عجایب سعودی؛ تعطیلی عمره و فعالیت کنسرت‌های موسیقی!

کدخبر: 2348592

کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام ریاض در تعطیل کردن عمره و زیارت مسجد النبی برای پیشگیری از شیوع کرونا علیرغم فعالیت جشنواره‌های موسیقی و سرگرمی‌های جمعی را ضد و نقیض و از عجایب خواندند.

کشور عربستان هم با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور نظیر بیش از 90 کشور دنیا از چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه، ضمن اعمال محدودیت‌های جدید برای زائران به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس اعلام کرد که صحن طواف کعبه و سعی صفا و مروه در طول دوران تعلیق عمره بسته خواهد بود و همچنین صدور روادید برای زائران خارجی به حالت تعلیق درآورد.

به دنبال اجرای این تصمیم، انتشار تصاویر خالی بودن خانه خدا از زائران و عمره‌گزاران در شبکه‌های اجتماعی انتقاد گسترده کاربران مسلمان در داخل و خارج عربستان را به همراه شد تا جایی که مقامات سعودی شامگاه جمعه اعلام کردند درهای مسجد الحرام از سحرگاه امروز شنبه هفدهم اسفندماه باز شد و زائران می‌توانند به طواف و زیارت بیت‌الله الحرام بپردازند، اما با این حال، «عمره مفرده» هنوز ممنوع است

نهادهای رسمی عربستان هم این چند روز توئیت‌های گسترده‌ای را درباره اقدامات خود برای مبارزه و کنترل این ویروس منتشر می‌کنند. وزارت بهداشت عربستان هم در توئیتی ضمن توصیه به شهروندان خود مبنی بر سفر نکردن به ایران تهدید کرد که چنانچه شهروندی از این امر تخطی کند، اقدامات شدیدی علیه او اتخاذ خواهد شد.

اما وزارت خارجه عربستان هم شهروندان خود را از سفر به ایران برحذر داشت و در توئیتی سفر به ایران را ممنوع کرد و گفت مجازات شدیدی در انتظار کسانی است که از این دستور تخطی کنند.

در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان از اقدامات ضد و نقیض عربستان در چارچوب کنترل بیماری کرونا در این کشور ابراز تعجب کردند. به عقیده شهروندان سعودی چگونه است که مقامات، روادید عمره را برای زائران خارجی لغو کرده اما همین تدابیر را در خصوص جشنواره‌ها و مراسمی که تحت نظارت و اشراف «هیأت سرگرمی و تفریحات» در عربستان برگزار می‌شود، به کار نمی‌گیرند.

به گزارش الجزیره بررسی‌ها نشان می‌دهد هیأت سرگرمی در عربستان در حساب رسمی کاربری خود در توئیتر دیروز از از ادامه فعالیت سیرک ایتالیا در شهر جده و دیگر جشنواره‌های موسیقی در دیگر مناطق خبر می‌دهد.

«سعد الفقیه» معارض عربستانی درباره اقداماتی ضد کرونایی عربستان می‌گوید:« صدور روادید عمره کاملا متوقف شده درحالی که ویزاهای گردشگری فقط برای ۲۲ کشور ممنوع شده است. عمره برای زائران داخل عربستان ممنوع شده درحالی که مراسم جشنواره موسیقی و دیگر سرگرمی‌های جمعی ادامه دارد. ما از تصمیم لغو روادید عمره حمایت کردیم، اما با آنچه که مشاهده می‌شود معلوم است که هدف مقامات ملاحظه جان و سلامت عمره‌گزاران نیست، بلکه می‌خواهند آرزوی دیرینه بن سلمان را محقق کند و اینکه کعبه بدون زائر دیده شود.

اما «جمال سلطان» روزنامه نگار مصری هم با ابراز تعجب از بسته شدن حرم مکی به روی عمره‌گزاران و باز ماندن اماکن برپایی مراسم‌های جمعی و پرازدحام جشن موسیقی در این کشور در توئیتی نوشت: «گمان نمی‌کنم ویروس کرونا در صفوف طواف‌کنندگان و نمازگزاران مسجد الحرام نفوذ کند اما رقاصان و خوانندگان در جشن‌های بزرگ موسیقی در عربستان را رها کند».

وی افزود:«اگر عربستان کنسرت‌های بزرگ موسیقی برگزار می‌کند و تصور می‌کند که این اماکن از انتشار و سرایت ویروس در امان است، چرا اعمال و مناسک عمره را تعطیل می‌کند. برادرم برای حرم اندازه فستیوال‌های خود ارزش قائل باشید».

«سعید الغامدی» فعال سعودی هم اقدامات ضد و نقیض سعودی‌ها را در کنترل کرونا به سخره گرفت و گفت:« لغو صدور روادید عمره و خالی شدن حرم مکی تصمیم عاقلانه‌ای برای جلوگیری از همه گیر شدن این وباست، اما ادامه صدور روادید گردشگری و برپایی مراسم‌های جشن موسیقی در مناطق مختلف عربستان هم تصمیم عاقلانه برای ممانعت از گسترس عفاف در جامعه عربستان است».او در پایان توئیت خود هم هشتگ "بن سلمان از شما نیست" را آورده است.

محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی چند سالی است که هیأت تفریح و سرگرمی را برای ترویج فرهنگ غربی و همچنین به منظور اصلاح گرا معرفی کردن خودش تاسیس کرده تا جایی که منتقدان این نهاد نوپا را هم بازداشت و مجازات می کند.

این کشور برای اولین بار ویزاهای گردشگری صادر می‌شود و برای بسیاری از اتباع خارجی روادید در فرودگاه صادر می شود.

از جمله پرسر و صداترین رویدادهایی این کشور که برای جذب گردشگر برگزار می‌شود، جشنواه «زمستان طنطوره» است که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در حال حاضر نیز در جریان است و تا نیمه ماه مارس نیز ادامه پیدا می‌کند. این جشن در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار می‌شود.

جشنواره امسال طنطوره حتی در دو شب گذشته به طور برنامه‌ریزی شده و با اهدافی ضد فرهنگ ایرانی-اسلامی مراسمی موسوم به «کنسرت ترانه‌های فارسی» برگزار کرد و تعدادی از مُطرب‌های وطن فروش ایرانی هم در ⁧ آن حضور داشتند، اما بر اساس گزارش رسانه‌ها با استقبال ضعیف مردمی در عربستان روبه‌رو بوده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: