به چه دلیل بعد از نمازهای جماعت و نماز جمعه شعار می‌دهند؟

کدخبر: 2346972

به چه دلیل پس از نماز جمعه و جماعت شعار می‌دهند؟ بعضی می‌گویند این شعارها روح معنوی نماز را از بین می‌برند؟ در ادامه پاسخ این شبهه را بخوانید.

نکته اول؛ باید توجه داشت که خدای سبحان، همانگونه که اهل ایمان را به نماز و عبادت، امر می‌کند، اى اهل ایمان! هنگامى که به [قصد] نماز بر می‌خیزید...» همانگونه هم اهل ایمان را به عدم دوستی با کفار دعوت می‌کند.

«اى اهل ایمان! یهود و نصارى را سرپرستان و دوستان خود مگیرید.» برآیند این دو آیه این است که جامعه اسلامی باید در عین حال که به معنویات اهتمام می‌ورزند، به دشمن شناسی(مرگ بر آمریکا و...) اهتمام ورزند، و بدانند که این دو موضوع منافاتی با هم ندارند. نکته دوم؛ شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرگ بر کفار، به معنی آرزوی مرگ برای تمام انسان ها نیست، بلکه مربوط به کسانی است که با عناد و دشمنی در صدد ضربه زدن به اصل ولایت فقیه و کیان اسلامی هستند. چه بسا کسانی کافر هستند و نظام ولایت فقیه را قبول ندارند، ولی مخالفتی نیز با نظام اسلامی ندارند. این افراد و کشورها در دایره شعار قرار نمی‌گیرند، و حتی باید با نیکی و عدالت با آنها برخورد شود. خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمى‌‏کند؛ چرا که خداوند عدالت ‏پیشگان را دوست دارد.» از همین رو در مساجد، علیه آمریکا که سردمدار کفار و مخالف سرسخت نظام اسلامی و ولایت فقیه است، شعار داده می‌شود. نکته سوم؛ شعار مرگ بر کفار، ریشه قرآنی دارد. «و کسانى که کافر شدند، مرگ بر آنان! و اعمالشان نابود باد.»[محمد/8]از اینرو اگر این کار، کار ناپسندی بود، هیچ گاه از خدای متعال صادر نمی شود و با این چنین بیانی از کفار یاد نمی کرد، در واقع این چنین بیانی در خصوص کفار یک نوع روشنگری و بصیرت افزایی برای سایر انسانها است، که قبح و زشتی کفر و عصیان را متوجه شوند. نکته چهارم؛ از آنجا که ولایت_فقیه، در راستای حکومت و ولایت اهلبیت است[1] بنابر این کسانی که با ولایت فقیه مخالف هستند و با آن دشمنی می‌کنند، در حقیقت با اهلبیت(علیهم السلام) ستیز می‌کنند. البته ممکن است برای کسی ولایت فقیه اثبات نشده باشد و از این قبیل سخنان، اینها لزوما مخالف ولایت فقیه نیستند. پی نوشت: ▪️[1]. الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة با ترجمه (ط - القدیمة)، شهید اول، محمد بن مکى- مسعودى، عبد الهادى، محقق / مصحح: مسعودى، عبد الهادى‏، ناشر: انتشارات زائر، سال چاپ: 1379 ش‏، ص51.

«مرکز نشر معارف قرآن و حدیث»

ارسال نظر: