ترکیه بار دیگر سوریه را تهدید به عقب‌نشینی کرد

کدخبر: 2346927

سخنگوی حزب حاکم ترکیه با اشاره به پایان نشست هیأت‌های روسی و ترکی در مسکو، تهدید کرد اگر نیروهای ارتش سوریه از ادلب عقب‌نشینی نکنند، مجبور به اقدام نظامی خواهند شد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم ترکیه، عدالت و توسعه، امروز (سه‌شنبه) با تکرار تهدیدها علیه عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در ادلب، خواستار عقب‌نشینی دمشق به محدود توافق سوچی شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» چلیک بعد از پایان یافتن نشست هیأت‌های روسی و ترکی در مسکو، گفت: «ما در این دیدارها به روس‌ها گفتیم که تدارکات نظامی لازم برای عقب راندن نیروهای رژیم اسد به محدوده توافق سوچی را انجام داده‌ایم، اگر آنها خودشان عقب‌نشینی نکنند».

بر این اساس، نشست هیأت ترکی به ریاست «سادات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه، با هیأت روسی به ریاست «سرگئی وِرشینین» معاون وزیر خارجه این کشور از روز دوشنبه در مسکو آغاز شد و به دلیل اینکه در روز اول بی‌نتیجه ماند، امروز نیز نشست دیگری برگزار شد که اکنون به پایان رسیده است.

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از وزارت خارجه ترکیه گزارش داد که اگر توافقی برای برقراری آتش‌بس فوری در ادلب، از مذاکرات هیأت‌های دو کشور حاصل نشود، در روزهای آینده «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود در این باره دیدار می‌کند.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه شامگاه گذشته نیز با متهم کردن دولت سوریه به نقض آتش‌بس در استان ادلب، مدعی شد این ترکیه نیست که توافق سوچی حول استان ادلب را نقض کرده است.

«ویتالی نائومکین» مشاور دولت روسیه در امور غرب آسیا در حاشیه این نشست‌ها گفته بود: «شاید نیاز باشد روی نسخه جدیدی از توافق به‌مشکل خورده روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۸ در سوچی، جهت کاهش تنش وضعیت در استان ادلب توافق کنیم».

تلاش‌های ترکیه برای متوقف کردن پیشروی ارتش سوریه در ادلب و حمایت از تروریست‌ها در حالی است که ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای خبر داد در ادامه پیشروی‌ها ضد تروریست‌ها در استان ادلب، بیش از ۶۰۰ کیلومتر مربع را در این منطقه و حلب آزاد کرده و کنترل ده‌ها شهرک، روستا و ارتفاع راهبردی را به دست گرفته‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: