جدل پوتین و اردوغان در لفافه

کدخبر: 2348259

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته (دوشنبه) طی سخنانی با اشاره به تجهیز ارتش این کشور به پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی تاکید کرد، وضعیتی را ایجاد کرده‌ایم که هیچکس به فکر جنگ با روسیه نباشد و دیگر کسی به خود جرات ندهد که ما را تهدید کند، سخنانی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه نه تنها کشورهای غربی را خطاب قرار داده بلکه مستقیما روی سخنش با مقامات ترکیه بوده است.

با افزایش تنش ها در استان ادلب (شمال غرب سوریه) و کشته شدن شماری از نظامیان سوری و روسی در کنار شهادت تعدادی از نیروهای جبهه مقاومت اسلامی در حمله نظامیان ترکیه و همچنین تهدید ضمنی روسیه از سوی "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه، پوتین اعلام کرد که هیچ کشوری جسارت حمله به روسیه را ندارد.

پوتین که این موضوع را در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه که به مناسبت بیستمین سالگرد ریاست جمهوری اش بیان کرد، افزود: روسیه قصد جنگ با هیچ کشوری را ندارد، اما وضعیتی را ایجاد کرده ایم که دیگران هم به فکر حمله به ما نیفتند.

وی با تاکید بر این که وضعیت بی‌سابقه‌ای بوجود آمده است و روسیه در عرصه دفاعی دیگر مانند سابق نقش کشوری که می‌خواهد به دیگران برسد را بازی نمی کند بلکه این دیگران هستند که می‌خواهند به روسیه برسند، تصریح کرد: ما برای نخستین بار چند نمونه تسلیحات تهاجمی پیشرفته ساخته‌ایم که هیچ کشوری علم آن را ندارد، اتفاقی که هیچگاه در جهان رخ نداده بود.

پوتین خاطرنشان کرد که منظورش ساخت مجموعه‌های موشکی مافوق صوت از جمله موشک‌های قاره پیما است.

رییس جمهور روسیه گفت که آمریکا سیستم پدافند موشکی ایجاد کرد تا این ثبات راهبردی و موازنه استراتژیک را از بین ببرد؛ آنها فکر کردند که سپر موشکی به طرف مقابل اجازه نمی دهد تا در صورت بکارگیری سلاح هسته ای پاسخ دهد، اما مجموعه‌های موشکی ما با سرعت مافوق صوت از هر سیستم پدافندی عبور می‌کند؛ این تسلیحات ثبات راهبردی را نه فقط برای روسیه، بلکه برای امنیت بین المللی حفظ می کنند.

به غیرکشته شدن شماری از نظامیان روس در سوریه در روزهای اخیر که گفته می شود توسط ارتش ترکیه هدف قرار گرفته اند، رئیس جمهور ترکیه در دهم اسفند در تماسی تلفنی از همتای روس خود خواسته بود تا در استان ادلب سوریه "از سر راه ترکیه کنار برود" و اجازه دهد که ترکیه (در کنار تروریست ها) با دولت سوریه بجنگد، اظهاراتی که از سوی کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه به عنوان تهدید مسکو تلقی شد.

پس از سخنان دیروز پوتین طولی نکشید که رجب طیب اردوغان با ابراز امیدواری نسبت به توافق بر سر آتش بس بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین اعلام کرد که "مشکلی با ایران و روسیه در ادلب نداریم".

اردوغان در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت که روز پنجشنبه به مسکو می رود تا در مورد تحولات در سوریه با رییس جمهور روسیه گفت وگو کند و امیدوار است پوتین اقدامات لازم مثل آتش بس را انجام دهد و همچنین یک راه حل در این زمینه پیدا شود.

اردوغان همچنین با دخالت در امور سوریه و تهدید دوباره دمشق خواستار عقب نشینی ارتش سوریه به نقاطی شد که ترکیه قبلا آن را مشخص کرده بود و وی ادعا کرد که اگر این اتفاق نیفتد سر آنان (نظامیان سوری) دیگر بر روی گردنشان نخواهد بود.

به اعتقاد تحلیلگران مسایل منطقه، سخنان متناقض اردوغان در خصوص موضوع سوریه در روزهای اخیر نشان از سردرگمی ترکیه در موضوع ادلب دارد، چرا که از طرفی رویای احیای امپراتوری تصویر می شود و از طرف دیگر با توجه به فشار بین المللی و درخواست دولت دمشق برای خروج نیروهای متجاوز ترکیه از شمال غرب سوریه، نمی خواهد با خروج از سوریه بازنده میدان معرفی شود، این درحالی است که تصمیمات شجاعانه و عاقلانه به معنای باخت نیست و ترکیه می تواند درسایه همکاری منطقه ای امنیت بیشتری را برای خود تضمین کند. به علاوه بازنده استمرار وضعیت موجود که با فرصت طلبی آمریکا و رژیم صهیونیستی روبه رو شده است، قطعا کشورهای مسلمان منطقه خواهند بود.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که پایان تروریسم در سوریه که به ایستگاه آخر خود یعنی استان ادلب رسیده نه تنها برای سوریه بلکه برای تمامی منطقه و از جمله ترکیه نیز مفید خواهد بود و تنها رژیمی که از اقدامات گروه های تروریستی - تکفیری که در لباس اسلام وارد میدان نبرد شده اند سود می برد، رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که با توطئه در منطقه به دنبال پیشبرد مقاصد ضدانسانی و ضداسلامی خود در فلسطین اشغالی و منطقه است.

کشورهای اسلامی منطقه بهتر است مشکلات و اختلافات خود را از طریق گفت وگو حل کنند و جنگ خونریزی میان آنها نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد، بلکه موجب افزایش کینه ها، هدر رفت منابع انسانی و مادی کشورهای اسلامی و در مقابل تقویت رژیم بی ریشه صهیونیستی در منطقه خواهد شد. لذا بهترین گزینه در مقابل ترک ها دست برداشتن از حمایت تروریست ها و حل اختلافات با دمشق از طریق گفت وگو است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: