آغاز جنگ مالی کنگره آمریکا با کرونا

کدخبر: 2348428

هراس از همه‌گیر شدن کرونا در نیم‌کره غربی، آمریکایی‌ها را به تکاپو انداخته است تا از طریق تزریق پول به نهادهای بهداشتی و اتخاذ تدابیر ویژه و اضطراری، سدی در مقابل این ویروس ایجاد کنند.

سیاسیون آمریکایی پس از چند روز بحث و چانه‌زنی سرانجام توافق کردند تا با انتقال میلیاردها دلار به آژانس‌های بهداشتی و درمانی، زمینه ایمن‌سازی کشور در مقابل کرونا را فراهم کنند.

آغاز جنگ مالی کنگره با کرونا

در حالی که کرونا ۱۵۸ نفر را در ۱۴ ایالت مبتلا کرده و جان ۱۱ تن را گرفته است، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه ۸.۳ میلیارد دلاری مبارزه با این ویروس را تصویب کرد.

این لایحه با ۴۱۵ رأی موافق در مقابل تنها ۲ رأی مخالف تصویب شد و قرار است سنا نیز امروز بعدازظهر آن را به رأی بگذارد. کاخ سفید پیشتر خواستار بودجه‌ای ۲.۵ میلیارد دلاری برای مبارزه با کرونا شده بود.

اما لایحه مجلس نمایندگان این مبلغ را به ۷.۷۶ میلیارد دلار رسانده و همزمان ۵۰۰ میلیون دلار برای لغو برخی محدودیت‌های قانون خدمات بهداشت و درمان اختصاص داده است که در مجموع رقمی معادل ۸.۳ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌دهد.

قرار است این مبلغ در اختیار آژانس‌های بهداشتی در ایالت‌ها، صندوق پاسخ سریع به بیماری‌های عفونی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مراکز توسعه و تحقیق و آزمایش واکسن و نهادهای تولید و توزیع دارو قرار می‌گیرد.

داروی آرام‌بخش اقتصادی

کنگره سعی دارد مسؤولیت سیاسی و قانونی خود را انجام دهد اما اقتصاد این کشور به نیروی آرامش‌بخش دیگری نیاز دارد که مدیران تجاری، مسؤولیت ایجاد آن را بر عهده گرفته‌اند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ابتدا کرونا را یک بیماری ساده عنوان کرده بود اما زمانی که بازارهای بورس و چرخه اقتصادی ایالات متحده و سایر کشورها به این ویروس مبتلا شد، چاره‌ای جز پذیرش حقیقت نداشت.

او تلاش کرده است تا دست‌اندرکاران اقتصادی را به آرامش دعوت کند و درباره وضع اقتصادی به مردم اطمینان خاطر بدهد. در همین چارچوب، رؤسای پنج صنف و اتحادیه بزرگ تجاری در آمریکا چهارشنبه به مردم توصیه کردند تا در دوره شیوع کرونا وحشت‌زده نشوند و واکنش افراطی نداشته باشند.

توماس دانوهیو مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آمریکا، راجر داو مدیر اجرایی اتحادیه مسافرتی، نیکولاس کالیو مدیر اجرایی شرکت‌های هوایی آمریکا، استفانی مارتس مدیر اجرایی فدراسیون ملی خرده‌فروشی‌ها و چیپ راجرز مدیر اجرایی اتحادیه هتل‌ها در کنفرانسی خبری تأکید کردند: پاسخ ما به کرونا این است که نترسیم.

هر یک از این مدیران ارشد تلاش کردند تا به شهروندان آمریکایی اطمینان دهند که مشاغل و نهادهای مرتبط با آنها از جمله فروشگاه‌ها، هتل‌ها و هواپیماها «تمیز» هستند و می‌توان بدون واهمه از کرونا به فعالیت‌های روزانه اقتصادی و تجاری ادامه داد.

مرگ ۱۱ بیمار آمریکایی

اما مرگ ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا و اعلام وضع اضطراری در ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد که آمریکا روزهای سختی در پیش دارد و ممکن است بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور را به بستر بیماری بیفکند.

کالیفرنیا که یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تجاری و خصوصاً فرهنگی آمریکا به شمار می‌رود، هر روز موارد جدیدی از ابتلا به کرونا را شناسایی می‌کند و بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر را تحت نظر قرار داده است تا در صورت رؤیت کرونا در این جمع، از گسترش آن به سایر نقاط کشور جلوگیری کند.

مقام‌های منطقه لس‌آنجلس در کالیفرنیا پس از آنکه نخستین مرگ ناشی از کرونا در این ایالت ثبت شد، وضع اضطراری اعلام کردند. ساعاتی بعد «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا این وضع را گسترش و به سراسر ایالت تعمیم داد.

هدف از وضع اضطراری، تقویت تلاش‌ها برای آمادگی در مقابل گسترش موج کروناست و منابع و نهادها را در همین راستا به حالت آماده‌باش در می‌آورد.

روزنامه وال استریت ژورنال پس از بررسی وضع فعلی در آمریکا به این نتیجه رسیده که کرونا بسرعت در نیویورک و کالیفرنیا در حال گسترش است. این اتفاق دو قطب مالی و فناوری و هنری آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است بازارهای بورس، شرکت‌های بزرگ فناوری و هالیوود را در قرنطینه قرار داده و به قهقرا براند.

گروهی از آمریکایی‌ها خصوصاً در کالیفرنیا عملکرد ترامپ در مبارزه با کرونا را آماج انتقادات جدی قرار داده‌اند و معتقدند که در شرایط فعلی، مبارزه عملی با این ویروس ضروری‌تر از سخنرانی کردن و ادعا داشتن است.

«تد لیو» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا پس از اعلام وضع اضطراری در این ایالت، فرصت را برای حمله به ترامپ مناسب دید و در بیانیه‌ای اعلام کرد: متأسفانه،

دولت ترامپ آزمایش‌های ناقصی انجام داده و به بسیاری از مناطق از جمله لس‌آنجلس کیت‌های آزمایشگاهی مناسب نداده است.

وی افزود: باید به لس‌آنجلس و سایر مناطق کیت‌های آزمایشگاهی داده شود تا آزمایش‌های لازم به منظور شناسایی و مقابله با ویروس کرونا انجام شود.

بیماری پنهان

این پایان کار نیست؛ کرونا می‌تواند عوارض جانبی اجتماعی نیز داشته باشد و به بیماری نژادپرستی در آمریکا دامن بزند. «هیلدا سولیس» از مقام‌های بهداشتی در کالیفرنیا معتقد است که گسترش کرونا بیگانه‌ستیزی را افزایش می‌دهد.

وی به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت: اطلاعات غلط در حال پخش شدن است. همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این مسأله به ترس مردم دامن زده و منجر به سوء استفاده‌های نژادی شده است.

تبعیض نژادی عمدتاً خود را در ستیز با جوامع آسیایی ساکن در آمریکا نشان می‌دهد. نیروهای نژادی در آمریکا، آسیایی‌ها خصوصاً چینی‌ها را عامل ایجاد و گسترش کرونا دانسته و بر دوری از این اجتماعات تأکید می‌کنند.

این در حالی است که پزشکان آمریکایی امیدوارند که راه کنترل کرونا را از چینی‌ها بیاموزند و اجرا کنند. دکتر «آنتونی فوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید؛ کرونا هنوز ابعاد ناشناخته زیادی دارد.

او تأکید کرد که به نظر می‌رسد آماری که چین درباره شیوع و مبتلایان کرونا و همچنین کاهش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن منتشر کرده، صحیح است. به باور وی، چین با اجرای روش‌های سفت و سختی مانند محدودیت سفر و تجمع عمومی توانسته است به مهار کرونا نزدیک شود. به نظر فوچی، این همان نکته‌ای است که آمریکا هرگز نمی‌تواند آن را اجرا کند.

چین و ژاپن تدابیری اتخاذ کرده‌اند که اقتصاد آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است اما گویا آمریکا آمادگی استفاده از این روش‌ها را ندارد. به همین دلیل است که ترامپ و رؤسای نهادها و اصناف تجاری سعی دارند به رغم هجوم کرونا، مردم را به ادامه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی ترغیب کنند و مهار این ویروس را در اولویت بعدی قرار دهند؛ موضوعی که خطر انتشار بیماری را افزایش می‌دهد مگر آنکه تلاش‌های پزشکان و محققان بزودی به نتیجه برسد و پادزهر کرونا تولید و عرضه شود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: