مسعود براتی

۵ گزاره درباره لیست سیاه FATF

کدخبر: 2347173

با توجه به تحریم های بانکی آمریکا علیه ایران که سبب قطع روابط بانکی ایران شده است، محدودیت جدید فتف اثر جدی بر وضعیت ایران ندارد و حتی می تواند برای روابط غیررسمی ایران مفید باشد.

نسیم آنلاین : مسعود براتی کارشناس مسائل تحریم در رشته‌ توییتی درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نوشت:

۱- با اینکه درروزهای اخیر اخبار مبنی بر ادامه تعلیق بیشتر به گوش می‌رسید و حتی آقای همتی هم ابن گزاره را مطرح کرد، فتف امروز ایران را به طور کامل در لیست سیاه قرار داد. فتف از کشورها خواست تا طبق توصیه شماره 19 در قبال ایران عمل کنند.

۲- توصیه شماره 19 دارای 9 اقدام به منظور پوشش ریسک همکاری با موسسات مالی کشور هدف است. تاکنون چهار اقدام اصلی آن از جمله ای دی دی علیه ایران فعال شده بود. اکنون پنج مورد دیگر فعال می‌شوند.

۳- با توجه به تحریم های بانکی آمریکا علیه ایران که سبب قطع روابط بانکی ایران شده است، محدودیت جدید فتف اثر جدی بر وضعیت ایران ندارد و حتی می تواند برای روابط غیررسمی ایران مفید باشد.

۴. فتف گفته اگر دو کنوانسیون را تصویب کنید میشه به برگشت تعلیق فکر کرد.

۵- لیست سیاه عبارتی ژورنالیستی است که به لیست کشورهایی گفته می‌شود که فتف درخواست اقدام مقابله ای برای آنها کند. اقدامات مقابله ای شامل ۹ اقدام است و از جنس توصیه و برای پوشش ریسک است. چون روابط بانکی الان نداریم به دلیل تحریم ها، این اتفاق اثری روی وضعیت ما ندارد. اما به دلیل فعالیت شبانه روزی رسانه های معاند و رسانه های غرب گرای داخلی، جو روانی بی مورد شکل گرفته که پایدار نخواهد بود. حتی این اتفاق می‌تواند در افزایش اعتماد گروه های دورزننده تحریم موثر باشد و هزینه های دور زدن تحریم کاهش یابد.

ارسال نظر: