ناتو برنامه‌ای برای حمایت نظامی از ترکیه در ادلب ندارد

کدخبر: 2346783

یک منبع دیپلماتیک در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌گوید که کشته شدن نظامیان ترکیه در سوریه مشمول بند پنج پیمان ناتو نیست و به همین دلیل این سازمان هیچ طرحی برای کمک و حمایت نظامی از آنکارا در سوریه ندارد.

یک منبع دیپلماتیک در ناتو امروز دوشنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفته است که در صورت اقدام نظامی آنکارا درشمال سوریه (ادلب)، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هیچ طرحی برای حمایت نظامی از ترکیه ندارد.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرده است که کشورهای ناتو، کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب در ماه فوریه را در چارچوب بند 5 اساسنامه این سازمان نمی‌بینند. به گفته وی، ناتو بحث کمک و حمایت نظامی از ترکیه در آستانه آغاز اقدام نظامی ترکیه در شمالی سوریه را مورد بررسی قرار نخواهد داد.

این مقام دیپلماتیک افزود: مرگ نظامیان ترکیه در ادلب یک تراژدی است اما در جریان اقدام نظامی یکجانبه در خاک یک کشور خارجی رخ داده است که مشمول بند 5 پیمان آتلانتیک نمی‌شود.

بند 5 اساسنامه ناتو مربوط حمایت نظامی سایر اعضای این پیمان از کشورهای عضو در صورت حمله نظامی از سوی یک نیروی خارجی به خاک آن کشور است.

وی اضافه کرد که واقعیت همانطور که خود ترکیه می‌داند مشخص است و به همین دلیل است که آنکارا هیچ تلاشی برای مشورت با ناتو در این نکرده است.

وی با اشاره به پیشروی نیروهای ارتش سوریه در ادلب که نظامیان ترکیه به منظور حفاظت از مناطق کاهش تنش در آنجا مستقر هستند، متذکر شد که کشورهای ناتو از ترکیه حمایت سیاسی می‌کنند اما هیچ برنامه‌ای برای حمایت نظامی از این کشور در دستور کار قرار ندارد.

از زمان آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب و پیشروی نیروهای سوریه در ادلب و آزادسازی چند منطقه از کنترل تروریستها، ترکیه و آمریکا نگران استحکام موقعیت خود در سوریه هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که ارتش سوریه باید حملات خود در منطقه کاهش تنش در ادلب را متوقف کند. اردوغان تهدید کرده است که در صورت ادامه عملیات ارتش سوریه در این منطقه با پاسخ نظامی آنکارا مواجه خواهد شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: