تشکیل کابینه عراق در گرو تعامل احزاب

کدخبر: 2347622

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: چند دستگی های مذهبی در عراق مانع از تشکیل کابینه در این کشور شده است.

امیر محمودی منش کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تاخیز دولت عراق در تشکیل کابینه گفت: یکی از موانع شکل گیری کابینه جدید در عراق، مربوط به قومیت گرایی و چند دستگی مذهبی در این کشور می شود که موضوع جدیدی نیست.

او با اشاره به سابقه قومیت گرایی در عراق افزود: حکومت جدیدی که پس از سقوط صدام حسین در عراق بر سر کار آمد، ویژگی های طایفه ای داشته و از نظر حضور اقلیت های مذهبی و قومی در ساخت این نظام نقش آشکار تری ایفا کردند؛ از طرفی دیگر برخی نابسامانی های امنیتی در این کشور همچنان باقی مانده است و به همین دلیل هم گفته می شود که موضوع اختلافات در عراق جدید نیست.

محمودی‌منش با بیان اینکه موضوع اختلافات میان گروه ها و قوم های مختلف در کشور عراق جدید نیست، اظهار کرد: این موضوع طی تاریخ این کشور فراگیر بوده است؛ زیرا عراق پذیرای قومیت های مختلف در درون خود است؛ در حال حاضر هم جغرافیای فعلی این کشور جدای از اینکه عراق یک کشور عرب است، قوم کرد هم در آن مستقر است، محل رفت و آمد علما است و... بنابراین اختلاف نظر و عقیده در این سرزمین زیاد است.

علاوی تشکیل کابینه ندهد، نخست وزیر جدید معرفی می‌شود

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: یکی از دلایلی که محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق تا امروز نتوانسته کابینه خود را تعیین کند مسئله قومی است که مجموعا مانع از تشکیل یک کابینه قوی در عراق شده اند؛ گفته می شود اگر علاوی نتواند تا دوازدهم اسفند ماه کابینه خود را تشکیل دهد، باید نخست وزیر جدید معرفی شود؛ ولی این موضوع زیاد حاد نیست و عراق بحران های شدید تری را تا کنون پست سر گذاشته است.

او ادامه داد: در شرایطی که داعش و چندین گروهم تروریستی بخش هایی از عراق را اشغال کرده بودند و نتایج انتخابات ۲۰۱۴ مجلس عراق اعلام شد، جنب و جوشی در سراسر عراق علیه نخست وزیر منتخب یعنی نوری مالکی شکل گرفت و گروه های داخلی به نخست وزیری او تن نمی دانند، تا اینکه حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر معرفی شد و عراق از آن شرایط عبور کرد.

محمودی‌منش با بیان اینکه عراق شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته است، توضیح داد: بهتر است هر چه زودتر دولت این کشور کابینه را تشکیل دهد، در غیر این صورت به عقیده من باید انتخابات زود هنگام برگزار شده و همه جریانات و گروه های سیاسی در آن حضور یابند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: در حال حاضر علاوی باید برای کابینه عراق وزرای مستقل معرفی کند، اما تعریف دقیقی از وزرای مستقل ارائه نشده است؛ نخست وزیر جدید قول داده یک کابینه مستقل بدون حضور احزاب تشکیل دهد، اما به عقیده من این موضوع در حد شعار باقی خواهد ماند؛ زیرا اگر بنا بر این باشد که کابینه آقای علاوی ۱۰۰ درصد مستقل باشد و وزرای آن هیچ گونه وابستگی به جناح های سیاسی نداشته باشد، آن کابینه نمی تواند به کار خود ادامه دهد.

بعید است کابینه علاوی ۱۰۰ درصد مستقل باشد

او با بیان اینکه نوری المالکی و حیدر العبادی پشتوانه های قوی سیاسی دارند، تصریح کرد: با وجود تمام این حمایت ها، افزایش اعتراضات مردمی مانع از روی کارآمدن کابینه عادل عبدالمهدی در عراق شد.

محمودی منش ادامه داد: باتوجه به توضیحات ارائه شده بعید است کابینه ای که علاوی معرفی می کند ۱۰۰ درصد مستقل باشد و با توجه به مدت زمان باقی مانده تصور بر این است که در روزهای آینده موفقیتی در این زمینه حاصل شود؛ اما هر کابینه ای که در عراق مستقر می شود وظیف دارد به خواسته های مردم تن دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به انتظارات مردم عراق از کابینه آینده این کشور تصریح کرد: مبارزه با فساد و بیرون کردن اشغالگران آمریکایی اصلی ترین خواسته های مردم عراق هستند؛ نمونه بارز مبارزه با فساد در این کشور این است که هر نمایده اجازه دارد ۲۵ محافظ برای خود انتخاب یا به ازای هر کدام از آنها پول دریافت کند که در مجموع مبلغ سنگینی می شود و با توجه به شرایط فعلی اقتصاد عراق، قطعا به نفع مردم نخواهد بود.

تعامل میان احزاب عراقی گامی به سوی تشکیل کابینه

محمودی منش با اشاره به اینکه مجموع اتفاقات ذکر شده در عراق باعث بروز نارضایتی بین مردم شده است، گفت: مردم این کشور شاهد هزینه‌های غیر ضروری سیاستمدارن هستند و گلایه آنها در نهایت منجر می‌شود تا برای اعلام اعتراض خود به خیابان ها بیایند ولی متاسفانه این اقدام آنها هم مانند ماه‌های گذشته به نفع جریان‌های سیاسی یا کشور‌های خارجی حاضر در عراق مانند آمریکا یا گروهک‌های تروریستی مصادره شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه باید میان احزاب، شخصیت‌های اثر گذار سیاسی و مذهبی عراق تعامل بیشتری ایجاد شود، اظهار کرد: با ایجاد تعامل بیشتر، روند شکل گیری دولت سریع‌تر خواهد شد؛ از طرفی دیگر با اخراج نیرو‌های آمریکایی که خواسته دیگر مردم عراق است، دولت جدیدی در عراق شکل خواهد گرفت. در هر صورت لازم است تا به خواسته مردم و پارلمان توجه شود و مسیری را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور ایجاد کنند تا دولت بتواند روی پای خود ایستاده و دولت را بدون حضور اشغالگران و تروریست‌ها اداره کند.

ارسال نظر: