دست رد حماس به تماس دولت آمریکا در روسیه

کدخبر: 2348201

رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی چند پیشنهاد خود به مسکو برای حل اختلافات داخلی فلسطین را تشریح کرد و در ادامه از تلاش‌های ناکام آمریکا برای برقراری تماس با حماس سخن گفت.

هفته جاری هیأتی از حماس به دعوت وزارت خارجه روسیه و به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش به روسیه سفر و با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

هنیه در پی این سفر اعلام کرد، راهبرد حماس بر ضروت وحدت فلسطینی تأکید می‌کند و چند پیشنهاد در این خصوص به روسیه ارائه شد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» چهار پیشنهاد مطرح شده را به این شرح اعلام کرد: اجرای انتخابات عمومی، برگزاری جلسه شورای ملی فلسطین در خارج از رام‌الله به نحوی که همه بتوانند در آن مشارکت کنند، امکان برگزرای نشست ملی فلسطینی در قاهره و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین.

هینه تأکید کرد: هر پیشنهادی که فتح با آن تعامل مثبت داشته باشند ما برای همکاری آماده‌ایم.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره سفر به مسکو هم گفت: روسیه روابطی خوب با تمام گروه‌های فلسطینی دارد و از همه میزبانی می‌کند و قادر به تحرکات بین‌المللی برای حمایت از مسأله فلسطین است.

هنیه تأکید کرد، گروه‌های فلسطینی بیشتر از هر زمان دیگری دنبال آشتی فلسطینی هستند و از برادران در جنبش فتح انتظار می‌رود از برخی مسایل باقی مانده از زمان قبل از امضای توافق «اسلو» خلاص شوند.

وی ادامه داد: از طریق المیادین می‌گویم؛ واشنگتن تلاش داشت با ما تماس بگیرد اما ما آن را رد کردیم. هر تماسی سری با دولت آمریکا را رد کردیم؛ این بسیار مهم است که مسیر را به روی تسلط آمریکا بر منطقه ببندیم و دولت‌های متضرر از آمریکا باید ابزارهای ارتباطی با یکدیگر را بیابند.

هنیه بر ناکام گذاشتن هر تلاشی برای اختلاف‌افکنی میان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی تأکید کرد و افزود، تهدیدات متوقف نشده اما مقاومت در غزه همچنان خواهد ایستاد.

وی در پایان به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران را به دست آمریکا پرداخت و گفت؛ نقش سردار «محوری» بود و طبیعی بود که حماس در مراسم تشییع وی شرکت کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: