آیا انتخابات غیرحضوری می‌شود؟

تأثیر کرونا بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کدخبر: 2348192

کارشناسان انتخاباتی ایالات متحده می‌گویند در صورتی که این ویروس مانع برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، مناظرات درون‌حزبی و انتخابات در ایالت‌های مختلف شود، ممکن است تبعات و پیامدهای تصورناپذیری داشته باشد

نسیم آنلاین ؛ محمد رستم‌پور: بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: مقامات بهداشت و درمان ایالات متحده از ابتلای بیش از 60 نفر به ویروس کرونا خبر می‌دهند و کارشناسان سیاسی و تحلیلگران انتخاباتی می‌گویند این ویروس ممکن است اثرات سیاسی و اقتصادی بلندمدت‌تری داشته باشد و حتی انتخابات سال آینده آمریکا را نیز دچار اختلال کند. بنا بر هشدارهای جدید مقامات بهداشت و درمان آمریکا انتشار ویروس کرونا در سراسر آمریکا اجتناب‌ناپذیر است و بیمارستان‌ها، مدارس و ادارات و شرکت‌ها باید خود را با شیوع گسترده این ویروس آماده کنند. این آماده‌سازی‌ها اقدامات متنوع و متعدد اجتماعی تا درمانی را شامل می‌شود. به ویژه باید تماس‌ها را کاهش داد. دکتر «نانسی مسنیر» مدیر مرکز ملّی ایمن‌سازی و مقابله با بیماری‌های تنفسی معتقد است دیگر نباید از این سخن گفت که ابتلا از کجا آغاز شده و به چه خاطر بوده است، بلکه باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که ابعاد انتشار و شیوع این ویروس تا چه اندازه خواهد بود.

از سویی دیگر کارشناسان انتخاباتی ایالات متحده می‌گویند در صورتی که این ویروس مانع برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، مناظرات درون‌حزبی و انتخابات در ایالت‌های مختلف شود، ممکن است تبعات و پیامدهای تصورناپذیری داشته باشد. «ریک هاسن» استاد علوم سیاسی دانشگاه یو.سی.اِروین تأکید می‌کند مدیران محلی و مقامات ایالتی باید برای روز انتخابات و فرایندهای پیش از آن، برنامه جایگزین یا پلن بی داشته باشند: «نکته مهم قبل از آنکه هر فاجعه‌ای رخ دهد، این است که مسؤولان برگزاری انتخابات باید یک پلن بی برای روز انتخابات و مقدمات آن داشته باشند تا در صورت فراگیر شدن ابتلا به کرونا، آن را اجرایی کنند. این برنامه باید به صورت مشخص توضیح دهد رأی‌گیری در صورت وقوع شرایط قرنطینه چگونه خواهد بود».

از آنجا که انتخابات در عمده ایالت‌های آمریکا به صورت حضوری انجام می‌شود، هر گونه تجمعی می‌تواند ویروس کرونا را منتقل کند و دایره شیوع آن را گسترده سازد.

کمیته ملّی دموکراتیک آمریکا که ارگان اجرایی حزب دموکرات به شمار می‌آید، تاکنون هیچ پیش‌بینی و برنامه‌ای برای برگزاری انتخابات در صورت شیوع کرونا تدوین و اعلام نکرده است. «مایا هیکسون» سخنگوی این کمیته گفته است برای ما در وهله اول، این موضوع مهم است که تمام واجدان شرایط رأی‌دهی مطمئن شوند بدون به خطر انداختن سلامتی و امنیت دیگران، صدایشان شنیده می‌شود. او همچنین تصریح کرده است ما از نزدیک اوضاع را رصد می‌کنیم.

عجیب اینجاست که مقامات محلی و ایالتی آمریکا هیچ گونه برنامه‌ای برای تغییر رویه‌های رأی‌گیری و چگونگی آمادگی در شرایط گسترش احتمالی این ویروس در نظر نگرفته‌اند و عجیب‌تر اینکه حتی احتمال ایجاد اختلال در فرایند برگزاری طولانی و چندمرحله‌ای انتخابات را هم نمی‌دهند. «متیو پاترسون» مدیر اجرایی حزب دموکرات در ایالت یوتا به بیزینس اینسایدر گفت: «اگر واقعیت را بخواهید، در مورد برنامه احتمالی حتی فکر هم نکرده‌ایم. ما کمپین‌هایی را داریم که با گروه‌های مخربی که با ارائه اطلاعات غلط به دنبال این هستند که مردم را از رأی دادن منصرف کنند؛ مقابله می‌کنند ولی واقعیت این است که در مورد بلایای طبیعی تا به حال اصلاً بحثی نکرده‌ایم». او بر این باور است که نرخ مشارکت در این انتخابات بالاتر از دوره پیش خواهد بود و او و همکارانش در حزب دموکرات به دنبال این هستند که مردم یوتا از طریق غیرحضوری رأی دهند.

«جان استوکس» از جمله فعالان رسانه‌ای حوزه آی.تی هفته پیش در مقاله‌ای تصریح کرد تمامی ایالت‌ها باید برای ساخت و اجرای یک سیستم رأی‌دهی ایمیلی با بودجه دریافتی از کنگره آماده شوند. در حال حاضر تنها 25 ایالت از 50 ایالت آمریکا، اشکالی از رأی‌دهی ایمیلی یا انتخابات الکترونیکی در اختیار دارند. استوکس می‌نویسد: «اگر ما به سرعت زیرساخت‌های انتخاباتی خود را در مواجهه با شیوع کرونا تهیه نکنیم، یک هرج و مرج انتخاباتی و آشفتگی حکمرانی بی‌سابقه‌ای خواهیم داشت تا جایی که حتی دشمنان خارجی تحریک می‌شوند در انتخابات ما دخالت کنند». دیگر کشورها از جمله ایران نیز با تبعات شیوع این ویروس در برگزاری انتخابات خود مواجه بود.

برخی کارشناسان بهداشت و درمان توانایی پیش‌بینی و ارزیابی این نکته را که آیا این ویروس بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اثر خواهد گذشت یا خیر، ندارند. «جرمی کویندیک» کارشناس ارشد اندیشکده مرکز توسعه جهانی می‌گوید خیلی زود است که در مورد اینکه آیا کرونا بر مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات اثر می‌گذارد یا خیر، صحبت کنیم. او که در زمان شیوع ویروس ابولا در سال 2014 دفتر حمایت از بلایا یو.اس.اِید (USAID) را هدایت و مدیریت می‌کرد، می‌گوید: «یکی از بهترین اقدامات برای مقابله با ویروس‌های این‌چنینی، اجتناب از تجمع در محیط‌های بسته عمومی است. بنابراین لزومی ندارد شعبات اخذ رأی در محیط‌های بسته مثل آمفی‌تئاترها باشد». تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی گفته است همه کشورها، خواه مورد گزارش شده ابتلا داشته باشند یا خیر، باید برای انتشار گسترده احتمالی ویروس کرونا آماده باشند. ما اکنون تنها به دنبال مبارزه با این ویروس و کم کردن تلفات نیستیم؛ بلکه به دنبال کاهش اثرات سیاسی و تبعات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی انتشار این ویروس هستیم.

ارسال نظر: