کارشناسان درباره بودجه ۹۹ چه می‌گویند؟

 بودجه ۹۹ نیازمند اصلاحیه فوری است

کدخبر: 2348246

صبح امروز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ارسال مصوبه کمبسیون تلفیق به شورای نگهبان مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داد.

نسیم آنلاین : صبح امروز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ارسال مصوبه کمبسیون تلفیق به شورای نگهبان مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داد.

عباسی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد که بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شود و در صورتی که شورای نگهبان این بودجه را تایید کند، این مصوبه قانونی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرده بود که با توجه به اینکه مجلس بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا نمی‌تواند جلسه‌ای را تشکیل دهد و همچنین از آنجایی که اکثریت نمایندگان با تصویب بودجه سال ۹۹ با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی موافق هستند، تنها راه‌حل موجود این است که رهبر معظم انقلاب در این باره حکم حکومتی دهند.

در حالی مصوبه کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان ارسال میگردد که هفته‌ گذشته کلیات بودجه در صحن علنی رد شد اما بودجه به جای آنکه برای اصلاح به دولت بازگردانده شود در کمیسیون تلفیق اصلاح گردید.

با این حال کارشناسان اقتصادی انتقاداتی به مصوبه کمیسیون تلفیق دارند.

مجلس کارش را در بررسی بودجه ۹۹ درست انجام نداد

میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در واکنش به اصل۸۵ شدنی بودجه۹۹ به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: در شرایطی که امکان تشکیل جلسات مجلس به دلیل بیماری کرونا نیست، نمی‌توان چندان به این کار خرده گرفت.

حتی اگر بودجه در مجلس بررسی هم می‌شد، ۳ درصد تغییر می‌کرد

البته اگر بودجه در مجلس هم بررسی و تصویب می‌شد میران تغییرات آن در حول و حوش ۳ درصد بود و با توجه به این که به کل روند تصویب بودجه در مجلس انتقاد دارم و بودجه و بسیاری از لوایح کلان آن در مجلس به نمایندگانی که گرایش محلی قوی دارند سپرده می‌شود، اما به نظر من این تصمیم تاثیر خاصی در روند اجرایی و مدیریتی کشور نخواهد داشت. البته معتقدم مجلس کارش را در بررسی لایحه بودجه ۹۹ درست انجام نداد.

اصل ۸۵ شدن بودجه ۹۹ تاثیر خاصی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت

جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص #اصل_۸۵ شدن #بودجه_۹۹ گفت: این اقدام تاثیر خاصی نخواهد گذاشت، زیرا قوانین بودجه‌ در سال‌های قبل هم معمولا به درستی اجرا نمی‌شد و نحوه اجرای بودجه معمولا بستگی به جریان اقتصادی کشور از جهت درآمدها و هزینه‌ها داشت.

دولت معمولا یک ترازی در ابتدای سال به مجلس می‌فرستد که در آن هزینه‌های جاری و عمرانی را اعلام می‌کند در واقع از برنامه‌های خود در سال پیش رو خبر می‌دهد، اما در اکثر سال‌ها این برنامه‌ها روی کاغذ می‌ماند و بودجه عمرانی صرف امور جاری می‌شود.

لایحه بودجه ۹۹ با توجه به شرایط تحریمی ایرادات فراوانی داشت، ولی مجلس هم نمی‌تواند کاری بکند، چون در مجلس دهم اقتصاددانان حضور پررنگی ندارند و اثرگذار هم نیستند! سیاست‌های اقتصادی باید به صورت پکیج توسط اقتصاددان متخصص تدوین شود و این مجلس کارآیی چندانی ندارد.

بودجه ۹۹ حتما باید در فرصتی مناسب اصلاحیه بخورد

دکتر ساسان شاه ویسی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» با انتقاد از تصمیم اخیر هیات رئیسه مجلس برای اصل۸۵ کردن بودجه۹۹ با گرفتن اذن از رهبری گفت: مجلس و دولت در مواقعی که باید از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مانند اقتصاد مقاومتی تبعیت کنند با توجیهات مختلف سرباز می‌زنند ولی اکنون در شرایط اضطرار می‌خواهند سهل‌انگاری‌های خودشان را با اذن گرفتن از ایشان جبران کنند.

نمایندگان مجلس می‌توانستند بودجه را همین چارچوب فعلی در قالب دو دوازدهم تصویب کنند و یا تصمیمات دیگری بگیرند که اقتصاد کشور از ناحیه بودجه آسیب کمتری ببیند. می‌شد بودجه در اردیبهشت ماه و وقتی شرایط کشور عادی شد دوباره بررسی شود. سال آینده اولین مشکل کشور بودجه است و نباید آن را دست کم گرفت. حکم حکومتی رهبر انقلاب هم دلیل نمی‌شود که دیدگاه‌های کارشناسی و ضعف‌های بودجه گفته نشود. بودجه ۹۹ حتما باید در فرصتی مناسب اصلاحیه خورده و متمم بگیرد.

ارسال نظر: