شدت گرفتن خشونت علیه پناهجویان در مرز یونان–ترکیه

کدخبر: 2348598

شبکه خبری فرانس ۲۴ امروز(شنبه) گزارش داد، درگیری‌های شدید میان پلیس و هزاران پناهجو در امتداد مرز یونان–ترکیه بالا گرفته و پلیس به طرف پناهجویان گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

شبکه خبری فرانس ۲۴، شرایط زندگی برای پناهجویانی که در گذرگاه مرزی «پازارکول» ترکیه تجمع کرده اند و خواستار ورود به اروپا هستند، به شدت رو به وخامت است.

گاز اشک آور و انفجار، بخشی از این گذرگاه را به میدان جنگ بین پناهجویان و پلیس مرزی یونان تبدیل کرده است.

اگرچه پلیس ترکیه مانع از دسترسی روزنامه نگاران به اردوگاه پناهجویان در این گذرگاه مرزی شده، برخی مهاجران از مسیرهای پشتی خود را به خبرنگاران رسانده اند تا اتفاقات جاری را روایت کنند.

یکی از آنها رضا یک شهروند ایرانی است که در شرح خشونت گشت مرزی یونان علیه پناهجویان به فرانس ۲۴ گفت: دولت یونان به طرف افرادی که در این مرز مستقر هستند، گاز اشک آور و نارنجک پرتاب می کند.

وی افزود: دوست افغان من در نزدیکی حصار مرزی هدف گاز اشک آور قرار گرفت و وقتی برای کمک به وی رفتم، آنها به طرفم گاز اشک آور شلیک کردند و زخمی شدم.

این پناهجو از شرایط اسف بار زندگی پناهجویانی که بیش از یک هفته در این اردوگاه پناه گرفته اند، فیلم تهیه کرده است.

صف هایی برای تحویل گرفتن مواد غذایی در این مکان بسته می شود و این در حالی است که وعده های غذایی کافی توزیع نمی شود. پناهجویان در سرپناه های سرهم بندی شده در جنگلی کثیف می خوابند.

رضا در ادامه گفت: دنیا باید از آنچه در این مکان درحال وقوع است، خبردار شود.

چندی پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور از این پس نمی تواند مانع ورود پناهجویان به اروپا شود و مرزهای خود را باز می کند. این تصمیم باعث شد تا پناهجویان به سوی مرزهای یونان و به طرف اتحادیه اروپا روانه شوند.

اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته است به توافق سال ۲۰۱۶ میلادی بین بروکسل و آنکارا درباره مهاجران پایبند باشد. در این توافق از ترکیه درخواست می شود مهاجران را به ازای کمک اتحادیه اروپا در خاک خود نگه دارد.

بروکسل تلاش می کند از تکرار بحران مهاجرت در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی جلوگیری کند. در آن زمان بیش از یک میلیون نفر مهاجر و پناهجو از خاک ترکیه و از طریق کشورهای بالکان خود را به اتحادیه اروپا رساندند و هزینه های نظام رفاهی و امنیتی این اتحادیه را افزایش دادند. این امر به افزایش حمایت ها از احزاب راست افراطی مهاجرستیز در اروپا منجر شد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: