تهدید ۱.۱ تریلیون دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

کدخبر: 2347731

مرکز اقتصادی آکسفورد، آسیب کرونا به اقتصاد جهان را ۱.۱ تریلیون دلار برآورد کرده است؛ شوکی کوتاه اما بسیار حاد.

«چشم‌انداز نگران‌کننده شیوع ویروس کرونا به اولین اختلال جدی در روند جهانی شدن تبدیل شده است. حالا تردیدها نسبت به ثبات اقتصاد جهانی افزایش یافته است.» بلومبرگ چنین درباره تهدید اقتصاد جهان با ویروس کرونا می‌نویسد.

تعداد مبتلایان به این ویروس به ۸۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و تعداد تلفات آن هم به حدود سه هزار نفر رسیده است. پایگاه «Oxford Economics» که بزرگترین مرکز پیش‌بینی اقتصادی و تحلیل داده در جهان است، گزارشی درباره آثار اقتصادی ویروس کرونا منتشر کرده است.

بر اساس تخمین اقتصادی این پایگاه، بحران بین‌المللی سلامت یک تریلیون دلار از تولید ناخالص جهانی را از بین می‌برد. علت این زیان، غیبت در محل کار، بهره‌وری پایین، اختلال در زنجیره عرضه، لغو سفرها و کاهش میزان تجارت و سرمایه‌گذاری است.

بلومبرگ می‌نویسد: «سرمایه‌گذاران عصبی هستند. تنها در روز دوشنبه، شاخص S&P۵۰۰ در آمریکا بیش از سه درصد کاهش یافت. این بالاترین افت شاخص از ماه فوریه ۲۰۱۸ بوده است.»

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که این ویروس تنها ۰.۱ درصد از رشد اقتصادی ۳.۳ درصدی جهان را در سال ۲۰۲۰ از بین می‌برد. اما با این حال، «گیتا گاپینا»، اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «با این شیوع گسترده، شاهد سناریوهای بسیار نزولی و ترسناک برای رشد اقتصادی جهان خواهیم بود.»

شیوع گسترده این ویروس در مناطقی که به عنوان قطب اقتصادی ایتالیا به حساب می‌آیند، رشد اقتصادی کل اروپا را نیز تهدید کرده است. مقامات آمریکایی نیز اعتقاد دارند که این ویروس دیر یا زود به آن‌ها هم خواهد رسید و برای مقابله با آن، مجهز شده‌اند.

«آکسل وبر»، رئیس گروه بانکی و سرمایه‌گذاری UBS در سوئیس بسیار بدبین‌تر از صندوق بین‌المللی پول است و می‌گوید: «رشد جهانی سقوط گسترده‌ای تجربه خواهد کرد. از ۳.۵ درصد رشد پیش‌بینی شده، به ۰.۵ درصد خواهد رسید. اقتصاد چین در سه ماهه اول امسال، کاهش رشد شدیدی خاواهد داشت.»

تحلیل بانک جهانی پیش از شیوع گسترده این ویروس، محاسبه کره بود که فراگیری گسترده یک بیماری می‌تواند منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شود و در محافظه‌کارانه‌ترین برآورد ممکن، یک درصد از تولید ناخالص جهان از بین خواهد رفت.

بر اساس برآورد مرکز تحلیلی «Oxford Economics»، اقتصاد آمریکا و اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ وارد رکود خواهد شد. این مرکز، آسیب کرونا به اقتصاد جهان را چنین توصیف می‌کند: «شوکی کوتاه؛ اما بسیار حاد برای اقتصاد جهان»

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: