بازگشت اعتراضات به لبنان

کدخبر: 2348452

در پی افزایش قیمت دلار، مواد غذایی و کالاهای اساسی در لبنان، این کشور بار دیگر دیشب شاهد آغاز تظاهرات در برخی مناطق بود.

با نزدیک شدن به موعد پرداخت یا عدم پرداخت اوراق بهادار «یوروپوندز» توسط لبنان به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون پوند که نهم مارس سررسید آن است، افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در این کشور و نیز افزایش قیمت دلار، معترضان لبنانی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارش «القدس العربی»، لبنانی‌ها چهارشنبه شب (دیشب) بار دیگر در برخی نقاط بیروت مانند پل «الرینغ» تجمع کردند و برخی از آنها تلاش کردند با سطل‌های زباله مسیرها را ببندند که با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شدند

در ادامه این گزارش آمده، معترضان شعارهایی علیه افزایش قیمت دلار سر دادند، خواستار بازگرداندن «پول‌های به سرقت رفته» شدند و از اینکه مسؤولان هیچ کاری در جلوگیری از شیوع بیماری «کرونا» انجام نداده‌اند، ابراز تعجب کردند.

بر اساس این گزارش، طرابلس در شمال لبنان شاهد حالت فرار و گریز میان معترضان و نیروهای امنیتی بود و دو نفر از معترضان زخمی شدند.

تظاهرات لبنان از بیست و پنجم مهرماه و در اعتراض به قصد دولت لبنان برای وضع مالیات‌های جدید در بودجه ۲۰۲۰ آغاز شد. دولت جدید این کشور اول بهمن و یک ماه و چند روز پس از مأمور شدن «حسان دیاب» برای این موضوع تشکیل شد.

اگرچه تظاهرات چند روز پس از تشکیل دولت نیز ادامه داشت اما در نهایت متوقف شد تا اینکه دیشب لبنان بار دیگر حضور معترضان در خیابان‌های خود بود.

برخی سیاستمداران لبنانی برای حل وضعیت مالی فعلی ایده کمک گرفتن از صندوق بین‌المللی پول را مطرح کرده‌اند، موضوعی که به خاطر تبعات آن حزب‌الله به شدت مخالف است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: