«علاوی» شنبه‌شب ترکیب کابینه عراق را معرفی می‌کند

کدخبر: 2347163

اعضای پارلمان عراق از توافق قریب به اتفاق گروه‌های شیعی و اهل تسنن منهای یک گروه از کُردها با ترکیب کابینه عراق خبر دادند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق روز پنجشنبه از پارلمان خواست با برگزاری نشستی فوق العاده در روز دوشنبه آینده به کابینه محمد توفیق علاوی رأی اعتماد بدهد.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، عبدالمهدی گفت که نشست پارلمان فقط باید مختص موضوع رأی‌گیری درباره تک تک نامزدهای معرفی شده از سوی مامور تشکیل کابینه باشد.

«برهان المعموری» عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق که بخشی از ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری است هم روز پنجشنبه زمان ارائه ترکیب کابینه برای رای گیری درباره آن را گامی در مسیر درست توصیف کرد.

المعمور گفت: «محمد توفیق علاوی قول داده که ترکیب کابینه‌ای مستقل و دارای شایستگی را معرفی کند. امیدواریم همه اعضای پارلمان در جلسه روز دوشنبه برای رای گیری درباره دولت موقت جدید حضور داشته باشند».

وی بر اهمیت پاسخ به مطالبات معترضان و به ثبات رساندن کشور تاکید کرد و گفت: «اوضاع کنونی مستلزم ارائه یک برنامه دولتی قابل اجرا در مدت زمانی کوتاه است».

«نعیم العبودی» عضو فراکسیون صادقون هم روز پنجشنبه تاکید کرد که ۹۵ درصد از گروه‌های شیعی علاوی را برای تشکیل کابینه آزاد گذاشتند و اهل تسنن هم قول دادند با دولت علاوی به شرطی که وزرایی مستقل از مناطق سنی نشین برگزیند موافقت کنند.

العبودی در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «هنوز دولت علاوی تصویب نشده و ۹۵ درصد از گروه‌های شیعی علاوی را برای تشکیل کابینه آزاد گذاشتند».

وی با بیان اینکه رضایت اهل تسنن از دولت علاوی نمود یافته است، گفت: «اهل تسنن قول دادند اگر علاوی وزرایی مستقل از مناطق آنها برگزیند با دولت او موافقت می‌کنند».

این عضو پارلمان عراق تصریح کرد اهل تسنن با وزیر شدن عراقی های مقیم خارج مخالفت کردند.

وی تاکید کرد: «شیخ قیس الخزعلی (رهبر ائتلاف صادقون) علنا اعلام کرده است که صادقون هیچ فردی را به علاوی معرفی نکرده است و گروه‌هایی سیاسی با برآورد بحران کنونی به ضرورت پیشبرد دولت علاوی قانع شده‌اند.

«ندی شاکر» عضو دیگر پارلمان عراق هم خبر داد الحلبوسی رئیس پارلمان ملزم است که جلسه پارلمان عراق برای رای گیری درباره کابینه را در روز دوشنبه برگزار کند زیرا ۵۲ نفر از اعضای پارلمان در این خصوص امضا جمع آوری کرده اند و آیین‌نامه داخلی پارلمان هم می‌گوید، نشست فوق‌العاده به درخواست حداقل ۵۰ نماینده برگزار می‌شود.

او افزود: علاوی به گروه‌های سیاسی اطلاع داده که ترکیب کابینه را تا ۷۲ ساعت دیگر و قبل از جلسه پارلمان معرفی می‌کند و احتمالا شنبه شب اعلام می‌شود.

در عین حال «محمد الکربولی» عضو ائتلاف سنی القوی العراقیه گفت که این ائتلاف با رای مثبت به ترکیب کابینه علاوی مخالف است.

الکربولی گفت: «ائتلاف القوی ضمن جانبداری کامل از ملت و خواسته‌های معترضان مخالفت با تصویب دولت علاوی را اعلام می‌کند، زیرا با معیارهای فردی علاوی در تعیین اعضای کابینه مخالفت است».

طبق قانون اساسی عراق، نخست وزیر جدید عراق باید تا دوم ماه مارس (۱۲ اسفند) دولت خود را تشکیل دهد اما اختلاف احزاب و گروه‌ها بر سر نامزدهای به اصطلاح مستقل تا کنون مانع این کار شده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: