مرکز استان الجوف در محاصره ارتش یمن

کدخبر: 2347897

علی‌رغم آنکه سعودی‌ها با اقداماتی مانند تلاش برای خرید وفاداری قبایل استان «الجوف» یمن و مداخله نظامی در این منطقه تلاش کرد جلوی پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی را بگیرد اما این تلاش‌ها به جایی نرسید و پیشروی ارتش یمن ادامه دارد.

علی‌رغم مداخله نظامی یا خرید همراهی قبایل استان «الجوف» به دست سعودی برای ممانعت از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر «حزم» مرکز استان الجوف، این پیشروی ادامه دارد و پس از اینکه مهم‌ترین جبهه‌های اطراف حزم سقوط کرده، این شهر اکنون از سه جهت توسط ارتش یمن محاصره شد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: عربستان سعودی طی روزهای گذشته دهها خودروی نظامی جدید به استان الجوف (در شمال یمن) فرستاده تا شاید تغییری در مسیر نبرد در آنجا به نفع نیروهای متحد خود ایجاد کند اما در ممانعت از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر حزم شکست خورد؛ این شهر از سه جهت محاصره شده و در آستانه سقوط است . ریاض صدها شبه‌نظامی خود را از مأرب و شبوه به این منطقه آورده و تلاش کرده بود وفاداری قبایل را بخرد.

یک منبع قبیله‌ای وفادار به جنبش انصارالله یمن در همین زمینه به الاخبار گفت: بیش از ۷۰ درصد مساحت الجوف تحت کنترل ارتش و کمیته‎های مردمی است، علی‌رغم آنکه نبردها در تعدادی از جبهه‌ها تشدید شده و طرف مقابل تلاش کرد بخش‌هایی از شهر «الغیل» را که سقوط کرده، پس بگیرد اما در این مورد شکست خورد و پیشروی‌ها به سمت شمال غرب الحزم ادامه دارد. همچنین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند در جبهه «سدبا» پیشروی داشته باشند و بر کوه‌های «السفینه» و تعدادی از مواع مشرف به مجموعه دولتی استان الجوف در شمال غرب الحزم مسلط شوند.

در ادامه این گزارش آمده، مداخلات اخیر سعودی در استان الجوف که حدود هفتصد کیلومتر با عربستان سعودی مرز مشترک دارد، بار دیگر بر طمع‌های ریاض در این استان تأکید می‌کند؛ استانی که بیش از پنجاه سال است تحت «قیمویت سعودی» است و از استخراج نفت و گاز و سرمایه‌گذاری محروم است. «کمیته‌ ویژه سعودی» عادت به خرید تعداد زیادی از سران قبایل کرده و دستوراتی درباره تعطیلی هر تأسیسات یا اخراج هر شرکتی برای اکتشاف منابع به آنها داده است تا حدی که اخیرا صنعاء ناچار شد تنها «نیروهایی نمادین» در صحرای «الیتمه» در شهرهای «خب و الشعف» مستقر کند که بیش از هفتاد درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۱۳ که شرکت «صافر» اولین چاه نفتی را در این استان به راه انداخت عربستان سعودی در پاسخ، بیش از ۳۷۰ هزار کارگر یمنی را از کشورش را خارج و فشارها را بر «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن تشدید کرد.

عربستان سعودی تنها به این بسنده نکرد بلکه به اکتشافات نفتی شرکت صافر در استان الجوف هم پایان داد. ترس و بیم‌های ریاض از محکم شدن تسلط انصارالله بر این دریای نفتی مهم نیز به خاطر همین ثروت‌های طبیعی است که آثار بلندمدتی خواهد داشت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: