حرکت موج پناهجویان به سمت مرزهای ترکیه

کدخبر: 2347880

با تشدید تنش‌ها در ادلب سوریه، صد‌ها پناهنده از کشورهای مختلف راهی مرز‌های ترکیه با کشور‌های اروپایی شدند.

در پی تشدید تنش‌ها در ادلب سوریه ، صد‌ها پناهنده از کشور‌های مختلف از جمله سوریه، پاکستان و عراق راهی مرز‌های ترکیه با اروپا شده اند. بنا به گزارش‌ها ترکیه دیگر مانع عبور مهاجران از مرز‌های خود با اروپا نمی‌شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد این پناهندگان در گروه‌های بزرگ به صورت پیاده از شهر‌های استانبول، ادیرنه، ازمیر و آیدین راهی مرز‌های اروپا هستند.

بنا به گزارش اسپوتنیک برخی از این پناهندگان نیز در حال حرکت با اتوبوس به سوی شهر ادیرنه در نزدیکی مرز‌های ترکیه با بلغارستان و یونان هستند. این در حالیست که یونان اخیرا برای جلوگیری از ورود موج گسترده مهاجران به تقویت ورودی‌های مرزی خود پرداخته است.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد سیاست این کشور در خصوص مهاجران تغییری نکرده است. آنکارا در سال ۲۰۱۶ توافقی را با کشور‌های اروپایی صورت داد که در آن در ازای دریافت کمک اقتصادی از اتحادیه اروپا، بخش قابل توجهی از مهاجران را که قصد ترک خاورمیانه را دارند، اسکان دهد.

در عین حال وزارت خارجه ترکیه اعلام کر د در صورت ادامه تنش‌ها در ادلب سوریه، موج مهاجران از ترکیه به سوی اروپا ادامه خواهد داشت.

این در حالیست که همزمان با عملیات ضدتروریستی ارتش سوریه در ادلب، منابع رسمی ترکیه به میدل ایست آی گفته اند آنکارا تصمیم گرفته است بلافاصله مرز‌های جنوب غربی با سوریه را باز کند و به مردم سوریه اجازه دهد در ۷۲ ساعت آینده از طریق مرز این کشور به اروپا بروند.

یک مقام ارشد ترکیه گفت: پناهجویان سوری که از طریق خشکی یا دریا به سمت اروپا حرکت می‌کنند، متوقف نمی‌شوند.

اواخر شب گذشته [پنجشنبه]، در پی حمله ارتش سوریه به مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در ادلب، دست کم ۳۳ سرباز ترکیه‌ای کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۸، ترکیه و روسیه در سوچی به توافق رسیدند که ادلب را به یک منطقه کاهش تنش تبدیل کنند. طبق این توافق اقدامات تجاوزکارانه در ادلب صریحاً ممنوع شد.

عملیات ضدتروریستی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب، آخرین مقر تروریست‌ها در این کشور، از چندی پیش آغاز شده است. ترکیه با طرح این ادعا که حملات ارتش سوریه موجب فرار غیرنظامیان و در نهایت هجوم آن‌ها به ترکیه می‌شود، این حملات ضدتروریستی را هدف انتقاد خود قرار داده است. از سوی دیگر سوریه اعلام کرده استان ادلب بخشی از این کشور است و هیچ گونه حضور غیرقانونی خارجی در آن را نمی‌پذیرد.

«باشگاه خبرنگاران»

ارسال نظر: