حزب «بارزانی» دولت جدید عراق را تهدید کرد

کدخبر: 2346664

حزب دموکرات کردستان عراق با تاکید بر این مسئله که سهم کُردها از دولت جدید باید با توافق گروه‌های سیاسی منطقه کردستان مشخص شود، دولت جدید عراق را به عدم رای اعتماد در پارلمان تهدید کرد.

«دیار برواری» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق، امروز (یکشنبه - 16 فوریه)، با اشتباه توصیف کردن تشکیل دولت جدید عراق بدون توافق کلیه گروه‌های سیاسی کشور، از ادبیات تهدید علیه دولت «محمد توفیق علاوی» استفاده کرد.

به نوشته «العربی الجدید» وی گفت که احزاب کردستان عراق ابزار فشار زیادی برای جلوگیری از دادن رای اعتماد به دولت محمد توفیق علاوی دارد. باید به نظرات گروه‌های سیاسی کُرد و سنی نیز اهمیت داد و نباید روند سیاسی کشور به نظر یکی از طرف‌های سیاسی محصور باشد. ما نیز بخشی از این کشور و نظام سیاسی جدید عراق به شمار می‌رویم.

برواری افزود: نادیده گرفتن هر گروه و طیف سیاسی و نیز نادیده گرفتن دیدگاه‌های سیاسی آنها، به ضرر منافع عراق تمام می‌شود. در صورت اتخاذ هرگونه تصمیمی برای رای اعتماد به دولت علاوی بر اساس اکثریت سیاسی، ما نیز تصمیمات و گامهای خود را خواهیم داشت، اما این امر پس از بررسی از سوی رهبران منطقه کردستان محقق می‌َشود.

وی توضیح داد: احزاب کرد و سایر گروه‌های سیاسی عراق، ابزارهای فشار زیادی دارند که می‌توانند علیه گروه‌های دیگر تحمیل کنند تا مانع تایید دولت علاوی شوند. تشکیل دولت بدون توافق کلیه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی کشور، اشتباه است و بر مشکلات می‌افزاید و حتی مشکلات جدیدی خلق خواهد کرد.

«خسرو گوران» دیگر عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی)، نیز، در گفت‌وگو با بخش کردی صدای آمریکا درباره تشکیل دولت جدید عراق گفت که کُردها در عراق شریک هستند و باید توازن و تعادل در مشارکت واقعی آنها در امور کشور حفظ شود و در این راستا لازم است که علاوی وزرای کُرد کابینه خود را با مشورت و نظر احزاب منطقه کردستان انتخاب و تعیین کند.

وی تاکید کرد که به هیچ وجه، قابل قبول نیست، تحت عنوان شریک بودن کُردها در کشور، شخصیتی کُرد از منطقه کردستان، بدون در نظر گرفتن رای احزاب سیاسی این منطقه در پست وزراتی سهم کردها منصوب شود، همچنانکه در دوران صدام نیز «طه الجزراوی» به عنوان یک کُرد در رژیم بعث وزیر بود، اما هیچ کمکی به کردها نکرد.

خسرو گوران افزود که کُردها دارای ۶۰ نماینده در مجلس عراق هستند و در صورت عدم لحاظ شدن نظر احزاب در این زمینه، آن گاه موضع و واکنش خود را نشان می دهند.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان نیز در دیدار با «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق در حاشیه شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت که منطقه کردستان از دولتی در عراق حمایت می کند که به ساختار و موجودیت فدرالی منطقه کردستان پایبند بوده و حقوق قانونی آن را رعایت کند.

وی نیز تاکید کرد که نهادهای قانونی و رسمی منطقه کردستان باید وزرای کُرد دولت جدید عراق را تعیین کنند.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق دوازدهم بهمن جاری محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل دولت آتی عراق کرد. کابینه او از ۲۲ وزیر تشکیل می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: