پایان ابتکار عمل دولت نجات ملی یمن در مقابل عربستان

کدخبر: 2347307

حمله موشکی و پهپادی دیروز ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان در غرب این کشور نشان می‌دهد که دولت نجات ملی یمن از پیش‌قدم شدن برای صلح با عربستان ناامید شده و تنها راه توقف این جنگ، حملات تلافی‌جویانه است.

ارتش یمن دیروز جمعه اعلام کرد که در راستای عملیات «توازان بازدارندگی ۳»، تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) را در بندر «یَنبُع» (واقع در ساحل دریای سرخ) هدف حملات موشکی، پهپادی خود قرار داده است.

در این عملیات نظامی برون‌مرزی، یگان‌های موشکی و پهپادی ارتش یمن از دو موشک‌ بالستیک به نام «قدس»، ۱۲ پهپاد «صماد-۳» و موشک بالستیک و دوربرد «ذوالفقار» علیه تأسیسات نفتی آرامکو استفاده کرد و با این عملیات، دولت نجات ملی یمن به ابتکار عمل «مهدی المشّاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن پایان داد.

ابتکار عمل مهدی المشاط چه بود؟

مشاط ۲۹ شهریور ماه در پنجمین سالروز پیروزی انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن اعلام کرد که به نیابت از نیروهای مسلح یمن حمله به اهداف عربستان سعودی به وسیله موشک و پهپاد را متوقف می‌کند و امیدوار است که این کشور هم دست به اقدام متقابل بزند و حملات به یمن را متوقف کند.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ادامه هشدار داد چنانچه عربستان سعودی در مقابل این ابتکار عمل یمن به حملات خود علیه این کشور را متوقف نکند؛ یمنی‌ها حق دارند که به این تجاوزات و حملات متجاوزان پاسخ دهند.

این ابتکار عمل از سوی دولت نجات ملی یمن بعد از آن مطرح شد که ارتش این کشور با بیش از ده فروند پهپاد تأسیسات نفتی آرامکو سعودی را ۲۳ شهریور (چهار سپتامبر) در دو منطقه «بقیق» و «خریص» هدف قرار داد و حملات به گونه‌ای دقیق و کاری بود که نصفی از تولید و صادرات نفت سعودی متوقف شد و قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

پاسخ عربستان سعودی چه بود؟

ریاض این ابتکار عمل را نه پذیرفت و نه با صراحت رد کرد و همچنان به اتخاذ مواضع نامشخص ادامه داد؛ این در حالی بود که دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) همچنان منتظر پاسخ مثبت سعودی‌ها به این طرح بود.

به گزارش خبرگزاری یمن، در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۰، عربستان سعودی با حملات هوایی خود به اهدافی در استان «نِهم» و استان جوف (شرق صنعاء، پایتخت یمن) این ابتکار عمل را رسماً رد کرد و جنایت‌هایی در حق شهروندان یمنی مرتکب شد که آخرین آن، جنایت منطقه «المصلوب» بود که بر اثر آن، بیش از ۴۰ شهروند غیرنظامی یمن که معظم آن‌ها زن و کودک بودند، کشته شدند.

عربستان سعودی با این «جنایت» خود ابتکار عمل پیشنهادی مهدی المشاط را به بن‌بست رساند و با این کار دولت نجات ملی را مجبور کرد که به پایان این طرح را اعلام کند؛ چرا که این دولت به این یقین رسید که این طرح پینشهادی «هرگز» مورد موافقت طرف سعودی قرار نخواهد کرد و ائتلاف سعودی -اماراتی به جنایت‌های خود در یمن ادامه خواهد داد و حملات هوایی آن در این کشور فقیر پایانی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، دولت نجات ملی یمن به این نتیجه یقینی رسیده است که ارائه طرح توقف حملات به عربستان سعودی و متوقف شدن حملات ائتلاف تحت رهبری این کشور به یمن بی‌فایده است؛ از این رو، این دولت به عملیات‌های تلافی‌جویانه و بازدارنده خود علیه سعودی‌ها را از سر گرفت و تأسیسات تجاری در عمق خاک سعودی را هدف قرار داد.

دولت نجات ملی یمن به عملیات توازن بازدارنده ۳، به صورت رسمی اعلام کرد که دیگر ابتکار عمل رئیس شورای عالی سیاسی این کشور پایان بافته و این همان چیزی است که به طور واضح در بیانات مقامات یمنی مشهود است؛ چرا که محمد عبدالسلام، رئیس هیأت دولت نجات ملی یمن در مذاکرات تأکید کرد که مردم یمن هرگز از حق مشروع خود در پاسخ به حملات متجاوزان صرف نظر نخواهد کرد و به «دشمن متجاوز» سعودی اجازه نخواهد داد خون زنان و کودکان یمنی را بریزد.

در همین ارتباط، «عبدالملک العجری»، عضو هیأت مذاکره کننده در توییتر خود نوشت: «همانگونه که کشورهای [عضو] ائتلاف سعودی، در خوانش و برداشت خود از نتایج حملات خود به یمن [در طول سال‌های گذشته] مرتکب اشتباه شدند، این کشورها بار دیگر در مورد ابتکار عملِ مثبت ما نیز اشتباه کرده‌‌اند؛ آن‌ها فکر می‌کنند که این طرح تنها فرصتی است که می‌توان از آن برای بازی دادن تاکتیکی و تهی کردن این طرح از مضمون اصلی آن استفاده کرد تا جامعه جهانی را فریب داده و به اوضاع داخلی خود سر و سامان بدهند و محاصره یمن را تکمیل کنند [که این تصور آن‌ها غلط است]».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: