اوضاع در دهلی‌نو پایتخت هند مساعد نیست

کدخبر: 2347725

در حالی که نخست وزیر هند معترضان را به آرامش دعوت کرده، رئیس دولت محلی پایتخت خواستار برقراری نیروهای ارتش در پایتحت شد.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند، روز چهارشنبه درپی اعتراضات گسترده در «دهلی نو» معترضان را به آرامش دعوت کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، مودی در حساب توئیتری خود نوشت: «از برادران و خواهرانم در دهلی می‌خواهم در هر زمان برادری و صلح را حفظ کنند. این بسیار مهم است».

این در حالی است که «آرویند کجریوال» رئیس دولت محلی دهلی نو، خواستار برقراری حکومت نظامی در این ایالت شده و در حساب شخصی توئیترش نوشته است پلیس قادر به کنترل اوضاع و درگیری ها نیست و گفته نیروهای ارتش باید در مناطق بحرانی مستقر شوند.

مجلس عوام هند روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذرماه)، لایحه جنجالی اعطای شهروندی به اتباع اقلیت غیرمسلمان مهاجر از سه کشور همسایه افغانستان، بنگلادش و پاکستان را به تصویب درآورد که به دنبال آن موجی از اعتراضات در این کشور به راه افتاد و منتقدان این طرح تأکید کردند که این اقدام «تبعیض» علیه مسلمانان است.

قانون فوق به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی ماه ۱۳۹۳) از سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی اعطا می‌کند. مجموع این افراد چندین میلیون نفر می‌شوند.

اعتراضات در هند پس از آن دوباره شدت گرفت که مردم هند در اعتراض به سفر پرهزینه ترامپ به این کشور به خیابانها ریختند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه قبل از ترک هند گفت با نخست‌وزیر این کشور درباره خشونت‌ها بحث و تبادل‌نظر کرده است. او همچنین مدعی شد با نخست‌وزیر هند درباره افزایش حمله به جمعیت مسلمان‌ها در این کشور هم رایزنی کرده است.

منابع بیمارستانی هندی می‌گویند در ادامه برخورد خشن و مشت آهنین نیروهای امنیتی هند به معترضان به سفر ترامپ به این کشور و قانون جنجالی فوق، حداقل ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۹۰ تن دیگر نیز مجروح شده اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: