ترس آمریکایی‌ها از حمله سایبری چینی‌ها و روس‌ها

چالش‌های انتخابات الکترونیکی آمریکا

کدخبر: 2346919

به نظر می‌رسد امنیت انتخابات آمریکا بیش از هر زمان دیگری در خطر باشد. هر چه به نوامبر ۲۰۲۰ نزدیک‌تر می‌شویم، ایالت‌ها و نواحی مختلف برنامه‌های خود برای تأمین امنیت انتخابات را به‌روزرسانی می‌کنند، اما کنگره آمریکا بعد از سه سال هنوز نتوانسته یک برنامه یکپارچه برای این منظور تهیه و تدوین کند.

نسیم آنلاین : محمد رستم‌پور: ربکا هیلوی در وب‌سایت ووکس نوشت: به نظر می‌رسد امنیت انتخابات آمریکا بیش از هر زمان دیگری در خطر باشد. هر چه به نوامبر 2020 نزدیک‌تر می‌شویم، ایالت‌ها و نواحی مختلف برنامه‌های خود برای تأمین امنیت انتخابات را به‌روزرسانی می‌کنند، اما کنگره آمریکا بعد از سه سال هنوز نتوانسته یک برنامه یکپارچه برای این منظور تهیه و تدوین کند. نگرانی‌ها بعد از بروز اخلال در اپ رأی‌گیری دموکرات‌ها در انتخابات درون حزبی در ایالت آیوا تشدید شده است. به نظر نمی‌رسد اپ مورد نظر هک شده باشد، اما اتفاق رخ داده سبب شد ما بدانیم صحت انتخابات آمریکا تا چه اندازه متزلزل است. به ویژه که پس از اعلام نتایج آرا از طریق تلفن، صدها تماس تلفنی از طرف حامیان رئیس‌جمهور در اطلاع‌رسانی تلفنی نیز اخلال ایجاد کرد.

به رغم هشدارهای مکرر نمایندگان کنگره از هر دو جناح، نسبت به امکان بروز هک یا اخلال از طرف گروه‌های مستقل یا وابسته چینی و روسی، محافظت از انتخابات هنوز یک نقطه مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست. بعد از دخالت هکرهای روسی در انتخابات ریاست جمهوری 2016، ده‌ها طرح و لایحه از جمله برپایی کمپین برای اطلاع هر گونه تماس خارجی به اف‌بی‌آی یا لزوم پشتیبان‌گیری از اسناد کاغذی، طرح شده اما هیچ یک تاکنون مورد اجماع قرار نگرفته است.

ممکن است برخی بگویند ایالت‌ها خود اقداماتی همچون پشتیبانی کاغذی از رأی‌گیری الکترونیکی انجام داده‌اند. سال پیش، 425 میلیون دلار به ایالت‌ها تخصیص داده شد تا نسبت به تأمین امنیت زیرساخت‌های انتخابات الکترونیکی اقدام کنند. اما این تخصیص بودجه به قانون کمک به انتخابات که در سال 2002 و بعد از پیروزی بوش بر ال‌گور در انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد، مربوط می‌شود. بر اساس گزارش یک اندیشکده غیرانتفاعی در حوزه سیاستگذاری عمومی با نام «مرکز برنان برای عدالت» ایمن‌سازی انتخابات الکترونیکی به مبلغی نزدیک به 2.2 میلیارد دلار نیاز است که کنگره در تأمین این مبلغ بسیار ضعیف عمل کرده است. «لارنس نوردن» مدیر برنامه اصلاح انتخابات این اندیشکده می‌گوید اتفاق ایالت آیوا نشان داد که ما نیاز داریم انتخابات الکترونیکی یک پشتیبان کاغذی داشته باشد.

حمله به انتخابات آمریکا می‌تواند در چندین سطح صورت گیرد. حملات سایبری ممکن است وب‌سایت‌‌های انتخاباتی، ایمیل‌های مسؤولان برگزاری انتخابات، سیستم‌های ثبت‌نام رأی‌دهندگان و حتی ماشین‌های رأی‌دهی را مورد حمله قرار دهد. ایمن‌سازی فرایند انتخابات الکترونیکی در سراسر ایالات متحده کاری دشوار است، چرا که نه تنها پیشرفت‌های فنی و تأمین امنیت سایبری می‌طلبد، بلکه آموزش و هماهنگی مقامات محلی در مورد چگونگی رخداد تهدیدات سایبری نیز ضروری است.

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های امنیتی که مقامات برگزارکننده آن را کسل‌کننده توصیف می‌کنند، ساخت دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی همراه با رسید کاغذی است. هیچ قانون فدرالی نمی‌گوید تهیه این رسید کاغذی ضروری است. در سال 2016، 28 میلیون نفر با دستگاه‌هایی رأی دادند که هیچ رسید کاغذی صادر نمی‌کرد. در سال 2020، این رقم به 16 میلیون نفر خواهد رسید اما از نگاه نوردن اگر اشکالی نرم‌افزاری پدید آید یا دستگاه هک شود؛ هیچ گونه سابقه‌ای برای جمع‌آوری و تأیید رأی‌هایی که ثبت شده، وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، آموزش و تربیت کارشناسان سایبری که در ایالت ایلینویز اهمیت جدی پیدا کرده است، باید در سایر ایالت‌ها نیز اولویت پیدا کند. این کارشناسان باید انواع حملات سایبری را بشناسند و به ویژه حملات فیشینگ را شناسایی کنند و همچنین حملات نفوذ یا حملات شبیه‌سازی شده را تشخیص دهند. غیر از این کارشناسان، مطابق برآوردهای مرکز برنان، 24 ایالت آمریکا به بازرسان انتخاباتی نیاز دارند. جدا از این افراد، چهار ایالت بازرس انتخاباتی ویژه نیاز دارند تا بتوانند با شمارش دستی نمونه‌های آماری رأی‌های کاغذی، آنها را با نتایج الکترونیک تطبیق دهند و در نهایت، صحت و سلامت انتخابات آن منطقه یا ناحیه را تأیید کنند.

یک شرکت فناورانه به نام «ووآتز» ( Voatz ) مدعی است می‌تواند این اشکالات را از طریق بلاکچین برطرف کند. تکنولوژی ووآتز تاکنون به صورت آزمایشی در دو ایالت یوتا و ویرجینای غربی مورد استفاده قرار گرفته است. این شرکت تأکید می‌کند برای شناسایی رأی‌دهنده از طریق اسکن تصویر یا اثر انگشت از بیومتریک استفاده می‌کند. با این همه، این اپلیکشین نیز پشتیبانی کاغذی را فراهم می‌کند و البته برخی از کارشناسان امنیت سایبری، اشکالاتی از این نرم‌افزار گرفتند و به ویژه فناوری تشخیص چهره آن را زیر سؤال بردند. سیستم جدید رأی‌گیری در لس‌آنجلس که از فناوری «منبع باز» استفاده می‌کند که 280 میلیون دلار هزینه در پی داشته، مجهز به یک پد نمایش تصویر و رسید کاغذی است. در صورتی که این سیستم بتواند امتحان خود را پس بدهد، احتمالاً در انتخابات سراسری در نوامبر 2020 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اشکالات فنی و نرم‌افزاری بخشی از فرایند انتخابات الکترونیکی است، اما این اشکالات نباید نتایج را به شکل اساسی تغییر دهد. بعد از فاجعه ایالت آیوا، تردیدها نسبت به صحت و سلامت انتخابات بالا رفته و نگرانی‌هایی پدید آمده است. نوردن می‌گوید پشتیبان‌های کاغذی و بررسی‌های کارشناسی در ارزیابی نتاجی انتخابات، می‌تواند نگرانی‌ها نسبت به اشکالات فنی اعم از فیشینگ و هک و دسترسی به داده‌ها را برطرف سازد. هیچ انتخاباتی کامل نیست، اما باید کاری کرد مردم بتوانند رأی دهند.

ارسال نظر: