اردوغان: قول آمریکایی‌ها قابل اتکا نیست

کدخبر: 2346674

رئیس جمهور ترکیه با رد نقض توافق کاهش تنش در سوریه گفت، اگر تلاش‌های دیپلماتیک با روسیه با شکست مواجه شود، کشورش دست به اقدام نظامی می‌زند.

«رجب طیب اردوغان»، شنبه شب گفت، ترکیه توافق کاهش تنش در سوریه را نقض نکرده است اما در قبال اقدامات دمشق نیز ساکت نمی‌ماند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، اردوغان پس از بازگشت از پاکستان در فرودگاه گفت، زمانی که نیروهای ترکیه در منطقه ادلب سوریه توسط نیروهای دولتی سوری محاصره شده‌اند، آنکارا نمی‌تواند سکوت اختیار کند.

او در جمع خبرنگاران گفت‌وگوهای انجام شده با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را مثبت دانست و گفت اظهارات آمریکایی‌ها درخصوص حمایت از ترکیه در ادلب «قابل اتکا نیست».

او پیش‌تر نیز در روز شنبه گفته بود: «ایجاد راه‌حل در ادلب ضروری بوده و باید نظام سوریه را مجبور به عقب‌نشینی به مرزهای توافق سوچی کنیم و اگر این موضوع تا پایان ماه جاری به سرانجام نرسد با دستان خودمان آن را اعمال خواهیم کرد».

«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز اتهامات وارده از سوی مسکو درخصوص اقدامات انجام شده در ادلب و نقض توافق با ایران و روسیه را رد کرد و گفت اگر تلاش‌های دیپلماتیک با مقامات روسی شکست بخورد، کشورش دست به اقدام نظامی خواهد زد.

ارتش سوریه از یک ماه پیش عملیات‌های نظامی خود علیه تروریست‌ها را از دو محور، یکی جنوب و غرب حلب و دیگری جنوب استان ادلب آغاز کرده و توانسته طی این مدت کوتاه، ۶۰۰ کیلومتر مربع را به همراه اتوبان حلب دمشق آزاد و پاکسازی کند. سوریه بارها اعلام کرده است که حملاتش علیه تروریستهایی است که ادلب حضور دارند.

دولت ترکیه از زمان آغاز عملیاتهای ارتش سوریه و آزاسازی بخشهایی از ریف ادلب، حضور نظامی خود را در این منطقه توسعه داده است و چندین کاروان نظامی شامل نیروهای نظامی ویژه این کشور صدها خودروی زرهی و سلاحهای سنگین وارد این منطقه کرده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: