رئیس اتحادیه صندلی سازان خودرو تهران

بعد از قانون جدید چک، چک برگشتی خیلی کم شده است

کدخبر: 2348415

حسین جعفری علون آبادی با تائید تاثیرگذاری زیاد قانون جدید چک درکاهش شدید چک های برگشتی، گفت: بعد از اجرایی شدن قانون جدید، چک برگشتی کم شده است. چرا که صاحبان چک ها خیلی مواظبت می کنند تا مشکلی درست نکنند. در حال حاضر  تعداد چک برگشنتی مانند سابق زیاد نیست و سالی یک یا دو چک برگشتی داریم.

نسیم آنلاین : در حال حاضر بیش از یک سال از اجرایی شدن بخش هایی از قانون جدید چک مصوب پاییز97، می گذرد. یکی از مهم ترین بخش های این قانون، کاهش روند قضائی صدور اجرائیه برای چک برگشتی است. به طوری که برخلاف رویه گذشته که قریب به دو سال زمان می برد در حال حاضر صدور اجرایئه در بیست روز انجام می‌شود. صاحب نظران معتقدند که این مساله یکی از دلایل اصلی کاهش چک برگشتی در کشور بعد از اجرای قانون جدید چک بوده است.

در همین راستا حسین جعفری علون آبادی رئیس اتحادیه تشک دوزان و صندلی سازان خودرو تهران در گفتگو با خبرنگار نسیم آنلاین گفت: بعد از اجرایی شدن قانون جدید، چک برگشتی کم شده است. چرا که صاحبان چک ها خیلی مواظبت می کنند تا مشکلی درست نکنند. در حال حاضر تعداد چک برگشنتی مانند سابق زیاد نیست و سالی یک یا دو چک برگشتی داریم. در کل نسبت به سال های گذشته وضعیت چک برگشتی خیلی بهتر شده است.

جعفری در پاسخ به این سوال که اگر چک الکترونیک اجرایی شود آیا وضعیت چک برگشتی نیز بهبود بیشتری خواهد یافت یا خیر؟ اظهار داشت: بله خیلی عالی می شود. چک باید آنقدر اعتبار داشته باشد تا مانند پول نقد شود. وقتی بنده توان مالی و اعتبار مالی ندارم نباید چک صادر کنم و مردم را بیچاره کنم. به طور کلی قانون جدید وضعیت را بهبود بخشیده است.

وی در ادامه افزود: عده ای عادت کرده بودند و همینطور دسته چک می کشیدند و برگشت می خورد و از این طرف هم دسته چک می‌گرفتند و مشکلی نداشتند. ولی الان این طوری نیست و با قانون جدید از این روند جلوگیری شده است اگر بقیه¬اش هم اجرا شود، اوضاع بهتر از این هم خواهد شد.

رئیس اتحادیه تشک دوزان و صندلی سازان خودرو تهران همچنین افزود: هر چه قانون محکم باشد بهتر است. چرا که صادر کننده چک حواسش را جمع می کند که اگر چکی صادر کرده باید وصول نماید وگرنه با برخورد قانون مواجه می شود. اینکه بنده چک صادر کنم و چک برگشت بخورد و قانون هم کاری نکند، وضعیت مانند وضعیت قبل از قانون جدید چک می شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که اگر تعداد چک های برگشتی بازهم کاهش یابد، فضای کسب و کار رونق بهتری نمی¬گیرد؟ نیز گفت: صددرصد بهتر می‌شود. با اعتماد طرف چک قبول می‌کند و کار راه می‌افتد. چک کسانی که حقوق بگیر هستند اعتبار دارد ولی کسانی که مثل بنده نه، می‌ترسند. قانون محکم تر باشد بهتر است.

مطابق آمارهای رسمی بانک مرکزی، بعد از اجرایی شدن قانون جدید چک، نسبت تعداد چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده در کشور بسیار کاهش یافته و تک رقمی شده است. مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی، نسبت تعداد چک های برگشتی به چک های مبادله ای در کشور به عدد 8.3، درصد رسید که کمترین میزان در 3، سال گذشته است.

ارسال نظر: