چاووش اوغلو: خواهان صلح پایدار در ادلب هستیم

کدخبر: 2348005

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تمام تلاش‌های آنکارا برای برقراری صلح پایدار در "ادلب" در شمال سوریه است.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران رسانه‌های خارجی در دوحه، پایتخت قطر که جهت حضور در مراسم امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان به این شهر سفر کرده است، افزود: تمام تلاش‌های ما برای برقراری صلح پایدار در استان ادلب است. وی در پاسخ به سوالی درباره ادامه درگیری ها در شمال سوریه و استان ادلب ادعا کرد که اقدامات تهاجمی ارتش سوریه در ادلب به فاجعه‌ تبدیل می‌شود.

وی مدعی شد که این ارتش سوریه است که به غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، مدارس و نیروهای‌ ترکیه در ادلب حمله می کند و روسیه هم آشکارا از "بشار اسد" حمایت می‌کند.

چاووش اوغلو در عین حال تاکید کرد: اما نمی‌توانیم بگوییم که روسیه به‌طور مستقیم ما را هدف قرار داده است . چاووش‌اوغلو متذکر شد: با روسیه برای برقراری یک آتش‌بس پایدار و الزام‌آور در ادلب همکاری می‌کنیم. هیئت ترکیه دیشب با نمایندگان روسیه به درخواست آنها در آنکارا بار دیگر دیدار کرد. ولی به نظر می‌رسد که برقراری این آتش‌بس فقط در صورت دیدار روسای جمهوری ترکیه و روسیه امکان‌پذیر خواهد بود. ممکن است این دیدار در نخستین هفته مارس صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در مورد علت حضور نظامیان کشورش در یک کشور دیگر توضیحی ارایه نداد. وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در رابطه با توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان گفت: امضای این توافق‌نامه یک پیشرفت مهم در راستای تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: