نژادپرستی پیروز سومین انتخابات اسرائیل

کدخبر: 2348316

انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برای بار سوم در یک سال گذشته دوازده اسفندماه برگزار شد. این انتخابات با حاشیه‌های کرونایی هم همراه بود و بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرارگرفته بود.

محمد محسن فایضی: انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برای بار سوم در یک سال گذشته 12 اسفندماه برگزار شد. این انتخابات با حاشیه‌های کرونایی هم همراه بود و بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرارگرفته بود.

هرچند نظرسنجی‌های پیش از روز رأی‌گیری از عدم‌تغییر آرا و کرسی احزاب و درنتیجه تداوم بحران و بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت خبر می‌داد اما نتایج اعلام شده(تا عصر سه‌شنبه) متفاوت از پیش‌بینی‌ها بود.

اگر چه نتایج رسمی از افزایش کرسی راست‌گرایان خبر می‌دهد اما باز هم براساس آرای منتشر شده، نتانیاهو که خود سرلیستی حزب لیکود را بر عهده دارد با ائتلاف احزاب راست‌گرایی چون شاص، یهودیت متحد توراه و یمینا نمی‌تواند اکثریت کنست را یعنی بیش از 60 کرسی از 120 صندلی را در اختیار بگیرد و دولت را تشکیل دهد.

راست‌گرایان حامی نخست‌وزیری نتانیاهو تنها موفق به کسب 59 کرسی شدند و اگر لیبرمن رهبر حزب اسرائیل بیتنا همان سیاست انتخابات پیشین را ادامه دهد و با نتانیاهو ائتلاف نکند، بن بست سیاسی همچنان ادامه دارد.ضمن آن که اختلاف حزب لیکود با 36 کرسی از رقیب اول خود یعنی حزب آبی-سفید به رهبری گانتز که تنها 32 کرسی را کسب کرد از دیگر حاشیه‌های جالب توجه این انتخابات بود.

این در حالی است که در انتخابات سپتامبر(شهریور98) حزب آبی - سفید و رقیب نتانیاهو با 33 کرسی یک کرسی بیشتر از لیکود کسب کرده بود. این کاهش رأی یک شکست برای جریان چپ اسرائیل بود.

بنی گانتز رهبر حزب آبی - سفید در جمع هواداران گفت: من هم همانند همه شما در این احساس ناامیدی شریک هستم. این نتیجه‌ای که انتظارش را داشتیم نبود.با نگاه به آمار می‌توان از تداوم بن‌بست سیاسی سخن گفت.

حتی اگر اعراب با گانتز و جریان چپ هم ائتلاف کنند آنان موفق به شکست نتانیاهو نخواهند بود و باز هم مانند دیگر انتخابات کلید سرنوشت‌ساز در دست لیبرمن است. لیبرمن حاضر به ائتلاف با نتانیاهو خواهد شد؟ اتفاقی که از ائتلاف وی با اعراب و چپ‌ها روی کاغذ و براساس منطق هویتی حزب اسرائیل بیتنا منطقی‌تر است.

افزایش 4 کرسی از سوی نتانیاهو خود یک پیروزی بزرگ است. لذا نتانیاهو همچنان بر مدار پیروزی و احساس موفقیت سوار است زیرا رقیبانش بار دیگر در شکست وی و سرنگون کردنش از منصب نخست‌وزیری بعد از15 ماه بن بست ناکام مانده‌اند.

سخنان بامداد دیروز بنیامین نتانیاهو در جمع حامیان حزب لیکود نشان می‌دهد که وی از نتیجه انتخابات راضی است: «امشب، شب پیروزی باشکوهی است. بسیار سپاسگزارم...در همه پویش ‌های انتخاباتی‌ام درباره آن چه که قصد انجامش را دارم، صحبت کرده ام: اعمال حاکمیت بر دره اردن، یهودا و شمرون، نابودی تهدید ایران، ایجاد اتحاد دفاعی تاریخی با ایالات متحده آمریکا، برقراری روابط صلح آمیز با کشورهای پیشروی عرب و مسلمان و اصلاحات عظیم اقتصادی و فرهنگی.»در صورتی که بن بست سیاسی باز هم تداوم یابد تا برگزاری انتخابات چهارم، نتانیاهو شش ماه فرصت دارد به سیاست‌های صهیونیستی خود در منطقه و اجرایی شدن معامله قرن ادامه دهد.

این فرصت پیش روی نتانیاهو همراهی و حمایت جامعه تندروی اسرائیل را با خود به همراه دارد، جامعه نژادپرستی که در دهه گذشته نتانیاهو را در عرصه قدرت همراهی و حمایت کرده است. انتخابات اسرائیل در کنار آن که شکاف جدی اجتماعی را نمایان می‌کند وزن جریان تندرو و نژادپرست حامی اقدامات اخیر نتانیاهو در فلسطین و منطقه را هم عیان کرده است.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: