علت موافقت ترامپ برای برگزاری مذاکره با طالبان چیست؟

کدخبر: 2346871

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از کشته شدن نظامیان این کشور به دست سرباز افغانستانی، به آغاز مذاکرات صلح با طالبان چراغ سبز نشان داد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت بر خلاف دور قبلی مذاکرات، این بار چند ساعت بعد از اینکه دو نظامی آمریکایی از سوی یک سرباز افغانستانی کشته شدند، دونالد ترامپ تصمیم به مذاکرات صلح با طالبان گرفت.

در این گزارش آمده است تنها ساعاتی قبل از برگزاری مراسم ادای احترام به پیکر‌های بازگشتی این دو نظامی آمریکایی در روز ده فوریه (۲۱ بهمن)، ترامپ تصمیم مهمی گرفت و به دیپلماتهایش برای دستیابی به توافق صلح با طالبان که در نهایت به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و شاید آغاز فرایند پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا بینجامد، چراغ سبز نشان داد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: «وقتی نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر به خاک آمریکا به افغانستان حمله و دولت طالبان را سرنگون کردند، بخش عظیمی از مردم افغانستان از آن‌ها استقبال کردند. ولی از آن زمان تاکنون این جنگ به بن‌بستی خونین تبدیل شده است که در آن حتی برخی از نظامیان افغانستانی تفنگ‌های خود را به سمت نظامیان آمریکایی نشانه می‌گیرند و به آن‌ها به جای شریک، به دیده اشغالگر می‌نگرند. این دو نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی دوور و به دست یک سرباز افغانستانی کشته شده بودند که پول یونیفورم، اسلحه و حقوق وی را آمریکا پرداخت می‌کرد.»

در ادامه این مطلب آمده است: طالبان همواره نیرو‌های نظامی و پلیس افغانستان را تحت فشار قرار می‌دهد تا آمریکایی‌ها را به عنوان اشغالگر هدف قرار دهند. طالبان همچنین خانواده‌های سربازان افغانستان را به زور وادار می‌کند که آن‌ها را یا مجبور به ترک جنگ کنند یا به شورش علیه نظامیان آمریکایی و حمله به آن‌ها تحریک کنند.

همزمان، نیرو‌های آمریکایی سطح تماس و تعامل خود را با سربازان عادی افغانستانی کاهش داده‌اند و این در حالیست که در حملات هوایی آمریکایی‌ها اغلب محل زندگانی سربازان افغانستانی هدف قرار می‌گیرد و طی آن گاهی غیرنظامیان افغانستانی هم کشته می‌شوند. در عصر شبکه‌های اجتماعی و فضای تبلیغاتی طالبان، اخبار این حملات به سرعت منتشر می‌شود و خشم و انزجار عمومی را علیه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان تشدید می‌کند.

تا چند روز پس از کشته شدن این دو نظامی آمریکایی، مقامات افغانستان و آمریکایی سعی داشتند تا معلوم کنند آیا سرباز افغانستانی ضارب این دو، به طالبان پیوسته بود یا خیر. ولی هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت و بررسی سوابق این سرباز افغانستانی چیزی درباره عضویت وی در صفوف طالبان نشان نمی‌داد.

مقامات محلی می‌گویند سکوت طالبان درباره حمله این نظامی افغانستانی، با عدم واکنش آمریکا به یک مورد حمله هوایی به یک خودروی وانت و کشته شدن دست‌کم هشت غیرنظامی افغانستانی یک هفته پس از آن کشته شدن دو نظامی آمریکایی همخوانی داشت. ارتش آمریکا هیچ بیانیه‌ای در این باره صادر نکرد.

این بار این تیراندازی و حمله هوایی با شرایط حساسی همراه شد. کمی بعد از آن توافق صلح با طالبان روی میز دونالد ترامپ قرار داشت. در ماه سپتامبر نیز دو طرف تقریبا به توافق دست پیدا کرده بودند. ولی ترامپ با استناد به حمله‌ای که به کشته شدن یک آمریکایی و یک نظامی ناتو منجر شد، مذاکرات صلح را متوقف کرد.

این بار یک سخنگوی طالبان روز دوشنبه تایید کرد طالبان بر سر شرایط موافقت کرده است و توافق صلح با آمریکا تا اواخر ماه امضا می‌شود. دیگر سخن چندانی درباره ادامه خشونت‌ها به گوش نمی‌رسید و شاید کسی نمی‌خواست دستیابی به توافقی را که امید‌هایی برای پایان دادن به خشونت‌ها ایجاد کرده بود به خطر بیندازد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: