عجز بزرگترین وارد کننده سلاح در مقابل رشادت یمنی‌ها

کدخبر: 2346626

علی رغم آنکه عربستان سعودی بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی دنیا را دارد، اما حتی یک انسان عادی هم می‌داند این تسلیحات هیچ نفعی برای عربستان نداشته و این واقعیت را تحولات یمن، برملا کرد.

همچنان عربستان سعودی در صدر کشورهایی است که بیشترین سلاح را از شرکت‌های مختلف اروپایی و آمریکایی خریداری می‌کنند. براساس گزارش سالانه مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک، این کشور با هزینه ۷۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ سومین کشور از لحاظ بودجه دفاعی در جهان پس از آمریکا و چین است.

براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی صلح استوکهلم در مارس ۲۰۱۹، آمریکا طی پنج سال گذشته بیش از یک سوم اسلحه جهان را صادر کرده است و در صدر کشورهای فروشنده سلاح قرار دارد. براساس این گزارش نصف تسلیحات آمریکا به خاورمیانه صادر شده و ۲۲ درصد آن را عربستان خریداری کرده است.

عربستان سعودی اکنون ۸۴۸ هواپیمای نظامی، ۲۴۴ جنگنده رهگیری، ۳۲۵ جنگنده هجومی، ۴۹ هوپیمای ترابری نظامی، ۲۰۷ هواپیمایی آموزش نظامی، ۲۵۴ بالگرد و ۳۴ جنگنده بالگرد در اختیار دارد. همچنین ۱۰۶۲ تانک، ۱۱۱۰۰ خودروی زرهی، ۷۰۵ توپ متحرک و ۱۸۱۸ توپ ثابت و فقط ۱۲۲ سکوی پرتاب موشک دارد.

در همین راستا مجله نشنال اینترست آمریکا در نوامبر ۲۰۱۷ گزارش داده بود که عربستان سعودی چند فروند جنگنده اف ۳۵ و تعداد زیادی بمب «بیف وای۸» با وزنی بالغ بر ۲۰۰ کیلوگرم دارد که این بمب‌ها را از انگلیس خریداری کرده است و جنگنده‌های اف۱۵ می‌توانند تعداد زیادی از آن‌ها را حمل کنند. اما در زمینه تسلیحات دریایی عربستان تنها ۵۵ یگان دریایی داشته، هیچ گونه ناو، زیردریایی و یا ناوشکن در اختیار ندارد.

براین اساس و به دلیل علاقه زیادی که به خرید سلاح و انبار کردن آن دارد، عربستان سعودی به بازاری دلفریب و بسیار سودآور برای شرکت‌های تولید سلاح تبدیل شده است و آمریکا و انگلیس بیشترین سود را از این بازار عاید خود کرده اند و آلمان نیز میزان صادرات سلاح خود به عربستان را از ۱۴ میلیون دلار به ۱۰۵ میلیون دلار افزایش داده است.

این درحالی است که براساس گزارش شبکه آمریکایی «سی ان ان» در سال ۲۰۱۸ ارزش صادرات سلاح فرانسه به عربستان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۷۴ میلیون دلار بوده، اما در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب به ۹۰ میلیون و ۲۷ میلیون دلار کاهش یافته است.

با این وجود و علی رغم آنکه عربستان سعودی بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی دنیا را دارد، اما حتی یک انسان عادی هم می‌داند این تسلیحات هیچ نفعی برای عربستان نداشته و این واقعیت را حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر گذشته که از آن به عنوان رسوایی بزرگ عربستان یاد می‌شود، برملا کرد.

«میشائیل لودرز» در مصاحبه با شبکه آلمانی «دویچه وله» می‌گوید: عربستان بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکاست، اما یمن با استفاده از فقط ۱۰ پهپاد و یا کمتر که هزینه بسیار پایینی دارد، قلب تأسیسات نفتی و تولیدات این کشور را از کار انداخت.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شکست عربستان در مقابله با پهپادهای یمن را اینگونه توجیه کرده است که تمام سامانه‌های دفاعی از جمله سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا با شیوه‌های متفاوت کار می‌کنند و حتی برخی از بهترین سامانه‌ها در جهان هم همیشه نمی‌توانند اهداف خود را رهگیری کنند.

«الکسی پوشکوف» سناتور روسی در گفتگو با اینترفاکس در واکنش به اظهارات پمپئو می‌گوید: این یعنی آنکه سامانه‌های دفاعی آمریکا مورد اعتماد نیست؛ بنابراین چرا باید خریده شوند؟ عربستان سعودی ۸۸ سامانه دفاعی پاتریوت دارد و همچنین ۳ ناوشکن آمریکایی مجهز به سامانه دفاعی در آب‌های خلیج فارس حاضرند که همه آن‌ها در مقابله با پهپادها ناکام مانده اند.

علی رغم آنکه ریاض بزرگترین انبار سلاح خریداری شده را در اختیار دارد، اما گویا این همه را برای خود کافی نمی‌داند و براساس گزارش مجله عبری «دیونس» چشم به تسلیحات اسرائیل دوخته و برای خرید تجهیزات نظامی از شرکت صهیونیستی «رافائل» ابراز تمایل کرده است.

پس از گذشت نزدیک به پنج سال از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن عربستان سعودی موفق به تحقق هیچ دستاوردی نشده و تنها با انجام حملات هوایی هزاران غیرنظامی یمنی را شهید و زخمی کرده است. افزون براین میلیون‌ها انسان را آواره و زیرساخت‌های یمن را ویران کرده است. این درحالی است که نیروهای یمنی با کمترین هزینه و ساده‌ترین تجهیزات مقابل آن همه تسلیحات پیشرفته و مدرن ذخیره شده در انبارهای سعودی مقاومت کرده و ضربات سنگینی را به ائتلاف متجاوز تحمیل کرده است که نمونه بارز آن همان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و اخیرا نیز سرنگونی یک فروند تورنادو آن بر فراز آسمان استان الجوف است.

شب گذشته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به لطف خدا، پدافند هوایی یمن یک فروند جنگنده تورنادو متعلق به نیروهای متجاوز را که مشغول انجام ماموریت‌های خصمانه بود، ساقط کرد».

این مقام نظامی یمنی خبر داد که این جنگنده ائتلاف متجاوز سعودی، به‌وسیله موشک پیشرفته زمین به هوا، با فناوری جدید ساقط شده است.

وی تاکید کرد آسمان یمن برای حرکت نیروهای متخاصم باز نیست و دشمن باید پیش از انجام هر کاری، هزاران بار قبلش محاسبه کند.

«قدس‌ آنلاین»

ارسال نظر: