطرناک بودن ویروس کووید ۱۹ در مقایسه با دیگر ویروس های خانواده کرونا ، پیش از قرنطینه خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد.

نخست اینکه آیا فرد دارای ویروس کووید ۱۹ است یا خیر؟ فهمیدن و اطمینان از این مسئله می تواند از لحاظ بهداشتی فردی و جمعی و مدیریت شرایط بسیار موثر باشد. زیرا در شرایط عادی در حال حاضر خانواده ها با بار روانی سنگینی همراه هستند و چنانچه فردی به اشتباه وارد قرنطینه شود ممکن است عوامل روحی مخربی برای فرد و خانواده داشته باشد.

اما حتی اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا شده است نیز باید شرایط دیگری را مد نظر قرار داد. چنانچه فرد دارای علائم عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش است زیرا در محیط خانه می توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را طی کند ، ولی چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه باشد باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت نظر پزشکان قرار گیرید.

همچنین در شرایطی که تب بیمار کاهش یابد و مجدد تب کند و یا اینکه سرفه های وی منجر به تنگی نفس شود باید بیمار را از قرنطینه خانگی خارج و به مراکز درمانی ارجاع داد.

چه نکاتی در قرنطینه خانگی باید رعایت شود؟

دکتر رضایی: نخستین مسئله این است که باید تعداد اعضای خانه قرنطینه شده را کاهش داد . در خانه ای که بیمار کرونایی در قرنطینه به سر می برد نیاز به تعدد افراد نیست و باید فقط یک نفر برای مراقبت در خانه حضور داشته باشد.

همچنین حتما باید اتاق فرد بیمار از باقی فضای خانه جدا شده و در حد امکان تردد وی درخانه صورت نگیرد. بهتر است در صورت امکان سرویس بهداشتی برای فرد بیمار مجزا باشد زیرا ممکن است ویروس در فضای سرویس بهداشتی نیز منتشر شود.

همچنین بهتر است که غذای بیمار نیز به صوت جداگانه و بدون تماس با بیمار به وی داده شود و در پشت در گذاشته و و بیمار آن را بردارد.

یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود، ضدعفونی خانه پس از دوران نقاهت بیمار است . پس از طی حداقل ۱۴ روز از دوران بیماری و در صورت بهبود، باید اتاق بیمار و همچنین تمامی خانه ضد عفونی و گندزدایی شود.

کرونایی ها باید چه بخورند؟

دکتر رضایی: برای مقابله با ویروس کرونا ماده غذایی مخصوصی وجود ندارد. اما بهتر است مواد غذایی مصرف شود که دارای مواد پروتئینی و ویتامینی فراوان بوده و در سریع ترین زمان سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مرسوم ترین تغذیه برای بی استفاده از مایعات از اصلی ترین راه مقابله با بیماری های عفونی محسوب می شوند و بهتر است که این مایعات به صورت گرم مصرف شود تا به نوعی کشنده ویروس نیز باشد زیرا ویروس ها در دمای بالای ۴۰ درجه خواهند مرد.

آیا مواد غذایی معجزه آسا وجود دارد؟

دکتر رضایی: خیر. مطلقا باید به این سئوال پاسخ داد که هیچ ماده غذایی در مقابله با ویروس کرونا یا هر ویروس عفونی دیگر معجزه نمی کند. متاسفانه برخی همواره از شرایط بحرانی و ترس عمومی سوء استفاده کرده و سعی در ماهی گیری در آب گل آلود دارند.

اینکه این روزها برخی ادعا می کنند لیمو ترش ، لیمو شیرین ، زنجبیل و دیگر اقلام خوراکی داروی قطعی ویروس کرونا می باشند جز سوء استفاده علت دیگری ندارد.

البته استفاده از این محصولات به صورت جوشانده و دمنوش می تواند مفیدباشد اما اینکه این روزها طعمه تبلیغات قرار گرفته است نباید به آن تکیه کرد.

برخی از بیماران اقدام به خود درمانی می کنند ، آیا این روش درستی است؟

دکتر رضایی: اصولات خود درمانی از نظر پزشکی ممنوع می باشد ، اما در شرایط فعلی بیماران می توانند داروهای از خانواده تب بر ها ، محلول شست و شوی بینی و داروهای درمان تنگی نفس استفاده شود.

بیماران حتما باید از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنند. مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل تقویت ویروس ها بشدت خطرناک است و ممکن است به قیمت جان فرد بیمار تمام شود.

بیماران بهتر است داروهای مصرف شده و در حال مصرف خود را با پزشکان متخصص عفونی و یا مراکز ارزیابی کرونا در میان بگذارند و از توصیه آنها استفاده کنند.

آیا در صورت بهبود دوباره کرونا نخواهیم گرفت؟

دکتر رضایی: اینکه در صورت یک بار ابتلا به کرونا بار دیگر به آن مبتلا نمی شویم باور اشتباهی است . همان طور که ممکن است در یک برهه زمانی کوتاه چند بار به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا دچار شویم ، در برابر کرونا نیز شرایط به همین شکل است .

در هر صورت افرادی که بهبود یافتند و یا اینکه به این بیماری مبتلا نشدند باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و به دستورات پزشکی عمل کنند.

دکتر رضایی در پایان اظهار داشت که در صورت آگاهی به موقع از ویروس کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن و اعتماد به نفس می توان این ویروس را همانند دیگر بیماری های عفونی پشت سر گذاشت.

«خبرگزای ایرنا»

ارسال نظر: