رمزهای دوم پویا در خدمت گسترش کرونا

کدخبر: 2348329

شعب بانک‌ها و خودپردازها به عنوان یکی از مهم‌ترین محل‌های انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند که این روزها به دلیل مشکلات مربوط به اجباری شدن استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا)، این محل‌ها با افزاش مراجعه حضوری مردم مواجه شده‌اند.

گزارش‌ها از جان باختن چهار کارمند بانک در کشور به علت ابتلا به کرونا حکایت دارد، البته مشخص نیست که چه تعداد از کارمندان و مشتریان بانکی تاکنون از طریق شعب و خودپردازها به این ویروس چار شده اند.

بر این اساس، تمهیدات گسترده‌ای توسط بانک مرکزی برای کاهش مراجعات مردم در نظر گرفته شده و بر این اساس تاکید می‌شود که کارهای بانکی و پرداختی از طریق بانکداری الکترونیکی و اینترنتی انجام شود.

افزایش سقف کارت به کارت به پنج میلیون تومان، تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از زمان انقضاء و کاهش ساعت کار بانک‌ها از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و خودپردازهاست.

افزایش استفاده از خودپردازها با غیر فعال شدن رمزهای دوم ایستا

بخش قابل توجهی از مراجعه این روزهای مردم به خودپردازها برای کارت به کارت کردن است که تا پیش از این از طریق رمزهای دوم ایستا انجام می شد.

از حدود دو ماه پیش با هدف مقابله با فیشینگ، طرح رمزهای دوم پویا به طور جدی پیگیری و طی چند مرحله، رمزهای دوم ایستای بانک‌های مختلف، غیر فعال شد.

به دلیل اینکه هر بانک به طور جداگانه و از طریق اپلیکیشن ها و سازوکارهای خاص خود اقدام به ارایه رمزهای پویای اختصاصی خود می‌کرد، مشتریان و دارندگان کارت‌های بانکی برای برخی از کارت‌های خود اقدام به فعال سازی رمز دوم پویا کرده و برای بقیه کارت‌ها نتوانستند.

بر این اساس، مشتریان بانکی برای آن دسته از کارت‌های خود که نتوانسته اند رمز دوم پویا را فعال سازی کنند، ناچار هستند که به دستگاه های خودپرداز مراجعه کنند.

«هورمنش» که در کنار دستگاه خودپرداز یکی از بانک‌های بزرگ، منتظر رسیدن نوبت است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: قبلا با اپلیکیشن های پرداخت و با رمز دوم ثابت پول خود را جابجا می‌کردم، اما پس از اجباری شدن رمز دوم پویا مجبور هستم که هر بار به خودپرداز مراجعه کنم.

وی اضافه کرد: کار من خرید و فروش وسایل خودرو هست، فروشنده خرده پا هستم که چند بار باید اجناس را خرید و فروش کنم و ناچارم بارها پول را جابجا کنم. فقط برای دو کارت بانکی خود، رمز دوم پویا را فعال کرده و با اپلیکیشن پول جابجا می‌کنم، اما برای بقیه کارت‌های بانکی خود نتوانستم رمز دوم را پویا کرده و مجبورم روزی چند بار پای دستگاه کارتخوان بروم که «خیلی هم می‌ترسم کرونا بگیرم.»

مهدی نیز چندی پیش در تماس با ایرنا گفت: تلفن همراه من، محدودیت فضا دارد و فقط توانسته ام با نصب اپلیکیشن، رمز دوم بانک ملی را فعال کنم.

وی افزود: با کارت سه بانک دیگر هم کار دارم، اما به دلیل اینکه تلفن همراهم پر است، دیگر نمی‌توانم اپلیکیشن های بقیه بانک‌ها را برای رمز پویا نصب کنم. و مجبورم روزی چند بار پای دستگاه خودپرداز بروم، در حالی که قبلا خیلی راحت با ابزارهای پرداخت اینترنتی می‌توانستم کارت به کارت کنم.

رمزهای پیامکی دردسر ساز شده‌اند

از راهکارهای دریافت رمز دوم پویا برای آنهایی که تلفن همراه غیر هوشمند ندارند، ارسال رمز به صورت پیامکی است

مشکلی که ارسال رمزهای پیامکی دارد این است که در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا، میزان ارسال خطای این رمزها بالا رفته و مردم را با مشکل مواجه کرده است.

بدین ترتیب این رمزها با تاخیر به دست مشتریان رسیده و در نتیجه افراد، نمی‌توانند در فرصت تعیین شده (۶۰ تا ۱۲۰ ثانیه) این رمزها را وارد کنند که نتیجه آن، از کار افتادن کارت‌های بانکی است.

در صورتی که بیش از سه بار، رمز دوم را به صورت اشتباره وارد کنید، سیستم امنیتی بانک، آن را به عنوان کارت سرقتی، شناسایی و غیرفعال می‌کند. برای رفع این مشکل، دارنده کارت باید با کارت شناسایی معتبر به شعبه بانک مراجعه و آن را دوباره فعال کند.

اگر این روزها گذرتان به شعب بانک افتاده باشد مشاهده می‌کنید که شمار قابل توجهی از مردم به دلیل این مشکل و برای آزادسازی کارت خود به متصدیان بانکی مراجعه کرده اند.

بانک مرکزی برای رفع این مشکل و کاهش مراجعه حضور در ایام شیوع کرونا، اعلام کرده است که میزان خطا در وارد کردن رمز از سه به پنج بار افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد که افزایش دفعات وارد کردن اشتباه رمز، نتواند چندان کارساز باشد زیرا میزان درخواست رمزهای دوم پیامکی در روزهای اخیر بسیار بالا رفته و سامانه های بانکی و «هریم» پاسخگوی این نیاز نیست.

لزوم کاهش موقت محدودیت‌های رمزهای ایستا

در ابتدای آغاز به کار طرح رمزهای دوم پویا، بانک مرکزی تاکید کرد که همه تراکنش های غیر حضور مشمول این طرح شده و استفاده از رمزهای ایستا برای همیشه متوقف می شود.

اما پس از اجرای این طرح و بروز مشکلات برای سامانه های بانکی و کسب و کارهای خرد، یک گام از این طرح عقب نشینی و اعلام شد که تراکنش های زیر ۱۰۰ هزار تومان از این طرح، معاف هستند.

اکنون نیز به نظر می رسد که زمان کاهش موقت محدودیت‌های مربوط به رمزهای ایستا رسیده است. نهادهای مسوول نمی‌توانند چشم خود را به روی این واقعیت ببندند که به دلیل مشکلات مربوط به این طرح، میزان مراجعه مردم به شعب و خودپردازها افزایش یافته که شیوع ویروس کرونا و به خطر افتادن جان شهروندان را به همراه دارد.

یک مدیر بانکی که تمایلی به اعلام نامش نداشت در این باره به ایرنا گفت: می‌توان به راحتی و در زمان شیوع کرونا این طرح را متوقف کرد. اما تصمیم گیری در این باره فراتر از اختیار مدیران بانک‌های تجاری و یا دولتی بوده و نهادهای عالی باید درباره آن تصمیم گیری کنند.

وی یادآور شد: توقف و یا کاهش محدودیت‌های رمزهای پویا، احتمال افزایش فیشینگ حساب های بانکی را پی دارد. به همین دلیل، درباره این موضوع باید چند نهاد (بانک مرکزی، قوه قضاییه و ناجا) تصمیم‌گیری کنند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: