کیت‌های تشخیصی وزارت دفاع توسط انستیتو پاستور تایید شد

کدخبر: 2348274

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: کیت‌ تشخیصی وزارت دفاع به تایید انستیتو پاستور رسیده است. این کیت‌ها امکان تشخیص ویروس کووید۱۹ را دارند.

محمد جهانگیری (معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور) در ارتباط با تمهیدات خاص برای زنان باردار در خدمات درمانی مربوط به مقابله با کرونا، گفت: بارداری، به ذاتِ عامل تغییر و تحول وضع جسمانی زنان است. به ویژه در پایان ماه‌های بارداری در زنان، ظرفیت ریوی کاهش پیدا می‌کند. آنها همچنین تحرک کم‌تری دارند بنابراین توصیه اول ما این است که مجدانه برای پیشگیری از ابتلا تلاش کنند.

جهانگیری در ادامه بیان کرد: در صورتی که زنان باردار علائم مشکوک به کرونا یا سرماخوردگی و آنفولانزا را داشتند، با متخصص خود صحبت کنند. به عبارت دیگر زنان باردار به مراکز معیّن که برای تشخیص کرونا در نظر گرفته شده‌اند، نروند.

وی افزود: البته زنان باردار اغلب علائمی مانند تنگی نفس و تب را به علت کاهش ظرفیت ریوی دارند اما اگر تب ۳۸ درجه داشتند، حتما به متخصصی خود یا به مراکز مراقبت‌های سلامت مراجعه کنند. در دو حالت اگر نیاز به مراجعه به مراکز معین را داشته باشند آنها را ارجاع خواهند داد.

معان نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: ترتیبی داده شده که زنان باردار در صورت نیاز به انتقال به بیمارستان‌های معین با آمبولانس منتقل شوند. برای زنان باردار پروتکل‌های مشخصی تدبیر شده است که مراکز سلامت و بیمارستان‌ها آن را رعایت خواهند کرد. همچنین، تست‌های زنان باردار در اولویت پاسخگویی قرار دارد.

جهانگیری تشریح کرد: اگر ابتلای زنان باردار را مشاهده کنیم، آنها را تحت مراقبت‌های ویژه که در بیمارستان‌های معین ترتیب داده شده است، قرار می‌دهیم. این مراقبت‌های ویژه مشابه دیگران است، اما تجویز داروئی با احتیاط بیشتری انجام می‌شود. در جهت حمایت‌های تنفسی و ریوی و ایزالیسیون تمهیدات ویژه‌ای برای زنان باردار انجام شده است. در صورت هرگونه مشکلات خاص بارداری، متخصصان زنان حضور دارند و بیماران را معاینه می‌کنند.

وی افزود: تست زنان باردار در الویت است، اما به معنای بستری حتمی نیست. سعی می‌کنیم زنان باردار در خانه‌ها خود بستری باشند، ولی اگر مشکلات جدی‌تر وجود داشت، حمایت‌های لازم و مضاعفی که ذکر شد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. بخش‌های خاص زنان هم در بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است که با تصمیم بیمارستان است.

جهانگیری در ارتباط با انتقال ویروس به جنین، گفت: تا این زمان تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس به جنین منتقل نمی‌شود. تنها زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، حتما باید ماسک بزنند و سینه خود را با الکل ضدعفونی کنند.

معان نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، در ارتباط با ادعا برخی رسانه‌ها یا نهادها درباره تولید داروهای قطعی گیاهی یا شیمیائی برای درمان کرونا، بیان کرد: خیلی از دانشگاه‌ها بر این موضوع متمرکز شده‌اند تا دارویی برای درمان کرونا ساخته شود اما هیچ دارویی تا الآن تایید نشده است. خبرهای مربوط به تولید دارو را تنها از فیلتر خبری وزارت بهداشت دنبال کنید.

وی افزود: کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا که بوسیله وزارت دفاع ساخته شد، توسط انیستیتو پاستور تایید شده‌اند. کیت‌ها امکان تشخیص قطعی ویروس کووید۱۹ را دارند و تولید آن‌ها شروع شده است. اما در زمینه دارو تنها داروهای حمایتی سابق و پروتکل‌ها ترکیبی دو یا سه داروئی که برای بیماری‌های عفونی استفاده می‌شدند، در اختیار ما است.

«خبرگزاری ایلنا»

ارسال نظر: