جوسازی مدیرکل جدید آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: 2348219

برخی دیپلمات‌های شورای حکام آژانس گفته‌اند که مدیرکل آژانس قصد دارد امروز علاوه بر گزارش فصلی درباره افزایش ذخایر اورانیوم، هشدارهایی را درباره دسترسی به سایت‌های هسته‌ای به ایران بدهد.

در آستانه انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از چندین منبع دیپلماتیک نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در خصوص عدم دسترسی به یک یا چندین سایت هسته‌ای در ایران به مقام‌های تهران هشدار فوری دهد.

این منابع دیپلماتیک گزارش کردند که گزارش فصلی آژانس درباره میزان پایبندی ایران به برجام امروز (سه‌شنبه) منتشر می‌شود ولی آژانس قصد دارد، علاوه بر آن، گزارش جداگانه‌ای را در خصوص عدم همکاری ایران به طور کلی و عدم دسترسی به یک یا چند سایت هسته‌ای در ایران به طور خاص منتشر کند.

یکی از دیپلمات‌های عضو کشورهای شورای حکام آژانس با اشاره به اینکه اوضاع هم‌اکنون در دوران مدیریت «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس با دوران «یوکیا آمانو» مدیرکل سابق آژانس فرق دارد، تصریح کرد که گزارش جدید آژانس حامل این پیام است، «پیام کلی این است: رئیس جدیدی (رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) روی کار آمده است».

رافائل گروسی از پاییز سال جاری با حمایت آمریکا و متحدان اروپایی خود و برزیل جایگزین «یوکیا آمانو» مدیرکل پیشین آژانس شد که بر اثر بیماری درگذشت.

این فضاسازی جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود هنوز نقض جدی برجام از سوی تهران را تأیید نکرده است. ایران نیز بارها تأکید کرده است که هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد و بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند و قصد ساختن سلاح هسته‌ای را ندارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی سال ۲۰۱۸ خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که ایران یک انبار هسته‌ای محرمانه در «تورقوزآباد» دارد که مقام‌های ایران ضمن واکنش به این لفاظی‌های نتانیاهو، اعلام کردند، محلی که نتانیاهو به آن اشاره کرده است یک کارگاه فرش شویی است.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص این گزارش رویترز واکنش نشان نداده است.

سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی هستند که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای محرمانه‌ای داشته است که سالها قبل از امضای برجام در سال 2015، آن را متوقف کرده است. علیرغم تمامی ادعاها، ایران تأکید کرده که به هیچ‌عنوان به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نبوده است.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی درباره گزارش جدید آژانس می‌گوید: «گزارش دوم آژانس که امروز (سه‌شنبه) منتشر می‌شود، درباره سایت‌هایی است که به آن دسترسی ندارد. ما از دو مورد مطلع هستیم اما نمی‌دانیم که آیا آژانس در این گزارش به هر دو آنها اشاره می‌کند یا خیر».

ایالات متحده آمریکا در ماه مه 2018، علیرغم پایبندی ایران به مفاد برجام و مخالفت‌های امضاکنندگان این توافق هسته‌ای (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت کردن با یک توافق مورد قبول آمریکا، سیاست‌ فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت که نتیجه عکس داد.

ایران یکسال پس از خروج آمریکا از برجام و به دنبال عدم پایبندی طرفین اروپایی به تعهداتشان در قبال برجام، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود برداشت. با اینحال، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که در صورتیکه تحریم‌های آمریکا لغو شود و کشورهای اروپایی به تعهداتشان در قبال ایران عمل کنند، ایران مجدداً به طور کامل به اجرای تعهداتش در قبال برجام بازخواهد گشت.

یک منبع دیپلمات دیگر می‌گوید که دستکم یکی از سایت‌ها در گزارش مورد اشاره قرار خواهد گرفت و ممکن است به دو سایت اشاره شود. طبق گزارش رویترز، انتظار می‌رود در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران اشاره شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: