حضرت زهرا (س) چگونه در جنگ‌ها حضور داشتند؟

کدخبر: 2346500

حضرت زهرا (س) چگونه در جنگ‌ها در کنار رسول خدا (ص) حضور پیدا می‌کردند؟ در ادامه روایاتی در این باره بخوانید.

ائمه اطهار علیهاالسلام در جنگ ها، کنار پیامبر خدا بود. حتّی در جنگ احد پس از انتشار خبر کشته شدن پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با تنی چند از زنان شتابان به سوی جبهه حرکت کرد و فاصله میان مدینه و احد را پیاده پیمود، چون پدر را با دندان شکسته و پیشانی مجروح یافت، صورت پدر را شست وشو داد و زخم پیشانی اش را درمان نمود.(۱) فاطمه علیهاالسلام طبیب پدر بود و زخم های پدر را درمان می کرد.(۲)

در جنگ احزاب که مدینه در محاصره قرار داشت، هر کس به اندازه توان خود، جنگ را پشتیبانی می کرد. زهرا علیهاالسلام نیز نان می پخت و قسمتی از نیازمندی های مجاهدان را تأمین می نمود. در یکی از روزها که برای فرزندان خود نانی تازه آماده کرده بود، نتوانست بدون پدر از آن استفاده کند؛ از این رو، به خطّ مقدّم جبهه نزد پدر شتافت و گفت: پدر جان! قرص نانی پخته ام، دلم آرام نگرفت که بدون شما میل کنم، آن را برای شما آورده ام.

پیامبر نگاه مهربانش را به دخترش دوخت و آنگاه با صدایی آرام و خسته گفت: «این، اوّلین غذایی است که پس از سه روز، پدرت بر دهان می گذارد.»(۳)

آن حضرت در هنگام فتح مکه برای پدر خیمه ای برپا کرد و آب برای او آماده ساخت تا گرد و غبار را از تنش بشوید و رهسپار مسجد الحرام شود.(۴)

عشق فاطمه به پیامبر، یک عبادت بود. رابطه این دو باهم، فروغی آسمانی داشت. او همیشه پدر را، پدر جان می خواند (یا ابه).(۵)

او بسیار تصدیق کننده پیامبر بود، و کوشش فراوانی در حفظ احادیث حضرت داشت.(۶)

همواره خشنودی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را بر خشنودی خود، مقدّم می داشت. و بارها برای کسب رضایت وی از غذا، لباس، پرده، گردن بند و حتی دست بند فرزندانش گذشت و آنها را در راه خدا ایثار کرد.(۷)

پی‌نوشت:

۱- . «بحار الانوار» ج ۳۸، ص ۲۰۲؛ «سیره ابن هشام» ج ۳، ص ۱۰۶.

۲- . «مغازی» واقدی، ج ۱، ص ۲۴۹ ؛ «بحار الانوار» ج ۴۳، ص ۳۰۲.

۳- . «طبقات» ابن سعد، ج ۱، ص ۴۰۰.

۴. «چشمه در بستر» ص ۳۴۶.

۵. همان، ص ۲۱۱.

۶. «سفینه البحار» ج ۱، ص ۲۳۱؛ «مستدرک الوسائل» ج ۱۲، ص ۸۱.

۷. «چشمه در بستر» ص ۲۱۱.

«شفقنا»

ارسال نظر: