مرکل در انتظار شکستی دیگر

کدخبر: 2347398

نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که بعد از رسوایی انتخابات تورینگن حالا شکست تاریخی دیگری در انتخابات ایالتی هامبورگ در انتظار حزب دموکرات مسیحی مرکل است.

انتخابات مجلس ایالتی هامبورگ از صبح امروز آغاز شده است. حدود 1.3 میلیون واجد شرایط رای دادن امروز تا ساعت 18 به وقت محلی فرصت دارند به پای صندوقهای رای رفته و درباره 121 کرسی در پارلمان ایالتی تصمیم گیری کنند.

نتیجه این انتخابات در زندگی و سرنوشت همه کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند تاثیر زیادی خواهد داشت.

حزب سوسیال دموکرات در حال حاضر قدرت اول هامبورگ است. بسیاری از اتفاق های کنونی این منطقه نتیجه سیاست های این حزب در همکاری با حزب سبز است.

حزب سبز در حال حاضر در ائتلاف با سوسیال دموکرات ها بر دولت محلی هامبورگ حکومت می کند. حزب دموکرات مسیحی که رهبری دولت مرکزی را بر عهده دارد در هامبورگ جایگاه چندان خوبی نداشته و حزب سوم است.

نتیجه یک نظر سنجی که به سفارش "زد دی اف" آلمان انجام شده است نشان می دهد که بعد از زلزله سیاسی تورینگن و رسوایی حزب دموکرات مسیحی در این انتخابات حالا شکست تاریخی دیگری در هامبورگ در انتظار این حزب است.

انتخابات تورینگن"، که چندی پیش برگزار شد زلزله سیاسی بزرگی در آلمان ایجاد کرد که پس لرزه های آن همچنان ادامه داشته و شرایط سخت و دشواری را برای دولت ائتلافی و شخص مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان ایجاد کرده است.

در این انتخابات "توماس کمریش"، نامزد حزب لیبرال دموکرات در ایالت تورینگن با حمایت حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و حزب محافظه کار دموکرات مسیحی به مقام نخست وزیری این ایالت نائل آمد.

این مسئله یک زلزله سیاسی در آلمان ایجاد کرد و حزب سوسیال دموکرات به دلیل حمایت حزب دموکرات مسیحی از نامزد مد نظر حزب افراطی در ایالت تورینگن انتقاد شدیدی به شریک ائتلافی خود وارد کرده و از شکل گیری بی اعتمادی ها خبر داد.

آقای کمریش در حالی توانست به شکلی غیرمترقبه با حمایت حزب "جایگزینی برای آلمان" به مقام نخست‌وزیری ایالت تورینگن برسد که استفاده از حمایت این حزب پوپولیست راستگرا "تابوشکنی" محسوب می‌شود.البته کمریش چندی بعد تحت فشارهای احزاب سیاسی از سمت خود کناره گیری کرد.

متعاقب این رسوایی "آنگرت کرامپ کارن بائر"، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان استعفا کرد و اعلام کرد که از نامزدی برای صدر اعظمی آینده آلمان هم کناره گیری می کند. این مسئله حزب دموکرات مسیحی را در شرایط سختی قرار داده و به چالش بزرگی بخصوص برای مرکل که آخرین دور صدر اعظمی خود را تجربه می کند تبدیل شده است.

حالا بحث ها درباره اینکه چه کسی باید ریاست حزب دموکرات مسیحی را بر عهده گیرد در آلمان بالا گرفته و حتی برخی سیاستمداران خواستار کناره گیری زودتر از موعد مرکل از مسئولیت خود برای پایان این بحران شده‌اند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: