نتانیاهو دوشنبه بخت خود را برای سومین بار امتحان می‌کند

کدخبر: 2348025

با ناکام ماندن احزاب اسرائیل در تشکیل دولتی ائتلافی، فردا (دوشنبه) برای سومین بار ظرف یک سال در این رژیم، انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود.

با ناکام ماندن احزاب اسرائیل در تشکیل دولتی ائتلافی، فردا (دوشنبه) برای سومین بار ظرف یک سال در این رژیم، انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود.

به دنبال ناکام ماندن احزاب اسرائیل در تشکیل دولت، قرار است که انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) فردا برای سومین بار و با همان قوانین و قواعد دو دور قبل که در نهایت به بن بست رسید، برگزار شود.

انتخابات زودهنگام کنست ابتدا در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۹ در اراضی اشغالی برگزار شد تا ۱۲۰ نماینده کنست بیست‌ویکم انتخاب شوند.

در انتخابات آوریل، برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی رهبر ائتلاف پیروز، یعنی بنیامین نتانیاهو، نتوانست دولت تشکیل دهد و بنابراین در سی‌ام ماه مه کنست حکم به انحلال خود و برگزاری دوباره انتخابات را داد. در نتیجه دور دوم انتخابات به‌طور زودهنگام در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹، برگزار شد و حزب "آبی و سفید" به رهبری بنی گانتس با ۳۳ کرسی بیشترین تعداد کرسی را از آن خود کرد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب ۳۲ کرسی و از دست دادن هفت کرسی، به‌طور نسبی شکست خورد.

اینبار هم نتانیاهو و گانتس از رسیدن به اکثریت بازماندند و هیچ یک از آنها در این فاصله موفق به تشکیل ائتلاف اکثریت نشدند و بر سر تشکیل دولت وحدت هم به توافق نرسیدند و به دنبال آن احزاب اسرائیل با برگزاری انتخابات برای سومین بار به توافق رسیدند.

در همین راستا، یک نظرسنجی توسط شبکه ۱۳ اسرائیل نشان داد که هر کدام از احزاب میانه رو "آبی ـ سفید" به رهبری بنی گانتس و راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم در سومین دور انتخابات کنست برنده ۳۳ کرسی خواهند شد.

طبق این نظرسنجی، ائتلاف احزاب چپ و میانه‌رو در نهایت ۵۷ کرسی را در کنست به خود اختصاص خواهند داد و این درحالی است که اردوگاه راست برنده ۵۶ کرسی خواهد شد.

در نتایج نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل همچنین آمده است که سومین حزب بزرگ کنست "لیست مشترک" است که نماینده عرب‌های فلسطین اشغالی است و احتمال داده می‌شود که ۱۵ کرسی را به خود اختصاص دهد.

آخرین اظهارات رؤسای احزاب رقیب

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه در آخرین اظهارات خود پیش از برگزاری انتخابات کنست گفت که بنی گانتس صلاحیت نخست‌وزیر شدن را ندارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ اسرائیل افزود: گانتس ضعیف است و صلاحیت نخست وزیر شدن را ندارد، او صاحب دیکتاتورترین حزب در کنست است.

نتانیاهو در ادامه انتقاد از رهبر حزب آبی ـ سفید تأکید کرد: گانتس نمی‌تواند بدون حمایت لیست مشترک عرب‌ها که دیکته‌هایشان را به او تحمیل می‌کنند، دولت را تشکیل دهد.

در مقابل، گانتس نیز در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل تأکید کرد، در دولتی که نتانیاهو ریاست آن را برعهده داشته باشد حضور نخواهد یافت.

وی در این باره افزود: نتانیاهو با سه پرونده اتهامی که علیه او مطرح است نمی‌تواند نخست‌وزیر شود و اگر حزب آبی ـ سفید به بزرگترین حزب در ائتلاف دولت تبدیل شود و برای تشکیل دولت وحدت تلاش کنیم در چنین صورتی نتانیاهو، نخست وزیر نخواهد بود.

گانتس در ادامه تصریح کرد که هیچ دولتی را با حمایت لیست مشترک عرب‌ها تشکیل نخواهد داد.

آیا "معامله قرن" برگ برنده نتانیاهو خواهد بود؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که علی رغم موفق شدن نتانیاهو به واداشتن دولت آمریکا به رونمایی از طرح ضد فلسطینی موسوم به "معامله قرن" و موافقت آن با الحاق بلندی‌های اشغالی جولان به اراضی اشغالی، اما حزب لیکود بدون هیچ پیشرفتی در محبوبیت مردمی همچنان برنده ۳۳ کرسی خواهد شد.

طبق این گزارش، شمار زیادی در اسرائیل معتقدند که نتانیاهو دستاوردهای زیادی و شاید بیشتر از هر نخست‌وزیر دیگری در گذشته داشته است؛ دستاوردهایی مانند معامله قرن که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی این رژیم به شمار می‌رود، همچنین به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم از سوی آمریکا و موافقت واشنگتن با الحاق بلندی‌های اشغالی جولان، اما مسائل مربوط به فساد از جمله اصلی‌ترین دلایلی است که مانع از افزایش محبوبیت مردمی حزب نتانیاهو یعنی لیکود شده است و همین مسأله رمز موفقیت و یا شکست او است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: