اعلام جزییات برنامه سپاه برای مبارزه کرونا

کدخبر: 2348043

معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: در در تهران پیش‌بینی ایجاد ۲ هزار تا ۵ هزار تخت را کرده‌ایم.

نشست خبری قرارگاه مقابله با کرونا سپاه پاسداران ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برگزار شد. در ابتدای این نشست سردار احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه طی سخنانی اظهار داشت: امروز مجاهدین سلامت جان خود را کف دست گرفته‌اند و مشغول مداوای بیماران کرونا هستند.

وی افزود: بعد از ورود بیماری کرونا به کشور مجموعه بهداشت و درمان سپاه هم در خدمت مردم بود. پس از تماس تلفنی فرمانده سپاه با وزیر بهداشت مبنی بر آمادگی سپاه برای مقابله با کرونا وزیر بهداشت روز گذشته از سپاه درخواست همکاری کردند و قرار شد تا نیازمندی‌هایی که سپاه می‌تواند به آن پاسخ دهد را فراهم کند و از شب گذشته قرارگاه مقابله با کرونا در سپاه تشکیل شد که تا کنون سه جلسه برای مشارکت در این موضوع برگزار کرده‌ایم.

سردار عبداللهی ادامه داد: در این حوزه برنامه‌ریزی برای در اختیار گذاشتن تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی سپاه در خدمت مردم انجام شده است. به دنبال آن با توجه به درخواست وزارت بهداشت به کمک آنها در شهرهای رشت، قم، کاشان و گرگان هم در حال ظرفیت‌سازی هستیم و اعلام کرده‌ایم سامانه بیمارستان سیار خود به استعداد 100 تخت را در شهرهای قم و رشت و سایر شهرها مستقر می‌کنیم. در تهران پیش بینی ایجاد 2000 تا 5000 تخت را کرده‌ایم و برای استان گیلان هم پیش بینی 1000 تخت بیمارستانی را کرده‌ایم.

معاون بهداشت درمان سپاه تاکید کرد: انتظار داریم تا مردم توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند. امروز هم پیامی از سمت سپاه به مردم شریف دادیم که سپاه آماده است تا مانند گذشته در کنار مردم باشد تا این بحران هم رفع شود. این بیماری با یک مشارکت ملی قابل حل است و امیدواریم که با مشارکت مردم و جدی گرفتن نکات بهداشتی این بیماری را پشت سر بگذاریم.

در ادامه این نشست سردار جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: از دو ماه پیش مجموعه‌های تحقیقاتی دانشگاه موضوع کرونا را رصد می‌کردند. دوستان محقق ما به جد همه موضوعات و به خصوص موضوع مدیریت بحران در چین را رصد می‌کردند تا درس آموخته هایی که لازم است را در زمان ضرورت استفاده کنیم.

وی افزود: شاید بسیاری از محققین معتقد بودند که ویروس وارد کشور نمی‌شود و شاید غافلگیری ما هم از همین ناحیه بوده است. ده روز پیش متوجه شدیم که اولین بیمار در شهر قم و دومین بیمار هم در بیمارستان بقیه الله کشف شد که به رحمت خدا رفت و بلافاصله تعداد بیماران رو به افزایش رفت.

فرمانده دانشگاه بقیه الله ادامه داد: روزی که اولین بیمار کشف شد ما از لحاظ تحقیقاتی عقب نبودیم و امروز پزشکان ما خیلی خوب در حال مقابله با این بیماری هستند و مانند افراد با تجربه عمل می‌کنند. از همان روزهای اول بحث ساخت واکسن را در دستور کار داشتیم. واکسن کرونا در دنیا هنوز ساخته نشده و در این باره بحث های فراوان و مطالعات جدی شروع شده است. در مجموعه دانشگاه از همان چند ماه پیش به حدی روی این موضوع کار کردیم و دوستان مبتنی بر داده‌های ژنتیک انسان در حال کار روی طراحی واکسن کرونا هستند که احتمالا در کمتر از یک سال آینده این واکسن کشف شود. تحقیق روی داروی کرونا هم توسط سه تیم تحقیقاتی در حال انجام است البته یکی از داروها در مرحله آزمایشگاهی جواب مثبت داده است و امیدواریم در مرحله بالینی هم جواب بگیریم. در حوزه کیت تست کرونا هم کارهای خوبی شده است که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

جلالی تصریح کرد: آزمایشگاه ویروس شناسی ما از اولین جاهایی بود که توانست کار تشخیص ویروس را انجام دهد و در کمتر از هشت ساعت می توانیم ویروس را شناسایی کنیم و در روزهای آینده خبرهای خوبی به مردم عزیز ارائه می کنیم.

فرمانده دانشگاه بقیه الله افزود: در حوزه درمانی هم اورژانس بیمارستان بقیه الله که برترین اورژانس کشور است به سرعت آماده پذیرش بیماران کرونا شد. ما امروز حجم زیادی از بیماران را ویزیت کردیم و در چند روز گذشته بیش از 200 بیمار را بستری کردیم و ظرفیت خوبی برای مواقع بحران آماده کرده ایم.

وی گفت: بارها به وزارت بهداشت اعلام کردیم که آمادگی کمک به آنها را داریم. دستگاه پیشرفته اکمو که در چند بیمارستان کشور استقرار دارد را در اختیار داریم و تیم ورزیده ما قادر به ارائه خدمت به بیماران است. همچنین نقاهگاه خوبی را فراهم کرده‌ایم که در بیمارستان از آن استفاده کنند و در حال ظرفیت سازی هستیم تا یک نقاهتگاه در حد خود بیمارستان برای مواقع بحران هستیم.

سردار جلالی تصریح کرد: همه ظرفیت های درمانی سپاه برای پشتیبانی وزارت بهداشت آماده همکاری است.

سردار عبداللهی هم گفت: هم اکنون سامانه های جنگ نوین در حال ضد عفونی سازی برخی شهرها هستند و این کار را برای تهران و رشت هم پیش بینی کرده ایم. در فضای مجازی مطلبی مبنی بر اینکه اکثر دستگاه های اکیمو به بیمارستان بقیه الله داده شده که این حرف درست نیست. ما تاکنون هیچ مورد مشکوکی از کرونا در یگان های سپاه نداشته ایم و از همان ابتدا با غربالگری جلوی شیوع این بیماری در مجموعه نیروهای مسلح را گرفته ایم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: