دونالد ترامپ:

پاکسازی افراد غیروفادار به نفع کشور است

کدخبر: 2347718

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که از زمان روی کارآمدن تعداد زیادی از مقام‌های کاخ سفید و حتی مشاوران را به بهانه‌های مختلف عزل کرده می‌گوید پاکسازی افراد غیروفادار به او به نفع کشور است.

ترامپ کارزار مبارزاتی خود علیه مخالفانش در دولت را در دو جبهه به راه انداخت: وی تایید کرد که مدیر جدید کارکنان کاخ سفید به شیوه ای نظام مند به دنبال افشای مقام های غیر وفادار در دولت است و از دو نفر از قضات لیبرال دیوان عالی خواست خود را از پرونده هایی که علیه او وجود دارد، نجات دهند.

ترامپ گفت جانی مک اِنتی از مشاور سابق معتمد او که بعد از تبرئه ترامپ در دادگاه استیضاح استخدام شد، انتظار دارد سازمان های مختلف کارکنان دولتی مخالف رئیس جمهوری را شناسایی کنند.

در صدر این فهرست اعضای وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه است.

ترامپ گفت: فکر نمی کنم مشکل حادی وجود داشته باشد و تعداد افراد زیاد نیست. ما می خواهیم افرادی را داشته باشیم که برای کشور منفعت داشته داشته باشند و به کشور ما وفادارند.

ترامپ سونیا سوتومایر و راث بادر گینزبرگ قضات دیوان عالی را به ویژه هدف قرار داد و از اظهارات سوتومایر در یک پرونده مهاجرتی علیه ترامپ انتقاد کرد و گفت وی سعی کرد دیگر قضاتی را که به نفع او (ترامپ) رای می دادند شرمنده کند.

ترامپ در توئیتی این دو قاضی را به رفتارهای غیرعادلانه علیه خود متهم کرده است.

منتقدان می گویند اقداماتی که دولت در دوران پس از استیضاحش در عزل مقامات انجام داده به نوعی پاکسازی است اما متحدانش آن را خانه تکانی توصیف می کنند که باید زودتر از این ها انجام می شد.

سباستین گورکا استخدام مک انتی را «پیام روشنی به همه اطرافیان او در کاخ سفید و سازمان های دولتی آمریکا دانست مبنی بر این که رئیس جمهور در حال تاکید بر کنترل خود بر دولتی است که برای ریاست آن انتخاب شده است.

ترامپ از زمان روی کارآمدنش علیه مقام هایی که تلاش کرده اند مانع اجرای برنامه های وی شوند اقدام کرده است و در بدترین حالت آنها را مسئول تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی می داند که به تحقیقات استیضاح او منجر شد.

دموکرات ها، ترامپ را به اجرای عملیات پاکسازی دشمنانش بعد از تبرئه از محاکمه استیضاح متهم می کنند. سناتور ایمی کلوبشار از مینه سوتا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفته اتفاقی که در رابطه با اخراج الکساندر ویندمن عضو شورای امنیت ملی آمریکا و از شاهدان استیضاح ترامپ رخ داد آغاز شد آغاز تصفیه حساب با افراد وفادار است.

منتقدان همچنین ترامپ را به اهداف مغرضانه تری متهم می کنند و می گویند قصد دارد مقام هایی را که مخالف اقدامات غیرقانونی او هستند از دولت پاکسازی کند.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تاکنون تعدادی از وزیران و بسیاری از اعضای کابینه و دولت ترامپ به دلایل گوناگون برکنار شده یا استعفا داده‌اند و مقام های وزارتخانه‌های امنیت داخلی، دفاع، امور خارجه، دادگستری، کار، بهداشت و خدمات انسانی و امور کهنه سربازان به همراه پلیس فدرال آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان حفاظت از محیط زیست از آن جمله هستند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: