جای مردان سیاست بنشانید درخت!

۱۰ گزاره حقوقی و سیاسی درباره بودجه ۹۹؛ علی جعفری

کدخبر: 2348393

به جای دفع بلای کرونا که ویروس قابل درمانی است‌، برای دفع ویروس ناکارآمدی سیاستمداران و نمایندگان نالایق دعا کنیم که بلای جان انقلاب اسلامی شده‌اند و درمانی هم ندارند

علی جعفری:

۱. اصل ۸۵ می‌گوید «مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود».

اولا اصل ۸۵ ناظر به قوانین آزمایشی و برای مدت مشخص است. اما قانون بودجه نمی‌تواند آزمایشی باشد چرا که کلا برای مدت یکسال است.

ثانیا قوانین آزمایشی نیز باید نهایتا به تصویب مجلس برسند، اما لایحه بودجه پس از تایید شورای نگهبان و مراحل قانونی برای کل سال لازم الاجراست و فرصتی برای تصویب در صحن باقی نخواهد ماند.

۲. طبق اصل ۵۲ قانون اساسی و ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس و‌ تبصره‌های آن لایحه بودجه باید توسط مجلس شورای اسلامی و در صحن علنی بررسی و تصویب شود. لذا بررسی و تصویب بودجه به صورت مخفیانه آن هم توسط چند نماینده برخلاف قانون اساسی و قوانین عادی است. ‌ ۳. همین مغایرت‌ها باعث شد تا رییس مجلس به رهبری نامه‌نگاری کنند و درخواست حکم حکومتی کنند تا بودجه را به صورت غیرعلنی و در کمیسیون تلفیق به تصویب برسانند.

۴. آنچه ضرورت دارد تصویب بودجه برای مشخص شدن دخل و خرج کشور و خروج از بن بست قانونی مالی و اداری است و قاعدتاً رهبری هم بنا به همین ضرورت و مصلحت، چنین اجازه‌ای را صادر کردند. ضمن آنکه اذن رهبری به معنای تایید لایحه بودجه توسط ایشان نیست.

۵. نکته اصلی این جاست که مجلس می‌توانست به کار خود ادامه دهد و به وظیفه قانونی خود عمل کند یا نه؟ آیا واقعا این امکان وجود نداشت که با تدبیرهای بهداشتی و پزشکی نمایندگان مجلس همانند سایر آحاد مردم به وظیفه قانونی و تکلیف حرفه‌ای خود عمل کنند؟

در شرایطی که همه کشور دست به دست هم داده‌اند تا با ویروس منحوس کرونا مبارزه کنند، حضور یک نماینده در صحن علنی آن هم با همه امکانات پزشکی و بهداشتی کار پیچیده و سختی بود؟

۶. نتیجه اینکه مردم یکبار دیگر پیام تبعیض و بی عدالتی را دریافت کردند.

۷. یکبار دیگر آقای لاریجانی و بدنه فشل تقنینی و اجرایی کشور رهبری انقلاب را هزینه بی‌عرضگی و ضعف مدیریتی خود کردند.

۸. به جای دفع بلای کرونا که ویروس قابل درمانی است‌، برای دفع ویروس ناکارآمدی سیاستمداران و نمایندگان نالایق دعا کنیم که بلای جان انقلاب اسلامی شده‌اند و درمانی هم ندارند...

۹. به جهت همزمانی این اتفاق و‌ روز درختکاری پیشنهادم این است که به این شعر سهراب عمل کنیم: جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود...

ارسال نظر: