پروانه ساخت ۳ دهک رایگان شد

کدخبر: 2346903

وزیر راه و شهرسازی از صدور رایگان پروانه ساخت از سوی شهرداری‌ها برای دهک‌های ۱ تا ۳ متقاضی در طرح ملی مسکن خبر داد.

محمد اسلامی امروز در حاشیه همایش طرح اقدام ملی مسکن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه تفاهم‌نامه امروز با وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی کشور و بازار تهاتر ایرانیان به امضا رسید، گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با نظام مهندسی منعقد شد، سعی کردیم تعرفه‌ها را برای دهک‌های یک تا ۳ رایگان کنیم و برای دهک‌های دیگر تخفیفاتی را در نظر بگیریم.

وی افزود: نظام مهندسی کشور باید به لحاظ نقشه، معماری، سازه و تأسیسات ساختمانی نظارت و مراقبت‌های خود را افزایش دهد تا واحدهای مسکونی زیبایی در این حوزه ساخته شود.

تعرفه صدور پروانه ساخت طرح ملی مسکن دهک‌های ۱ تا ۳ رایگان شد

اسلامی اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت کشور به امضا رسید، سعی شد برای دهک‌های یک تا ۳ عوارض شهرداری‌ها رایگان شود و برای سایر دهک‌ها هم در پرداخت عوارض تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود و سعی خواهیم کرد با همکاری شهرداری‌ها بتوانیم امور را در حوزه طرح اقدام ملی مسکن برای متقاضیان تسهیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به انعقاد تفاهم‌نامه با بازار تهاتر ایرانیان هم اشاره کرد و گفت: نوع سوم تفاهم‌نامه مربوط به تهاتر مصالح ساختمانی بود تا بتوانند مصالح را به صورت اعتباری و با اقساط ویژه‌ای دریافت کنند.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن با توجه به زمین‌هایی که دریافت کرده، می‌تواند به صورت ورودی مصالح ساختمانی مربوط به واحدهای خود را دریافت کند.

اسلامی یادآور شد: با انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها طبق برآوردی که معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده ۲۵ درصد قیمت تمام شده واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ارزان‌تر می‌شود.

طرح ملی مسکن تا ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توکل ما به خدا برای اتمام واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تا سال ۱۴۰۰ است، گفت: تمامی معاونت‌ها و همکاران ما برای اجرای این طرح اراده جدی دارند و طی یک سال تمامی اقدامات مربوط به زیرسازی‌ها و آماده‌سازی‌ها و طرح‌ریزی برای اجرای این واحدها را انجام داده‌ایم.

وی اظهار داشت: زمینه برای پرداخت تسهیلات واحدهای طرح اقدام ملی مسکن هم به بانک مسکن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه سازمان ملی زمین و مسکن، زمین‌ها را برای طرح اقدام ملی مسکن فراهم کرده و در برخی از شهرها ساخت این واحدها آغاز شده است، افزود: زمین‌های مرغوبی را برای طرح اقدام ملی مسکن فراهم کرده‌ایم و کار طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود و ما با توجه به وعده‌هایی که داده‌ایم، پروژه‌های دو سالانه‌ای را شروع کرده‌ایم و خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی هم در این حوزه داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ابتدا اراضی و زمین‌ها انتخاب می‌شود و سپس متناسب با تعداد آن‌ها ثبت نام‌ها را انجام می‌دهیم و برخلاف پروژه‌های دیگر زمین‌های برهوتی را برای این طرح انتخاب نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بازار تهاتر از ظرفیت‌های رکود استفاده می‌شود، سعی کرده‌ایم در شرایطی که بسیاری از کارخانجات زیر ظرفیت‌های خود مصالح ساختمانی تولید می‌کنند با فروش اقساطی تحرکی را در این بخش ساختمانی ایجاد کنیم.

ثبت نام فاز دوم طرح ملی مسکن تا پایان اسفند ماه

اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان دقیق ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن تا پایان اسفند ماه انجام می‌شود و ما هم‌اکنون در مرحله تشکیل پرونده ثبت نام کننده دور اول طرح اقدام ملی مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۳۰ هزار نفر در مرحله اول واجد شرایط بودند و زمین‌های جدید در حال اضافه شده است و برخی از اراضی در مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم هستند که توسط معاونت مسکن و ساختمان در حال انجام است.

وی بیان کرد: متناسب با اراضی و زمین‌ها، ثبت نام دور دوم انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم ابتدا ثبت نام کنیم و سپس اراضی را تأمین کنیم، بلکه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم متناسب با ظرفیت‌های خود، ثبت نام دور دوم را برای این بخش انجام خواهیم داد.

اطلاعات ملکی به مرور در سامانه اسکان افزوده می‌شود

اسلامی با اشاره به اینکه طبق وعده‌ای که داده‌بودیم سامانه جامع املاک و اسکان را امروز رونمایی کرده‌ایم، افزود: این سامانه توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شد و در حال جمع‌آوری اطلاعات تمامی دستگاه‌ها در این بخش هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امیدواریم سازمان امور مالیاتی برای تکمیل این سامانه مسیری را که لازم است، طی کند و با شناسایی واحدهای خالی از سکنه و عرضه آن‌ها به بازار بتوانیم بازار اجاره مسکن را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید مسکن باید تحرکی در این بخش ایجاد شود و متناسب با تولید و عرضه می‌توانیم بازار خوبی را در این بخش داشته باشیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: