چرا اتحادیه اروپا معامله قرن را محکوم نکرد؟

کدخبر: 2346533

اتحادیه اروپا همواره در خصوص مسئله فلسطین بر پایه دو دولت و مرزهای 1967 اصرار داشته و همواره در سیاست‌های اعلامی‌اش این راهبرد را دنبال کرده است. راهبردی که اکنون به سیاست اعلامی بسیاری از کشورهای اسلامی اعم از اتحادیه عرب و ترکیه هم تبدیل شده است.

محمد محسن فایضی: اتحادیه اروپا همواره در خصوص مسئله فلسطین بر پایه دو دولت و مرزهای 1967 اصرار داشته و همواره در سیاست‌های اعلامی‌اش این راهبرد را دنبال کرده است. راهبردی که اکنون به سیاست اعلامی بسیاری از کشورهای اسلامی اعم از اتحادیه عرب و ترکیه هم تبدیل شده است. حامیان این طرح به‌طور مشخص بر عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در 1967 شامل بلندی‌های جولان و بیت‌المقدس شرقی و پذیرش تشکیل یک دولت فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی و همچنین یافتن راه حلی برای بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید می‌کنند.

بنابراین بسیار طبیعی است که همه آنانی که بر این راهبرد و نگرش در خصوص راه‌حل مسئله فلسطین تأکید داشته‌اند به صراحت طرح معامله قرن را محکوم و رد کنند زیرا در این طرح حق بازگشت آوارگان، قدس شرقی، بخش‌هایی از کرانه باختری و جولان نادیده گرفته شده است. بنابراین بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی درباره معامله قرن اعلام کرد که طرح صلح پیشنهادی آمریکا با استانداردهای توافق شده بین‌المللی مطابقت ندارد. وی همچنین تاکید کرد که هرگونه توافق صلح باید از مذاکرات مستقیم میان طرف اسرائیلی و طرف فلسطینی حاصل شود. بورل در ادامه اضافه کرد که اتحادیه اروپا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر مناطق اشغال شده 1967 را به رسمیت نخواهد شناخت.

اظهاراتی که به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد. لیور، هیئت سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، در واکنش به موضع اتحادیه اروپا در قبال طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» گفته است: «حقیقت این است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله بعد از قرار گرفتن در این سمت و تنها ساعاتی پس از سفر به ایران، زبان تهدید علیه اسرائیل را انتخاب کرده است و این امر عجیب و تاسف‌برانگیز است. چنین سیاست‌ها و عملکردی بهترین راه برای تضمین این موضوع است که نقش اتحادیه اروپا در هر روندی حداقل خواهد بود.»

اما این تمام داستان نبود؛ به رغم موضع‌گیری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توقع می‌رفت اتحادیه اروپا بر اساس سیاست اعلامی ثابتش معامله قرن را رد کند اما این اتفاق نیفتاد و اتحادیه اروپا برای تصویب قطعنامه‌ای به توافق نرسید. پایگاه صهیونیستی کان در خبری فاش کرد قرار بوده در این بیانیه «شدیداللحن» طرح پیشنهادی ترامپ موسوم به معامله قرن محکوم شود. به ادعای این شبکه، اتحادیه اروپا قصد داشته تل‌آویو را تهدید کند که اگر اراضی اشغالی کرانه باختری را ضمیمه کند، ممکن است با تدابیر تنبیهی مواجه شود.

با وجود این، «دو کشور اروپای مرکزی» از شکل‌گیری اجماع و صدور این بیانیه جلوگیری کرده‌اند. پایگاه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده است که مجارستان و جمهوری چک از جمله کشورهایی بوده‌ که با صدور این بیانیه مخالفت کرده‌اند. آورده شدن نام جمهوری چک به رغم نزدیکی این کشور با رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر کمی عجیب و غیرمنتظره بود؛ زیرا این کشور مرکز بسیاری از اقدامات تحریمی و ضد اشغالگری اسرائیلی‌هاست. این در حالی است که خرداد امسال آندره بابیش نخست وزیر چک در گفت‌وگوی مطبوعاتی گفته بود: جمهوری چک هرگز اقدام به انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اشغالی نمی‌کند، زیرا دولت وی به موضع اتحادیه اروپا و قطعنامه‌های سازمان ملل متعهد است و هم اکنون هیچ کشور اروپایی نمی‌خواهد سفارت کشورش را منتقل کند و جمهوری چک از آن جدا نیست.

رژیم صهیونیستی هم‌پیمان قدیمی جمهوری چک است و رابطه میان ما از حالت عادی بیشتر و بهتر است، با همه این‌ها جمهوری چک عضو اتحادیه اروپاست و درخصوص قدس اشغالی توافق نامه‌های بین‌المللی وجود دارد که کشور ما به آن متعهد است.» جمهوری چک در ماه‌های اخیر روابط خوبی با صهیونیست‌ها داشته است که پایه‌گذار آن رئیس‌جمهور این کشور است. آذرماه سال گذشته میلوش زمان در کنست رژیم صهیونیستی به عبری گفته بود: «انی یهودی» یعنی من یک یهودی هستم. در ماه‌های اخیر شاهد تغییر موضع برخی کشورهای اروپایی در خصوص راه‌حل فلسطین بوده‌ایم؛ روندی که بیش‌ازپیش حامیان فلسطین را نگران کرده است.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: