اردن: قبول معامله قرن را خودکشی می‌دانیم

کدخبر: 2348044

اولین سفیر اردن در فلسطین اشغالی با بیان اینکه «امان» پذیرش «معامله قرن» را مانند خودکشی سیاسی می‌داند، گفت،، اگر قیمومیت اردن بر اماکن مقدس مانند رشوه برای همراهی با این طرح باشد، امان آن را نخواهد پذیرفت.

«مروان معشر» وزیر خارجه پیشین اردن در فلسطین اشغالی تأکید کرد، «امان» با طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» موافقت نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه « الجزیره » گفت، اردن «قیمومیت بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس» را به عنوان «رشوه» برای قبول این طرح نخواهد پذیرفت.

معشر که اولین سفیر اردن در فلسطین اشغالی است، در ادامه اعلام کرد که تل‌آویو عملا به سمت الحاق دره اردن خواهد رفت.

وی همچنین گفت، اینکه کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس به خاطر آنچه آن را «تهدید ایران» می‌دانند به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی می آورند، قبول ندارد.

بخشی از این گفت‌وگو به شرح زیر است:

الجزیره: برآورد شما از طرح صلح آمریکا چیست؟

معشر: این طرح تسلیم است نه صلح زیرا به اسرائیل حق الحاق ۴۰ درصد از اراضی کرانه باختری را می‌دهد در مقابل اعطای بخش‌های غیرقابل زندگی کرانه باختری به طرف فلسطینی. این طرح منجر به هیچ راه‌حلی برای دولت فلسطین در اراضی کرانه باختری و غزه ازجمله قدس شرقی نمی‌شود بنابراین تلاشی برای نابودی مسأله فلسطین است.

الجزیره:آیا به نظر شما راهکار دو دولتی در مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ در این مرحله واقعی است؟

معشر: به نظر من راهکار دو دولتی به دلایل متعددی دیگ کنار رفته است، اگر به برآوردهای جمعیتی و سیاسی در واقعیت بنگرید می‌بینیم که ۶۵۰ هزار شهرک‌نشین در قدس شرقی و کرانه باختری وجود دارند و ۲۰ درصد جمعیت کرانه باختری را تشکیل می‌دهند.

الجزیره: اهرم‌های فشار اردن در مقابله با آمریکا چیست؟ معشر: اردن بدون شک به خاطر این طرح در وضعیت سختی است و نمی‎تواند آن را بپذیرد، پذیرش این طرح مانند خودکشی سیاسی است. اما همزمان اردن روابط با آمریکا دارد و نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. در زمینه داخلی باید جبهه داخلی تقویت شود و در زمینه خارجی هم باید پویشی دیپلماتیک برای مقابله با معامله قرن به راه بیفتد. الجزیره: آیا این طرح بر قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس در آینده تأثیری خواهد گذاشت؟

معشر: قیمویت اردن در این زمینه مهم است اما امکان ندارد این قیمومیت جایگزینی برای راه‌حل نهایی در ایجاد دولت فلسطینی باشد؛ همچنین مکان ندارد این قیمومیت، رشوه‌ای باشد که اردن آن را برای حفظ نقش خود در قدس بپذیرد.

الجزیره: آینده روابط امان و تل‌آویو چگونه است؟

معشر: رویارویی از چند طریق انجام می‌شود و حتما شرط نیست که نظامی باشد. مقابله دیپلماسی مانند مقابله سیاسی ضروری است . همچنین حمایت از فلسطینی‌ها نیز ضروری و مهم است. الجزیره: روابط عربی -اسرائیلی بویژه هروله به سمت عادسازی روابط را چگونه ارزیابی میکنید؟

معشر:عرب‌ها زمانی که در سال ۱۹۹۱ به نشست مادرید رفتند به خاطر اسرائیل نرفتند بلکه به خاطر نابودی اسرائیل بود. این کار را پس از تجربه ناموفق گزینه‌های نظامی انجام دادند. اما امروز و پس از ۲۵ سال مشخص شده که اسرائیل خواستار از بین رفتن اشغالگری یا ایجاد دولت فلسطینی نیست. تعدادی از کشورهای عربی و (حاشیه) خلیج (فارس) و نه همه آنها معتقدند که تهدید ایرانی از آنها می‌طلبد که با اسرائیل رابطه برقرار کنند اما این روابط برای مقابله با آنچه آن را تهدید می‌دانند به معنای حل مسأله فلسطین نیست.

الجزیره: آیا شاخص‌هایی مبنی بر شعله‌ور شدن انتفاضه سوم وجود دارد؟

معشر: خیر. میان طرف فلسطینی و اسرائیلی با دیوار جدا شده و هیچ درگیری مستقیمی وجود ندارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: