دولت مکرون سیاستش در قبال مساجد را تغییر داد

کدخبر: 2346995

رئیس‌جمهوری فرانسه علاوه بر امتناع از پذیرش امامان جماعت خارجی، از افزایش نظارت بر منابع خارجی مساجد و سازمان‌های غیردولتی اسلامی خبر داد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، امروز چهارشنبه مدعی مبارزه با تهدیدی به نام «جدایی‌طلبی اسلام‌گرایانه» شد و شماری از برنامه‌های دولت برای مقابله با دخالت‌های خارجی بر مسلمانان این کشور را اعلام کرد.

گفتنی است پایان تدریجی فعالیت امامان جماعت خارجی و محدودیت تامین مالی مساجد از سوی دولت‌های بیگانه از جمله بندهای این طرح دولتی است.

البته وی مدعی شد این برنامه مسلمانان فرانسه را هدف نمی‌گیرد بلکه با کسانی مقابله می‌کند که قوانین این کشور را نقض می‌کنند.

ماکرون در تشریح برنامه خود گفت: فرانسه به پذیرش امامان جماعت فرستاده شده از سوی دیگر کشورها از جمله ترکیه و الجزایر پایان و به جای آن شمار امامان تربیت شده در داخل کشور را افزایش می‌دهد.

وی افزود: امامان خارجی فعلی مساجد فرانسه پس از پایان دوره، این کشور را ترک خواهند کرد. رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار افزایش نظارت دولت بر منابع خارجی مساجد و سازمان‌های غیردولتی اسلامی فعال در فرانسه شد.

اداره بسیاری از مساجد در فرانسه از سوی گروه‌های قومی متفاوت انجام می‌شود؛ در شهرهایی که مسلمانان آن عمدتا از مستعمرات شمال آفریقا (یا نسل‌های بعدی آن‌ها) می‌آیند، مساجد در اختیار امامان جماعت الجزایری یا مراکشی است. اما در شهرهای شرقی‌تر که شمار بیشتری مسلمان ترک‌تبار دارند، اداره بسیاری از مساجد در اختیار ترک‌ها است.

گفتنی است افزایش قدرت ترکیه در ۲ دهه گذشته و تلاش‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور برای جهت‌دهی به مسلمانان اروپا، نقش مساجد و امامان جماعت وابسته به ترکیه در کشورهای اروپایی و به‌ویژه فرانسه را افزایش داده و همین امر موجب نگرانی پاریس شده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: