برای پیشگیری از کرونا چه بخوریم؟

کدخبر: 2347864

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت وسواسی و تهاجمی به دنبال مکمل‌ها نباشند و از یک رژیم غذایی متنوعی که شامل همه گروه‌های غذایی است پیروی کنند.

جلال الدین میرزای رزاز، گفت: مردم با توجه به شرایط موجود جامعه و شیوع ویروس کرونا به صورت وسواسی و تهاجمی به دنبال مکمل‌ها نباشند و از یک رژیم غذایی متنوعی که شامل همه گروه‌های غذایی است، پیروی کنند.

وی افزود: ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم به صورت عادی تمام مواد مغذی لازم را از همین تنوع رژیم غذایی می‌تواند دریافت کنند.

میرزای رزاز، در خصوص سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها، گفت: بدن در مقابله با بیماری‌ها فارغ از اینکه عامل تهاجم میکروب، ویروس یا هر جرم بیماری زای دیگری که باشد یک سیستم تقابل و دفاعی دارد که به سیستم ایمنی معروف است. این سیستم دارای بخش‌های مختلفی هست که به بخش‌های اختصاصی و غیر اختصاصی تقسیم می‌شود که در قسمت غیر اختصاصی از خط اول دفاعی بدن مثل پوست، لایه اپیتلیال دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی، گلبول‌های سفید و آنزیم لیزوزوم تشکیل شده است که با ورود یک عامل خارجی دفاع خودشان را آغاز می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در قسمت دوم که به دفاع اختصاصی معروف است در واقع سیستم‌های لنفوسیت‌های Tو B وارد کارزار می‌شوند و یک اتفاقات پیچیده به لحاظ علمی اتفاق می‌افتد و خروجی همه آنها این است که بدن را برای مقابله با آن عامل تهاجم خارجی آماده می‌کند.

میرزای رزاز اضافه کرد: در حال حاضر عامل تهاجم در بحث ویروس‌ها کرونا ویروس است. ویروس‌ها به هرحال در عرف بیماری زایی مشکلات زیادی دارند و داروهای خاصی ندارند. یکی از معضلات شاید گروه پزشکی مشکلاتی است که عامل بیماری زایی آنها ویروس است. ما در این دوره جدید با ویروسی مواجه هستیم که دارای بیماریزایی بالاتری نسبت به سایر ویروس‌های مشابهی که تاکنون وجود داشته مثل H1N1 که در فصل پاییز با آن مواجه بودیم که با یک همکاری خوب باعث ریشه کنی آن شدیم.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: امروز ما با توجه به حوزه فعالیت خودمان که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور از دیدگاه تغذیه‌ای می‌خواهیم به موضوع نگاه کنیم و اشاره کنیم که در این رابطه چه کارهایی می‌شود برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس انجام داد. در زمینه تغذیه‌ای ما یک سری ویتامین‌هایی داریم که مشهورتر هستند که می‌تواند کمک بیشتری در زمینه آمادگی بدن و افزایش سیستم ارتقا و کیفیت ایمنی ما انجام دهند. چند ویتامین محلول در چربی داریم به نام A،ِD ،E که اینها معروف تر هستند که خیلی خوب می‌توانند ما را در مقابل بیماری‌ها کمک بیشتری کنند .

وی در ادامه گفت: از گروه ویتامین‌های محلول در آب ویتامین c خیلی این روزها راجع به آن صحبت می‌شود. آخرین اطلاعاتی که راجع به آن در حال حاضر داریم ویتامین C در همان حدی که در غذاهای رایج، میوه و سبزیجات که استفاده می‌کنیم کافی است. دریافت مکمل اضافه لازم نیست. نگرانی‌هایی در زمینه استفاده از ویتامین c وجود دارد حتماً برخی منابع مثل WHO اشاره کرده بودند که در هنگام ابتلاء به بیماری کرونا این ویتامین خیلی کمک کننده نیست و در برخی موارد شاید مضر هم باشد.

رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی در ادامه، گفت: ولی گرفتن ویتامین c از منابع طبیعی مانند میوه و سبزیجات چه قبل از بیماری و چه بعد از بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: دو تا ریز مغذی دیگر هم داریم که از گروه ریز مغذی‌ها هستند. این دو ماده معدنی یا ریز مغذی زینک و یا روی است که ما مشکلاتی که داریم در این زمینه به صورت طبیعی خیلی از افراد کمبودی به نام کمبود حاشیه‌ای دارند. کمبود حاشیه‌ای بدین معنا است که خود فرد هیچ گونه علائمی از کمبود آن ویتامین یا ریز مغذی را ندارد ولی در شرایط خاصی که مواجهه می‌شود سیستم ایمنی آن به طور کامل عمل نمی‌کند. پس از گروه ریز مغذی‌ها زینک یا روی را به آن اشاره می‌کنیم و دیگری عنصری به نام سلنیوم است که این هم گفته می‌شود با توجه به مقالاتی که در این زمینه وجود دارد مفید و کمک کننده برای بدن می‌باشد. توصیه ما به همه مردم این است که به منابع غذایی روی آورند تا به مکمل درمانی.

رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به رژیم‌های غذایی گفت: رژیم‌های غذایی که دارای تنوع هستند و هم گروه‌های غذایی در آن استفاده می‌شود تمام آن چیزهایی که من ذکر کردم را دارا هستند و نیازی به مکمل درمانی نیست مگر در شرایط خاص. وی در خصوص ویتامین D در کشور گفت: ما در کشور در خصوص ویتامین D مشکل داریم که سیاست‌های دولت یکی غنی سازی در این زمینه است که در حال حاضر عمدتاً از طریق غنی سازی آرد و روغن صورت می‌گیرد. اگر چه گروهی دیگر از منابع علمی معتقد به دریافت ویتامین D از طریق مکمل یاری هستند. در مجموع استفاده از مکمل‌ها در شرایط و در دوران خاصی از زندگی شاید لازم باشد که باید از متخصصین این حوزه استفاده کنند و مشاوره بگیرند.

وی در ادامه افزود: با حدود ۹ هزار فارغ التحصیل رشته تغذیه در سراسر کشور هموطنان عزیز امکان استفاده از مشاوره تخصصی این فرهیختگان را دارند.

میرزای رزاز با اشاره به شرایط موجود کشور و شیوع ویروس کرونا گفت: مردم با توجه به شرایط موجود جامعه و شیوع ویروس کرونا به صورت وسواسی و تهاجمی به دنبال مکمل‌ها نباشند و از یک رژیم غذایی متنوعی که شامل همه گروه‌های غذایی است پیروی کنند. ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم به صورت عادی تمام مواد مغذی لازم را از همین تنوع رژیم غذایی می‌تواند دریافت کنند.

این استاد دانشگاه گفت: تمام مواد مغذی لازم را از همین تنوع رژیمی غذایی می‌توانند دریافت کنند. استفاده از مکمل‌ها در شرایط خاص و در دوران خاصی از زندگی با نظر متخصصین و مشاورینی که در این حوزه فعالیت دارند لازم است که اتفاق بیفتد مانند دوران بارداری و دوران شیر دهی و همین طور در دوران بلوغ که ممکن است نیاز به مصرف مکمل وجود داشته باشد.

وی در خصوص تفکیک سیستم ایمنی خانم‌ها از آقایان گفت: شاید این تفکیک خیلی امکان پذیر نباشد ولی در شرایط عادی خانم‌ها گروه‌های در معرض خطر بیشتری هستند. در کشور ما به دلیل مسائل و محدودیت‌های اقتصادی و یا موارد ذائقه ای و سلیقه‌ای در زمینه مصرف گوشت که منبع غنی آهن می‌باشد، شیوع کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن در خانم‌ها وجود دارد. اغلب خانم‌ها در زمینه کمبود آهن دارای مشکلاتی به صورت حاشیه‌ای هستند که اکثراً با نظر متخصصین نیازمند دریافت مکمل آهن در اشکال مختلف می‌باشند.

استفاده از مکمل ویتامین D نیز برای خانم‌ها و در سنین سالمندی حتی برای آقایان نیز توصیه می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه در ادامه افزود: اصلاح سبک زندگی راهکارهای مبارزه با بیماری‌ها در همه شرایط است مثل شرایط این دوران که ما با آن مواجه هستیم یکی از عوامل مؤثر که بر اساس مقالات متعدد به اثبات رسیده عدم استرس و اضطراب هست که تأثیر مستقیم روی سیستم ایمنی داشته باشد و ثابت شده به صورت علمی در شرایطی که فرد دارای استرس و اضطراب باشد عملکرد سیستم ایمنی آن دچار اختلال می‌شود پس حفظ آرامش و رعایت نکات و دستورات بهداشتی راهکار است. پس این وسواس و مشکلاتی که پیش آمده آسیب به سیستم ایمنی می‌زند که بدن ما دفاع کافی در مقابل با بیماری‌ها را داشته باشد به عنوان مثال همین شستشوی دست که مکرراً توصیه می‌شود اگر به صورت وسواسی عارضه کسی شود این اضطراب را برایش ایجاد می‌کند و می‌تواند غیر مفید باشد. پس حفظ آرامش و تبعیت از دستوراتی که داده می‌شود می‌تواند به عنوان راهکارهایی در این زمینه کمک کند.

رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، در خصوص فعالیت‌های بدنی و ورزشی، گفت: در حال حاضر گونه فعالیت‌ها ی ورزشی سنگین توصیه نمی‌شود و ورزش‌های عادی و سبک مثل پیاده روی و انجام فعالیت‌های فیزیکی در منزل توصیه می‌شود.

وی در خصوص تعامل دولت و ملت برای مهار این بیماری گفت: در حال حاضر تمام امکانات دولت بسیج شده است و من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت شهادت می‌دهم که تمام امکانات و دانش کافی برای انجام کارهایی که ضروری است در حال انجام است. وزیر بهداشت با تیم درمان به صورت شبانه روزی و تمام وقت پیگیر امور هستند. در تهران نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان رئیس فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران به صورت تمام وقت نیز پیگیر امور جاری هستند.

وی فزود : به غیر از وزارت بهداشت، وزارتخانه‌های مختلف دیگری مانند وزارت صنعت و معدن وتجارت ، وزارت دفاع، سازمان پدافند غیر عامل، شهرداری‌ها و…، در حال کمک رسانی و خدمت به هموطنان هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص نقش مردم در مهار این بیماری گفت: از مردم کشورمان می‌خواهیم اخبار و اطلاعات را از منابع موثقی مثل سازمان صدا و سیما دریافت کنند و ما نیازمند فرهنگ سازی بیشتری هستیم و با توجه به اینکه گفته شد از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنید متأسفانه اینک شاهد آن هستیم که مدخل ورودی و خروجی شهرهای ما مواجه با ترافیک‌های سنگینی است که مردم در حال جابجایی می‌باشند که این عدم توجه به هشدارها باعث شیوع بیماری‌ها می‌شود.

میرزای رزاز در خاتمه با اشاره به تشکیل کمپین کرونا را شکست می‌دهیم، اظهار امیدواری کرد تا با همکاری مردم، دولت و همه دستگاه‌های مسئول شاهد کاهش و مهار این ویروس در روزهای آتی در کشور باشیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: