انتقاد فرانسه از تصمیم شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی

کدخبر: 2347192

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه طی بیانیه‌ای از تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت هزاران واحد مسکونی در قدس اشغالی انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه طی بیانیه‌ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت هزاران واحد مسکونی در قدس شرقی اشغالی انتقاد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه اعلام اسرائیل مبنی بر ساخت چند هزار واحد مسکونی در شهرک‌های "حار هوما" و "گیوات حماتوس" در قدس شرقی را محکوم می‌کند. توسعه این دو شهرک به طور مستقیم بفای کشور فلسطینی آتی را که اتحادیه اروپا بارها بر آن تاکید کرده، تضعیف می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «همه شکل‌های فعالیت شهرک‌سازی تحت قانون بین‌الملل غیرقانونی بوده و چالشی برای راه‌حل دو دولت به شمار می‌آید. فرانسه از مقامات اسرائیل می‌خواهد تا درباره این تصمیمات تجدید نظر کرده و از هرگونه اقدامات یکجانبه خودداری کنند.»

وزارت مسکن رژیم صهیونیستی دو روز پیش طرحی را برای احداث 9 هزار واحد مسکونی در شمال قدس اشغالی و در زمینی که قبلا فرودگاه قدس بوده، آماده کرده است.

فرودگاه در منطقه قلندیا در شمال قدس و در منطقه‌ای احاطه شده توسط محله‌ها و روستاهای پرجمعیت از خانواده‌های فلسطینی واقع است. این فرودگاه تنها فرودگاه در کرانه باختری تا قبل از جنگ ۱۹۶۷ بود که توسط اردن هم اداره می‌شد.

اسرائیل پس از سال ۶۷ از این فرودگاه برای پروازهای داخلی و اهداف نظامی استفاده می‌کرد و با وقوع انتفاضه دوم در اکتبر ۲۰۰۰ استفاده از آن متوقف شد.

به گفته روزنامه هاآرتص این طرح در زمینی به مساحت یک هزار و دویست هکتار و برای ساحت ۹ هزار واحد مسکونی و اجرای پروژه‌های تجاری و ساخت هتل و دیگر تاسیسات به اجرا درخواهد آمد.

بر اساس حقوق بین الملل شهرک‌های رژیم صهیونیستی غیرقانونی است، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پاییز گذشته اعلام کرد که از این زاویه به آنها(شهرک‌های صهیونیست‌نشین) نگاه نمی‌کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: