تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنند

کدخبر: 2347101

تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر به تحلیل فضای مجازی برای پیش‌بینی کنش مردم در انتخابات پرداخته‌اند.

نسیم آنلاین : تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر به تحلیل فضای مجازی برای پیش‌بینی کنش مردم در انتخابات پرداخته‌اند.

در ادامه گزارش دو مجموعه متفاوت که به جمع آوری و تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی مشغولند را بررسی می‌کنیم

مجموعه پایشگر در گزارشی با عنوان افکارسنجی انتخاباتی کاربران توییتر فارسی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است. بر اساس این گزارش پایش محتوا توئیتر از ابتدای مهلت رسمی تبلیغات تا ۲۹ بهمن صورت گرفته است.

بر اساس گزارش این مجموعه ٣۵ درصد از کاربران بصورت قطعی از مخالفت و عدم شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند. ۳۲ درصد دیگر با اینکه بصورت مستقیم به موضوع انتخابات اشاره کرده‌اند اما تصمیم آنها مبنی بر حضور در پای صندوق‌های رأی هنوز مشخص نیست. محتوای تولیدی ۳۳ درصد از کاربران فعال در موضوع انتخابات مجلس، بصورت واضح نشان از تصمیم آنها در رأی دادن دارد.

در این گزارش امده است: محتوای موجود در توییتر نشان می‌دهد که رأی کاربران مصمم به شرکت در انتخابات، به این صورت است. اصول‌گرایان ۳۲% عدالت‌خواهان ۴% اصلاح‌طلبان ٢% سایر جریان‌ها ۱% رأی نامشحص ۶۲%

در انتهای گزارش یاداوری شده: البته باید دانست که شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، تحت تأثیر فعالیت‌های سازمانی و تبلیغاتی گروه‌های سیاسی مختلف بوده و برای تولید محتوا، امکان بهره‌گیری از روش‌های رباتیک میسر است و نمی‌توان لزوما نتیجه این افکارسنجی را به فضای واقعی تعمیم داد.

مجموعه دیتاک دیگر تحلیلگر فضای مجازی است که گزارش خود را منتشر کرده است

در گزارش آن‌ها امده این بررسی نتیجه داده های شبکه های اجتماعی تا صبح روز پنجشنبه اول اسفند ماه توسط شرکت دانش بنیان دیتاک انجام پذیرفته است.

بر اساس پیش بینی دیتاک اصولگرایان احتمالا ۵۵ تا ۶۰ درصد ارا را کسب میکنند و اصلاح طلبان چیزی حدود ۲۷ تا ۳۲ درصد ارا مردم تهران را به خود جلب خواهند کرد.

نتایج حاصل، مطابق با الگویی علمی است که انتخابات ریاست جمهوری 96 و انتخابات های دیگر را دقیق پیش بینی کرد.

حوادث پیش بینی نشده، شایعات و موج های رسانه ای تا زمان برگزاری انتخابات با توجه به پویا بودن شبکه های اجتماعی و قدرت نفوذ بالای شایعه در کشور می توان به نتایج حاصل این پژوهش، اثر بگذارد.

با توجه با اینکه در انتخابات امسال در فضای شبکه های اجتماعی چندان مثل ادوار گذشته داغ و پرشور نبود، ممکن است این موضوع به نتیجه های این پژوهش #علمی اثر بگذارد.

ارسال نظر: