۵ نوجوان معترض اهل شرق عربستان، در معرض اعدام

کدخبر: 2348257

یک سازمان اروپایی حقوق بشر درباره صدور حکم اعدام برای پنج شهروند نوجوان معترض به دلیل حضور در اعتراضات سال ۲۰۱۱ در شرق این کشور ابراز نگرانی کرد.

سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر از تصمیم عربستان برای اعدام پنج نوجوان اهل منطقه القطیف در شرق این کشور خبر داد که سال‌ها پیش وقتی کودک بودند، بازداشت شدند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتهام‌های وارده به این پنج نوجوان مربوط به دوران کودکی آنها و اعتراضات اجتماعی سال ۲۰۱۱ در شرق عربستان بود».

شبکه خبری فرانس 24 به نقل از این سازمان غیردولتی که مقر آن در آلمان است آورده است: «دادستانی کل عربستان خواستار اعمال اشد مجازات برای این جوانان شده است. به خصوص که ریاض دستکم ده حکم اعدام کودکان را تاکنون به اجرا گذاشته با وجود اینکه آنها از محاکمه عادلانه‌ای هم برخوردار نبوده‌اند».

به گفته این سازمان یکی از این کودکان در حالی که فقط نُه سال داشت بازداشت شده است.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر گفت: احمد عبد الواحد الفرج ، علی محمد آل بطی، محمد حسین آل نمر، علی حسن الفرج و محمد عصام الفرج طی محاکمه غیرعلنی هشت متهم در دادگاه کیفری به اقدام علیه امنیت ملی و محاربه محکوم شدند.

قانون اشد مجازات در عربستان در زمینه جرایم بزرگ با استناد به مصوبه شماره ۱۲۴۵ بر اساس ماده ۱۱۲ از نظام آئین دادرسی جنایی عربستان اعمال می‌شود و برای جرایمی نظیر، دزدی٬ هتک ناموس٬ خونریزی و ارعاب به کار برده می‌شود است که به‌صورت اعدام، قطع عضو و یا سنگسار اجرا می‌شود.

محمد عصام الفرج متولد ۲۰۰۲ به اتهام اینکه وقتی فقط نُه سال داشته در تشییع جنازه یکی از قربانیان کشتارهای نیروهای ویژه سعودی در استان القطیف در سال ۲۰۱۲ شرکت داشت بازداشت شده است.

احمد الفرج و علی آل بطی متولد ۱۹۹۹ به اتهام ارتباط با دو فرد تحت تعقیب هنگامی که ۱۳ سال داشتند و محمد آل نمر متولد ۱۹۹۸ به اتهام شرکت در تشییع جنازه یکی از قربانیان کشتارهای نیروهای ویژه سعودی در هنگامی که 14سال بیش تر نداشت، بازداشت شدند.

به گفته این سازمان این جوانان از دو سال پیش در شرایط وحشتناکی در سلول‌های انفرادی زندان‌های سعودی در حبس و تحت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی به سر می‌برند و از داشتن وکیل هم محرومند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر همچنین نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام در حق سه جوان دیگری که آنها هم در حین بازداشت کودک بودند هشدار داد. علی آل نمر، عبدالله الزاهر، داوود المرهون، این سه جوان هستند که احکام اعدام آنها به دلیل شرکت در تظاهرات ضد حکومتی در عربستان صادر شده است.

عربستان اردیبهشت ماه سال جاری نیز ۳۷ شهروند این کشور را که اغلب از شهرهای القطیف، احسا و مدینه منوره بودند، اعدام کرد.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (شهریور/ مهرماه ۹۶) تنها چند ماه پس از رسیدن به قدرت ده‌ها نفر از تجار، روحانیون، علما، شاهزادگان و فعالان حقوق بشر را بازداشت کرد.

رژیم آل سعود با وجود اینکه به دلیل سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر با انتقاد نهادهای بین المللی روبه روست اما دست از این جنایات خود برنمی‌دارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: